Permalänk
Medlem

Jämförelse av grafikkort till laptop

Hej! Jag vet att detta kan vara lite n00baktigt, men jag har sökt både på nätet och på forumet utan att hitta något, men jag undrade om det finns någon jämförande artikel mellan de olika sorternas grafikkort och interna grafikkretsar till laptops? Är lite fundersam på hur bra laptopgrafiken egentligen är.
Funderar på att köpa en laptop men vill ha lite större koll innan jag gör mitt val...

Visa signatur

When still, be as the mountain;
when in movement be as the dragon riding the wind.

Permalänk
Medlem

Haha, tänkte fråga samma fråga, men du ställde den åt mig! Hoppas det kommer nåt svar snart då!

Visa signatur

-| C2D E6300 @ 2.5ghz | Gigabyte Ga-945P- S3 | 1024mb Corsair TwinX2 6400 | Hiper 530 530w | Sapphire x1900xt @ 685/820 | 19" Samsung Syncmaster 940BF 2ms | 250gb Sata2 Seagate NL 7200rpm | Hiper Alu tangentbord | Zen v plus 2gb |-

Permalänk
Medlem

Ett test med lite info på nVidia6200 hade inte varit fel, hade varit skoj att få reda på om det stödjer två skärmar samtidigt, en dvi och en vga.

Permalänk
Medlem

Jag undrar samma sak.
Är sis chipset nånting att ha?
Samt: ati radeon 200m express
Då menar jag om den klarar spel som CS och liknande skitspel med hyffsad fps.

Permalänk

alla integrerade e väl inget o hänga i julgranen precis : (

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk

Precis det ända vettiga man kan göra med laptops är att peta i mer ram minne så man når över 512 meg så funkar de hyfsat att surfa med
(då vågar man också ställa om så att grafikkortet får använda 128 meg)

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
Precis det ända vettiga man kan göra med laptops är att peta i mer ram minne så man når över 512 meg så funkar de hyfsat att surfa med
(då vågar man också ställa om så att grafikkortet får använda 128 meg)

Så petig var jag inte med min fråga.
Som du ser så frågade jag efter enkla spel. Min kompis 3 år gamla dator klarar av sånna enkla spel, så en ny dator borde faktiskt göra det.
Jobbigt när folk alltid ska vrida och vända på frågan man ställer.

Permalänk
Medlem

Integrerad grafik är ju som sagt inte mycket att hänga i julgranen, men hur bra är dom egentligen? Kan förstå att en del av problemet är att man inte kan ha en gemensam plattform att jämföra med, då vissa kort inte fungerar med olika plattformar, men jag skulle ändå vilja ha en ungefärligjämförelse. Olika laptopmodeller känns lite fel att jämföra mellan då RAM, processor och moderkortsmodell kan skilja ganska mycket.

Kanske är det en omöjlig fråga, men jag frågar inte efter exakta resultat, jag skulle bara vilja ha en ungefärlig jämförelse såsom det brukar vara, fps från ett par spel, 3dmark poäng osv...

Visa signatur

When still, be as the mountain;
when in movement be as the dragon riding the wind.

Permalänk
Medlem

Detta var jag oxå lite nyfiken på, synd att ingen verkar veta... Säg nu inte bara att alla laptopgrafikkort är skit jag vill veta vilka osm är bäst och gärna lite jämförande...

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk

integrerade graffekort är ungefär som ett GF5200 vilket inte är något att hurra för, men ett integrerat graffe klarar iaf lättare spel som Wc3, cs 1.6 osv... Rätta mig om jag har fel!

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

är x300 integrerat?
x700?

Permalänk
Medlem

Nej , det borde det inte vara.

Permalänk
Medlem

Cinet Smartbook har ett Go6600.
Alla kort är mobila varianter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greven_87
integrerade graffekort är ungefär som ett GF5200 vilket inte är något att hurra för, men ett integrerat graffe klarar iaf lättare spel som Wc3, cs 1.6 osv... Rätta mig om jag har fel!

Skulle nog säga att ett inegrerat är långsammare än ett 5200. Har sett ett test (kommer tyärr inte ihåg vart) där intel extreme graphics 2 fick ordentlig pisk av ett go5200 kort.

Inget av korten var ju något att ha ändå, men bara som en fingervisning om prestanda.

De nyare integrerade (x200, intel 900) borde ju vara något snabbare, men tror inte dem har en chans mot separata kort ändå

Permalänk

jag tycker då inte att intel extreme graphics 2 e så dåligt.
jag lirar cs utan problem och jag kan till och med spela Farcry på 1024*768 med allt på "low" men ändå, är man inte så kräsen så vinner man ganska mycket i batteritid

Visa signatur

HP dv1165

Permalänk
Medlem

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=25447

Där är en rätt så informationsrik jämförelse mellan olika grafikkort för bärbara datorer.