Permalänk
Medlem

Missljud och gnissel från datorn

Hejsan

För någon månad sen uppgraderade jag brossans burk med ett nytt grafikkort, och 512mb extra ram.

Häromdan började det tjuta från datorn och spraka i högtalarna. Vi slog av datorn och startade om den, ljudet försvann då.
Idag så hände det igen när datorn har stått på under hela dagen.

Chassit sidan är uppen till datorn, så jag tror inte att det beror på att det är för varmt (grafikortet låg på 46C).

Iaf datorn är en Hp pavilion 753.se med en extra ram modul + ett Gainward 6600gt 128mb.

Vore väldigt tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Har själv haft problem med ett högfrekvent tjutande som jag fick felsöka genom att koppla bort hårdvara som visade sig komma ifrån nätagget så börja med att koppla ifrån alla mekaniska enheter såväl som optiska och starta sedan datorn.

Hörs detta tjutande ännu eller har det försvunnit så kanske det kommer från en hårddisk så återanslut och starta nu datorn igen och håll på så tills ni lokaliserat syndaren.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Tror också starkt att det kommer från nätagget. Hade samma problem med min nuvarande dator ända tills jag köpte nytt nätagg.

Kan vara att det är för klent.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Tror ni att det blir någon skillnad om jag drar ut cdbrännaren? och bara använder dvd'n?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scones
Tror ni att det blir någon skillnad om jag drar ut cdbrännaren? och bara använder dvd'n?

Koppla ur allt som inte behövs för att datorn ska starta dvs cd/dvd som hårddiskar och om det nu inte tjuter ifrån datorn så återkolla enhet efter enhet tills det återkommer det tjutande ljudet så vet du var det kommer ifrån.

Permalänk
Medlem

Det har minsann tjutit lite i min dator emellanåt också, det visade sig vara cd läsaren som blivit gammal och kaputt.

Men annars kanske du fått in skator i datorn som gnisslar och har sig

Permalänk
Medlem

Gah nu blir jag arg =|

Har köpt ett nytt nätagrigat, på 350w.
Efter en stund i WOW så fryser bilder och det låter som fan i högtalarna.

Det låter typ " eeeheieieheeheh!" hela tiden, och man måste starta om datorn.

Måste jag ominstalera skiten?

Obs, det verkar som om det är bara i wow det krashar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scones
Gah nu blir jag arg =|

Har köpt ett nytt nätagrigat, på 350w.
Efter en stund i WOW så fryser bilder och det låter som fan i högtalarna.

Det låter typ " eeeheieieheeheh!" hela tiden, och man måste starta om datorn.

Måste jag ominstalera skiten?

Obs, det verkar som om det är bara i wow det krashar.

Kolla om det finns nyare bios till moderkortet och isf flasha med det men läs tillverkarens instruktioner om hur det görs så du inte får problem. Förhoppningsvis så ska det funka bättre nu men om inte så kolla över drivrutiner och om du har överklockat något gå tillbaks till originalinställningar.

Du skulle iofs prova med memtest86 för att kolla så det inte är problem med dina minnen innan du flashar moderkortet. Kör även Prime95 i XP för att kolla stabiliteten och om du får problem i det porogramet så öka vcore ett steg och kör det sen igen. Om Memtest86 visar problem så kan du prova med att öka volt till minnena med 0.05-0.1V för att därigenom ev kunna få stabilitet.

WoW brukar väl kolla sig själv vid uppstart om det finns "nyare version" att ta hem vad jag vet? Annars brukar man kolla om det finns patch till just det spelet som krånglar men det görs ju automatiskt i WoW vad jag vet.