Permalänk
Medlem

T-Balancer frågor..

så jag har suttit o grejjat med min t-balancer.. men det går inte att få min zalman fläkt att sluta låta, det är en 7700alcu.. antingen tjuter den eller så vibrerar den..

så skulle en sån här hjälpa till då?
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1715&session=e8386b...

och har jag förstått rätt om det är så att man får ännu bättre taco signal till moderkortet med en sån också? det skulle vara bra då signalen nu är oduglig tillsammans med mitt moderkort.

annars har jag tänkt att modda zalman kylaren, dvs. att byta ut fläkten mot en 120mm ADDA fläkt då jag har en sån som verkar fungera tillsammans med min t-balancer.. eller så skaffar jag en ny kylare

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk

"Effekten av detta blir att fläktarna går tystare än vanligt"
ja låter som det iaf.

Permalänk

"T-balancerkortet avrundar redan signalen och gör något avrundade fyrkantsvågor" Förstår ikke hur det skulle kunna fungera. Det är ju likspänning i en dator och knappast någon sinusvågig spänning/ström.

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandola83
"T-balancerkortet avrundar redan signalen och gör något avrundade fyrkantsvågor" Förstår ikke hur det skulle kunna fungera. Det är ju likspänning i en dator och knappast någon sinusvågig spänning/ström.

Hört talas om PWM där man styr fläktens hastighet med pulser. Då får du inte en vanlig likspänning

Permalänk
Medlem

Re: T-Balancer frågor..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av McZ
så jag har suttit o grejjat med min t-balancer.. men det går inte att få min zalman fläkt att sluta låta, det är en 7700alcu.. antingen tjuter den eller så vibrerar den..

så skulle en sån här hjälpa till då?
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1715&session=e8386b...

Några av mina fläktar började pipa och ha sig när jag styrde dem via T-Balancern och det blev aldrig bra vad än PWM-frekvensen stod på. Efter att hat stoppat in ett par sådana filter/likriktare som du länkar till så försvann pipandet.

Permalänk
Medlem

RaveHole > då låter det som om det är värt pengarna då.. ska fundera lite till först

ingen som vet hur mycket bättre tacco signalen blir när man använder en sån där? som det är nu så gillar inte mitt moderkort signalen den läser av den men den kommer o går lite som den vill och hur bra den stämmer vet jag inte.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Asså tänker man rent fysikaliskt så kan det inte vara ren likspänning ändra fram till motorn. Då en likspänning skulle få elmotorn att ställa sg i et visst läge och sedan sitta fast där. Det är ju den kontinueliga polariseringsändringen som får en fläkt att snurra. Så nån form av omvanling från lik till pulserande likspänning måste det ju vara.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
Asså tänker man rent fysikaliskt så kan det inte vara ren likspänning ändra fram till motorn. Då en likspänning skulle få elmotorn att ställa sg i et visst läge och sedan sitta fast där. Det är ju den kontinueliga polariseringsändringen som får en fläkt att snurra. Så nån form av omvanling från lik till pulserande likspänning måste det ju vara.

aldrig hört talas om likspännings elmotor?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McZ
aldrig hört talas om likspännings elmotor?

Det är ju precis det jag menar. Rent fysikaliskt så kan ju inte en motor gå på ren likspäning. Så om nån skulle vilja förklara detta så vore jag tacksam

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
Det är ju precis det jag menar. Rent fysikaliskt så kan ju inte en motor gå på ren likspäning. Så om nån skulle vilja förklara detta så vore jag tacksam

Men daah det sker ju mekaniskt i elmotorn genom att spänningen vänds när motorn har snurrat ett halvt varv
Vad vi snackar om är inte växelström vs likström utan om PWM dvs pulsviddsmodulering. Det gör att spänningen ser ut så här: (om _ = 0V) _|´´|_|´´|_|´´|_|´´|_ osv. Med den där lilla grejen (som jag gissar bara är ngn form av kondensatorkoppling) jämnas kanterna ut så att fläkten "startar och stannar" mjukare.

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk

Kan man se vilket varvtal fläktarna har om man använder ovanstående förgrening?

Visa signatur

Pellepluttplutt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellepluttplutt
Kan man se vilket varvtal fläktarna har om man använder ovanstående förgrening?

Jepp. Men bara från den ena utgången på Y-kopplingen. Inte från två fläktar samtidigt, det skulle bli lite rörigt

/Magnus Thomé

PS:
Jag ger inte GTEK support på mCubeds grejer egentligen eftersom de parallellimporterat ett äldre parti med mCubedgrejer helt själva förbi mig. Så de fixar det där med support på deras grejer alldeles själva

__________________
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McZ
ingen som vet hur mycket bättre tacco signalen blir när man använder en sån där? som det är nu så gillar inte mitt moderkort signalen den läser av den men den kommer o går lite som den vill och hur bra den stämmer vet jag inte.

Kommer det och går även om du kör höga varvtal?

Du kommer troligtivs inte få bättre taco till moderkortet med en TBAN-YA eftersom den kommer sitta på andra sidan T-Balancern från moderkortet sett. T-Balancer skapar nämligen själv en tacosignal åt moderkortet. Det vanligaste är att moderkortet inte klarar att läsa låga varvtal så när hastigheten sjunker så försvinner plötsligt värdet som man kan se från moderkortet egna progam.

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem
Citat:

Kommer det och går även om du kör höga varvtal?

Du kommer troligtivs inte få bättre taco till moderkortet med en TBAN-YA eftersom den kommer sitta på andra sidan T-Balancern från moderkortet sett. T-Balancer skapar nämligen själv en tacosignal åt moderkortet. Det vanligaste är att moderkortet inte klarar att läsa låga varvtal så när hastigheten sjunker så försvinner plötsligt värdet som man kan se från moderkortet egna progam.

Ja det kommer och går hur jag än gör, iaf i MBM5

i bios så växlar den med jämna mellanrum mellan 0 och ca 1800 rpm (senast jag kollade) den varnar vid uppstart om att CPU fläkten inte snurrar om jag inte stänger av den varningen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McZ
Ja det kommer och går hur jag än gör, iaf i MBM5

i bios så växlar den med jämna mellanrum mellan 0 och ca 1800 rpm (senast jag kollade) den varnar vid uppstart om att CPU fläkten inte snurrar om jag inte stänger av den varningen.

Har du stängt av allt av typen Q-fan, smartfan osv, dvs tempstyrd fläktstyrning i BIOS?

Permalänk
Medlem

MagnusT > jepp sånt är avstängt, nu har jag haft 0 rpm enligt MBM5 dom senaste 15 minutrarna

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Har du testat med en vanlig fläkt inkopplad till moderkortet för att kolla att du då får stabilt värde hela tiden i MBM (och samma rpm hela tiden osså då....)

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem

jag körde utan t-balancer i början när jag köpte daton för att se att allt fungerade då.. och då hade jag normalt CPU-Fan rpm värde

EDIT: Ska prova sen igen, att koppla cpu fläkten till moderkortet

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI