Vi byter teknik för din uppkoppling.....FAAAAAAAAN!!!

Permalänk

Vi byter teknik för din uppkoppling.....FAAAAAAAAN!!!

Bredbandsbolaget är härligt......sitter med VDSL o är väldigt nöjd. Har ca 18/10 i UL/DL. Sen så ligger det ett litet brev när man kommer hem igår. "Då du tidigare e bostream kund så flyttas du över till vår nya tekniska plattform och får BETYDLIGT bättre prestanda...". MY ASS att jag får bättre prestanda.
Ringer till kundtjänst och säger att jag inte vill ha deras sketna 24/1 lina. Får som svar att jag kan ju sätta upp mig i kö för deras egen VDSL men att jag måste ta deras ADSL först! Värsta nerköpet för mig asså. Är det andra gamla bostreamkunder här som som fått samma brev? Har ni snackat med support o isåfall vad har ni fått för svar?

Vet att detta e ett gnälligt inlägg men måste bara ladda ur.....

Permalänk
Medlem

Nej, ja håller helt med dig, jag hade blivit vansinnig om de hade gjort så mot mig. Tycker de borde vara olagligt att nergradera så på det sättet, jag hade krävt iaf. en rejäl kostnadsreducering på ett bra tag framöver med. Men men, vad ska du göra som ensam kosument.. bara att tacka och ta emot 24/1 pisset tyvär...

BBB skulle aldrig gett sig in på ADSL marknaden, den saken är sant..

Sen måste dom börja förstå att 24/1 är mycket dåligare än 18/10.. Dåligare än 12/9 med..

Permalänk
Medlem

O FY HELVETE så tjurig jag hade blivit! Fyyyfan, så jävla illa, anmäl dom till KO eller nåt...

Permalänk
Medlem

om du säker på forumet så ska du se att du inte är först med att klaga de flesta har klagat här men man kan ju som sagt alltid kräva att få deras vdsl, o hoppas på att den finns i stationen. o har det funnits plats så har personer fått vdsl:en direkt utan att behöva ha adsl2+ imellan.
hoppas du får deras vdsl snabbt då. sitter själv med den, 12/9 o det funkar utmärkt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Läser du vidare i forumet hittar du oxå svar på varför du har blivit tvingad till nedgradering. De är ju jävlit irriterande med de är ju inte av ren djävulskap som de har agerat på de sättet dom gjort.

Permalänk

Oh...kanske skulle tittat runt innan jag gnällde.....men ja var så upprörd att jag bara var tvungen att skriva av mig lite.

Permalänk
Avstängd

fattar inte hur dom kan tro att man ska bli glad när man får deras brev om sånt här... dom kan ju ialllafall skriva typ "vi är ledsna men vi måste nergradera din uppkoppling etc etc" man blir ju bara förnedrad när man ser deras "glada" brev om det... inte för attt jag har bostream lr BBB men jag kan tänka mig..

Permalänk
Medlem

Tänk på oss som inte kan ha högre än 2.0/0.8 fast man bor i en stad med 100.000 invånare! :@

Permalänk
Medlem

Jag fick samma sak. Skulle byta från bostream till vdsl (innan man blev tvingad för jag ville ha bättre ping) Det var inga problem sa de. Sedan fick jag ett brev att ajg skulle bli flyttad från bostream till bbb adsl. Jag klagade och klagade utan respons. De sa samma sak att ajg var tvungen att ta adsl först. Men jag fortsatte och tjatade och till slut så fixade de det. Nu sitter jag på bbb vdsl men jag fick vara tre veckor utan internet men det var det värt och jag fickd essutom 2 månader gratis pga att jag blev utan internet i tre veckor.

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

Lord Kermit: Förhoppningsvis kan du få VDSL2 från Bredbandsbolaget inom en inte allt för avlägsen framtid. Det kommer förmodligen även alternativ från ComHem med högre uppladningshastigheter inom ett år. Tills dess är det väl dock tyvärr 24/1 som gäller.

Permalänk
Medlem

Även jag blev "uppgraderad" ifrån mitt VDSL 20 ner 17 upp till underbara ADSL med 8 hem och 0.8 upp
Fattar inte varför de ska hålla på såhär, det var ju kalas bra som det var och jag hade aldrig några som helst problem med mitt VDSL heller. Suck.. nu får man väll kolla sig om efter en annan operatör för att sitta med 8/0.8 för 399 i månaden känns bara dumt - det var ok med VDSL och de värden som jag hade men nu ... nix

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

Får hoppas provkörningen av VDSL2 går bra, tror B2 kommer plocka en hel del kunder ifall dom lyckas få ut den i fungerande skick en stund innan sina konkurenter!

Permalänk
Medlem

Blev oxå nergraderad från vdsl så hade dom gett mig 10mbit adsl.. fick ringa för att få 24mbit.. dålig stil alltså

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Sen måste dom börja förstå att 24/1 är mycket dåligare än 18/10.. Dåligare än 12/9 med..

Vad hade du i svenska? Dålig, Sämre, Sämst böjs det där.

Ontopic med mindre grammatiknazist: BUH BUH BUH, stackars bortskämda storstadsbrats.

"mamma, jag vill ha VDSL, gör så att de ger mig det. Mamma, jag vill ha en ny porsche, den gamla är fel färg."

Gnället på BBB börjar kännas jävligt gammalt. De är ett vinstdrivande företag, VDSL-plattformen är inte bara dyr - den är dessutom svår att underhålla vilket höjer kostnaden desto mer. Förstår inte varför alla ser nåt slags sadistisk konspirationsteori vad gäller BBBs övergång till mindre kostsamma tekniker.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Avstängd

eeeeeeeeeee??? så om du får 20000kr i lön, men sen vill företaget tjäna mer pengar så dom sänker den till 10000kr.. det skulle du med andra ord tycka vara rimmligt???

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Vad hade du i svenska? Dålig, Sämre, Sämst böjs det där.

Ontopic med mindre gramatiknazist: BUH BUH BUH, stackars bortskämda storstadsbrats.

"mamma, jag vill ha VDSL, gör så att de ger mig det. Mamma, jag vill ha en ny porsche, den gamla är fel färg."

Gnället på BBB börjar kännas jävligt gammalt. De är ett vinstdrivande företag, VDSL-plattformen är inte bara dyr - den är dessutom svår att underhålla vilket höjer kostnaden desto mer. Förstår inte varför alla ser nåt slags sadistisk konspirationsteori vad gäller BBBs övergång till mindre kostsamma tekniker.

Ja man får väl det man betalar för?

Permalänk

Är man ett vinstdrivande företag bör man värna om sina kunder. Vet inget om tekniken kring olika plattformar, men de kunder som haft VDSL verkar ju ha varit mycket nöjda med det. Om nu underhåll och administration var krångligt och kostsamt borde det ha gått att göra tekniska förbättringar för att komma tillrätta med dom problemen..?

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt nät nergraderat från 1.8/0.8 till 0.3/0.5 Mbit.

Inget brev, ingen förklaring, tekniker hittar inga fel. Så ditt problem känns inte så farligt faktiskt.

Fats jag behöver inte betala nåt iallafall Än så länge.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Jag fick mitt nät nergraderat från 1.8/0.8 till 0.3/0.5 Mbit.

Inget brev, ingen förklaring, tekniker hittar inga fel. Så ditt problem känns inte så farligt faktiskt.

Fats jag behöver inte betala nåt iallafall Än så länge.

Gratis är gott

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trafikpolisen
Är man ett vinstdrivande företag bör man värna om sina kunder. Vet inget om tekniken kring olika plattformar, men de kunder som haft VDSL verkar ju ha varit mycket nöjda med det. Om nu underhåll och administration var krångligt och kostsamt borde det ha gått att göra tekniska förbättringar för att komma tillrätta med dom problemen..?

De är precis det dom gör, men du kanske vill sitta kvar på en tjänst som företaget inte kan ge support på om utrustningen går sönder? Service avtalet med de som skötte underhållet på Bostreams VDSL-utrustning har gått ut så ifall något går sönder i stationen är de tack hej för kunden. Jag tycker endå de är att värna om sina kunder att ge dom en tjänst som man faktiskt kan fixa ifall något skulle fela.
Sen kan man fråga sig varför de inte erbjöd dessa kunder B2s svar på VDSL tjänsten och de får man väl anta att de beror på begränsat antal platser i stationen. Dom flesta som blivit "uppgraderade" kan byta till B2s vdsltjänst.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som undrar _varför_ de måste sänka hastigheten för gamla kunder?
Bredbandsbolaget köper upp ett annat bolag som kan leverera snabbare internet än vad Bredbandsbolaget förnärvarande kan.
Då sänks hastigheten (byts till en annan typ av abonnemang? vdsl -> adsl?).

Köper dom inte hela bolaget med all teknik de har, all hårdvara osv.?

Bredbandsbolaget tycker väl inte att snabbare internet är dåligt?

Hur svårt kan det va att omvandla ett abonnemang till Bredbandsbolags vdsl, så att man får samma hastighet, skriva nytt avtal? Då stör man ju inte kunderna lika mycket som nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Vad hade du i svenska? Dålig, Sämre, Sämst böjs det där.

Ontopic med mindre grammatiknazist: BUH BUH BUH, stackars bortskämda storstadsbrats.

"mamma, jag vill ha VDSL, gör så att de ger mig det. Mamma, jag vill ha en ny porsche, den gamla är fel färg."

Gnället på BBB börjar kännas jävligt gammalt. De är ett vinstdrivande företag, VDSL-plattformen är inte bara dyr - den är dessutom svår att underhålla vilket höjer kostnaden desto mer. Förstår inte varför alla ser nåt slags sadistisk konspirationsteori vad gäller BBBs övergång till mindre kostsamma tekniker.

MVG på högstadiet, VG på gymnasiet. Om du nu tvunget skulle veta. Och jag vet att det böjs så...

Fel.. bredbands-brats är de som sitter med 100/100-linan och undrar när dom får GigaBit istället för dom tycker att de börjar kännas segt nu med "bara" 100.

Detta är en ren berövning på frihet, Du ges en teknik för att du har möjlighet till det. Ett företag köper upp din ISP och bestämmer för nazi-fasoner där alla ska ha samma skit istället. Tycker dom borde skaffa sig den kunskapen och supporten för VDSL istället för att lamslå och råna folk från deras uppkopplingar...

Permalänk

Jag har aldrig förstått de här diskussionerna där privata vinstdrivande företag ställs till svars för saker de inte har ett dugg ansvar för. De tillhandahåller givetvis vilken vara/tjänst de vill, oavsett vad sina kunder tycker o tänker kring detta. Vill kunden inte ha det som erbjuds så är det fritt fram att byta leverantör. Det är så en marknadsekonomi fungerar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jackxass
eeeeeeeeeee??? så om du får 20000kr i lön, men sen vill företaget tjäna mer pengar så dom sänker den till 10000kr.. det skulle du med andra ord tycka vara rimmligt???

Det finns inget som förhindrar dig att byta arbetsgivare...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnusvmt
Tänk på oss som inte kan ha högre än 2.0/0.8 fast man bor i en stad med 100.000 invånare! :@

Det finns inget som förhindrar dig att byta stad...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Detta är en ren berövning på frihet, Du ges en teknik för att du har möjlighet till det. Ett företag köper upp din ISP och bestämmer för nazi-fasoner där alla ska ha samma skit istället. Tycker dom borde skaffa sig den kunskapen och supporten för VDSL istället för att lamslå och råna folk från deras uppkopplingar...

Det finns inget som förhindrar dig att byta leverantör...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svennelito
Jag har aldrig förstått de här diskussionerna där privata vinstdrivande företag ställs till svars för saker de inte har ett dugg ansvar för. De tillhandahåller givetvis vilken vara/tjänst de vill, oavsett vad sina kunder tycker o tänker kring detta. Vill kunden inte ha det som erbjuds så är det fritt fram att byta leverantör. Det är så en marknadsekonomi fungerar...

det är en sak att inte leverera en tjänst alls från början. (t.ex inte bygga ut alls i små städer, helt förståeligt)

det är en helt annan att börja leverera en tjänst, och på så sätt binda upp sig en kund, sen helt plötsligt bara sluta.

säg du börjar leasa en maserati, pröjsar inte vet jag, 10 000 i månan?, sen helt plötsligt säger bolaget åt dig att "nää vi tar tebax din maserati nu, och så får du en skoda istället för samma pris"
skulle du blivit glad då?

sen så undrar jag eftersom alla verkar så insatta i VDSL och BBB här, vad är det som kostar så mkt? vad är det som gör att BBB nergraderar folk? skulle vara intressant att få en källa på detta.
är det så att VDSL utrustningen FYSISKT går sönder hela tiden? jag känner folk som haft VDSL från BBB och dom hade aldrig problem med sina uppkopplingar, till skillnad från min BBB-adsl som strulade var och varannan månad.

och som isecore sa, vdslplatformen är dyr? ja men den är väl redan installerad där? trots allt så måste det ju även kosta BBB pengar att byta folk från en redan installerad hårdvara till adsl2 istället.

edit: och sen även om vdsl är dyrt, ja, ta ut mer pengar för den tjänsten då? bredband är en så konstig marknad, ingen verkar vara villig att förse kunderna med det dom vill ha.
ungefär som om krogen skulle börja servera lättöl istället för starköl för den är billigare

för att ta ett exempel här, alla mina polare som kunde få UPC bytte från sina dsl när upc började erbjuda en 8/8 tjänst. jag tog 8/8 istället för 24/1 dsl. 24mbit downstream är totalt onödigt i mina ögon och jag har inget som helst intresse av att betala extra pengar till UPC för det.

det jag vill säga här är att det tråkiga är att operatörerna (utom UPC då) verkar ha bestämt sig för att "upstream, ja näää, det behöver inte kunderna mer än 1mbit utav"

Permalänk
Medlem

Lider fan me dig svinigt gjort av dom

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
säg du börjar leasa en maserati, pröjsar inte vet jag, 10 000 i månan?, sen helt plötsligt säger bolaget åt dig att "nää vi tar tebax din maserati nu, och så får du en skoda istället för samma pris"
skulle du blivit glad då?

Nä, inte det minsta... Jag hade förmodligen blivit jävligt förbannad t o m. Antingen på leasingfirman som uppenbarligen begått kontraktsbrott och därmed har lagliga påföljder att vänta eller på mig själv för att jag inte försett mig med ett leasingkontrakt som innebär att jag har full rätt till just en Maserati.

I fallet med BBB så gissar jag att de har ryggen fri (speciellt om fallet gäller många kunder). I annat fall är det ju bara att ta fallet till KO. I vilket fall är det BBB's roll att tjäna pengar åt sina ägare snarare än att förgylla vårt samhälle med tjänster som folket vill ha (förutsett att dessa mål inte går hand i hand förståss).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svennelito
Nä, inte det minsta... Jag hade förmodligen blivit jävligt förbannad t o m. Antingen på leasingfirman som uppenbarligen begått kontraktsbrott och därmed har lagliga påföljder att vänta eller på mig själv för att jag inte försett mig med ett leasingkontrakt som innebär att jag har full rätt till just en Maserati.

I fallet med BBB så gissar jag att de har ryggen fri (speciellt om fallet gäller många kunder). I annat fall är det ju bara att ta fallet till KO. I vilket fall är det BBB's roll att tjäna pengar åt sina ägare snarare än att förgylla vårt samhälle med tjänster som folket vill ha (förutsett att dessa mål inte går hand i hand förståss).

okej, klart det inte är helt samma sak. men det är trist att BBB skiter i sina kunder bara de själva har ryggen fri.

men missförstå mig inte nu, jag är själv helt 100% inne på din linje gällande bredband och tjäna pengar. (angående utbyggnad osv.)

det tråkiga är ju att de ner-graderar kunder som redan fått en tjänst, som valde att ta en installationskostnad för att få just VDSL. Sen är det klart att det (antaglien) enligt kontraktet är fullt möjligt att göra som dom gör. så visst man kan se de så att dom som haft VDSL får vara glada för tiden som varit.

Men mer personligt så känns det ju helt sjukt att gå bakåt ur en teknisk synvinkel. Sen om det nu är dyrare så hade väl BBB kunnat erbjuda VDSL till en högre kostnad?
Men den tråkiga sanningen är ju att det är precis som du säger, BBB skiter till 100% i sina VDSL-kunder, det är lättare att ta smällen att förlora lite kunder å höra lite gnäll än att ha kvar sin VDSL.

Men ändå, tekniskt / kundmässigt / utnyttjandemässigt / utvecklande är det ju trist som fan att se att vad kunderna vill ha och vad tekniken erbjuder är totalt oväsentligt.

Och jag påpekar nu ännu en gång, det är klart dom ska tjäna pengar, men varför då inte ens FÖRSÖKA göra det möjligt att tjäna pengar på VDSL nu när det verkar finnas ett intresse för den tjänsten.

Permalänk
Geeks
Säljchef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svennelito
Nä, inte det minsta... Jag hade förmodligen blivit jävligt förbannad t o m. Antingen på leasingfirman som uppenbarligen begått kontraktsbrott och därmed har lagliga påföljder att vänta eller på mig själv för att jag inte försett mig med ett leasingkontrakt som innebär att jag har full rätt till just en Maserati.

I fallet med BBB så gissar jag att de har ryggen fri (speciellt om fallet gäller många kunder). I annat fall är det ju bara att ta fallet till KO. I vilket fall är det BBB's roll att tjäna pengar åt sina ägare snarare än att förgylla vårt samhälle med tjänster som folket vill ha (förutsett att dessa mål inte går hand i hand förståss).

Härligt att äntligen se någon på Sweclockers som kan lägga fram vettiga argument för sina åsikter och tankar. You go Svenne!

I övrigt måste jag hålla med föregående talare. Ser ingen anledning för BBB att jävlas med sina kunder. Kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att någon i ledningsgruppen satt och gnuggade händer och sade:

- HEHEHE idag skall vi jävlas med alla kunder som vill ha mkt bandbredd både upp och ner. Vi plockar bort dem uppkopplingarna och ger dem våran skituppkoppling hahahaha!!

Ledningsgruppsledamot 2:

- Bra idé där 1:an det gör vi.. Hahahaha vilken ide. Nu skall vi sitta och gotta oss åt alla klagomål vi åsamkar våran support.

Det finns säkerligen grundläggande orsaker från deras håll. Som jag sagt i ett flertal trådar tidigare. BBB har gått med kanonförluster under många år. Vi snackar miljonbelopp. Nu har de börjat räta lite på ryggen med hjälp av dsl tjänsterna och helt plötsligt blir dem hatade överallt. Klart att man bara ÄLSKAR ett företag som ger bort sina tjänster och till och med förlorar på det.

Tror jag själv skall starta ett sådant företag. Smälla in alla mina egna personliga tillgångar, köpa upp ett fett lager med prollar, ramminnen och lite annat mys för att sedan sälja dem 250 kronor billigare än jag själv köpt dem. Skicka det fraktfritt och verkligen se till att bokstavligen alla bara älskar mitt företag.

Men vad händer när jag kursar, då står ni där utan support, utan någon att vända er till. Hade det varit en tjänst jag sålde, tex bredband.. Ja då hade ni inte haft något bredband kvar heller.

Hade ni fortfarande tyckt att mitt företag var grymmt bra då? De måste ju för skråen tjäna pengar om de öht skall kunna överleva.

Klart slut vattenslangssprut!

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalledoo

Det finns säkerligen grundläggande orsaker från deras håll. Som jag sagt i ett flertal trådar tidigare. BBB har gått med kanonförluster under många år. Vi snackar miljonbelopp. Nu har de börjat räta lite på ryggen med hjälp av dsl tjänsterna och helt plötsligt blir dem hatade överallt. Klart att man bara ÄLSKAR ett företag som ger bort sina tjänster och till och med förlorar på det.

Men vad händer när jag kursar, då står ni där utan support, utan någon att vända er till. Hade det varit en tjänst jag sålde, tex bredband.. Ja då hade ni inte haft något bredband kvar heller.

Hade ni fortfarande tyckt att mitt företag var grymmt bra då? De måste ju för skråen tjäna pengar om de öht skall kunna överleva.

Klart slut vattenslangssprut!

Alltså hade någon kunna leverera fiber / alt VDSL med minst 8/8 hem till mig hade jag lätt pungat ut med 1000Kr i månaden så jag skiter i om dom pressar priserna det är ju tjänsten dom erbjuder som är viktig.

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem

I all marknadsföring så reklamerar ISP'er med nedhastighet och inte upp. Det tycker jag är lite roligt, och missvisande för medelsvensson som inte fattar ett jota av hastigheter osv. Nä det är riktigt kasst av BBB att nedgradera kunderna på detta sättet. Det är ju ffs up hastigheten man vill åt, hur snabbt man tankar bryr man sig väl inte om... inte jag iallafall som ändå har datorn på 24/7.

Här i trondheim har jag något som heter SHDSL 2,3mbit upp och ned samtidigt. Jag är rätt nöjd, och jag kommer inte bli nedgraderad

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)