Permalänk

CPU-kylare som körs fläklöst?

Vad finns det för bra kylaren till pocessorn som kan köras fläklöst?
Det går bra med förslag på både flänsar med fläkt och riktiga fläktlösa kylare som kyler bra utan en fläkt på själva kylaren.
Jag har hyfsat drag igenom burken ändå så.

Hoppas på många förslag.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Scythe Ninja lär ska vara bland de bästa, men det krävs nog en chassifläkt i närheten så att det åtminstone blir ett litet luftflöde genom flänsen.

http://www.silentpcreview.com/article251-page1.html

Permalänk

Hu är XP-120 att kyla passivt, nån som vet?
Den har fördelen med att kylflänsarna sticker upp från moderkortet så att både sidofläkten och bakfläkten blåser på den.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

den går inte att kyla passivt

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk

Och ändå levereras den utan fläkt?
Säker på at den inte går passivt på en prolle på max 40watt?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Passivt går väl på typ 10, max 20watt...

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

kanske om du har god chassi ventilation.. men jag hade köppt en fläkt för säkerhets skull och prova med de förts .

btw så finns de väldigt tysta fläktar

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Betty (Kung Pow)
Och ändå levereras den utan fläkt?
Säker på at den inte går passivt på en prolle på max 40watt?

Den levereras utan fläkt för att man ska kunna bestämma vilken fläkt man vill ha själv

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

men vaför ska du ha en passive fläns om du redan har massa fläktar i datorn? om du köper en 120 adda så kommer du inte höra någon skillnad. för den hör man nästan inte.

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ 1MB @h2o||A8N-E, nForce4 Ultra,PCI-Ex16||Crosair 2048mb||7800GTX 256MB ||Antec P180 ||NorthQ 400W ||250GB+200gb

Permalänk

En fläktlös kylfläns ska ha långt mellan metallytorna för att luftkonvektion ska uppstå. Den enda kylare som jag vet som har detta är Scythe Ninja...

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem

Finns en på SPCR som kör en XP120 passivt så nog går det alltid. Han kör en undervoltad AMD64 av någon modell, minns inte riktigt hur.

Själv kör jag Scythe Ninja passivt på CPU. Har väldigt lågt luftflöde i burken, då jag bara har EN nexusfläkt bak i lådan som går i runt 650RPM i lådan. Det räcker dock för att kyla Ninjan till runt 34C idle och 47C load. Detta med en 3000+ som körs i 2.25GHz.

Hade jag undervoltat istället för att överklocka hade jag fått ned temperaturen dramatiskt. Går man ned 1/4 i Vcore sjunker förbrukningen till hälften! Många av venicekärnorna kan köras i runt 1.0V stabilt i originalhastighet.

Tidigare körde jag med två nexusfläktar (båda på 5.5V - runt 650RPM), en bak och en i toppen, båda på utsug. Då hade jag 31C idle och 42C load. Har ändå valt att bra köra med en fläkt pga av att det räcker, och det är tystare.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=45677...

Se min bild på Sonic en bit ner på sidan. Kör utan fläkt men chassifläkten och nätagget som kickar in i bland räcker till.

Permalänk
Medlem

Cooler Master Hyper 6. Min kompis kör en sån med endast en fläkt i hela datorn på lågt varvtal (som inte sitter på cpu-kylaren). Jag har också en men kör med en papst 12db(a).

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Betty (Kung Pow)
Och ändå levereras den utan fläkt?
Säker på at den inte går passivt på en prolle på max 40watt?

dom flästa nya fläktar idag är ju så ljudlösa så att du inte märker dem så varför köpa nåt som kyler passivt ? heltmeningslöst då det inte kyler lika bra heller. satsa på vatten kylning isf!:D

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk

Jag kör min 7700 passivt. Jag kan inte köra den så långsammt så jag tycker den blir tyst, så därför kör jag den passivt tills den blir 55 grader (vilket den knappt aldrig blir). det enda som stör mig nu är att den inte blir tillräckligt kall samt att mina hårddiskar är det som låter mest.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Betty (Kung Pow)
Jag kör min 7700 passivt. Jag kan inte köra den så långsammt så jag tycker den blir tyst, så därför kör jag den passivt tills den blir 55 grader (vilket den knappt aldrig blir). det enda som stör mig nu är att den inte blir tillräckligt kall samt att mina hårddiskar är det som låter mest.

Håller med dig. Hårddiskarna låter för mycket. Fläktarna i datorn kommer inte ens i närheten av vad hårddiskarna låter. Men klipper man hårddiskarna under t.ex. ett memtest märker man vad det är som låter i datorn. Dvs vilka fläktar...

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Speciellt om man inte valt specifikt tysta hårddiskar, gamla diskar utan FDB typ på lager kan låta som rena cirkelsågar. Ibland är det nästan skönare att dra upp fläktarna lite så man slipper höra diskarna.. urk.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Jo, men diamondmax 10 är ingen lätt bris direkt.

Ackelind, hur funkar din Schooner?
Blir det nå kallt eller ligger den på gränsen?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Min lilla ata disk från seagate låter nada gämfört med t.ex 1 av mina maxtor som låter som en elvisp (ja faktiskt som en elvisp)

Permalänk

Det kan jag hålla med om.
Diamondmaxen låter högt och rasslande medans hitachin och seagaten låter lite mer i tysthet men kan bli ganska iriterrande ibland.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Betty (Kung Pow)
Jo, men diamondmax 10 är ingen lätt bris direkt.

Ackelind, hur funkar din Schooner?
Blir det nå kallt eller ligger den på gränsen?

Den är svalare än stockkylaren faktiskt. Ligger på runt 45 idle och 62 load. Detta är vid normal load, dvs t.ex. 3dmark03 i loop. Jag har dock fått upp den i 82 grader genom att köra flera extremintensiva program samtidigt. Dock varade det bara korta sekunder, så jag antar att det är kärnan som reagerar på de höga kraven. Det lär inte vara något man upplever vid spel eller liknande.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Vad gör ni medd era prollar? Jag kör min winchester 3200+ i 2100 Mhz, och stänger jag av min zalman cnps7700-alcu så idlar den 46 grader. Lite elma och den går upp i 52 celcius... Och den ger väll ändå mer än 40 Watt?

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
Min lilla ata disk från seagate låter nada gämfört med t.ex 1 av mina maxtor som låter som en elvisp (ja faktiskt som en elvisp)

Du har säkert en gammal "cuda" som det fort. pratas nostalgist om på spcr. Först nu med de nya Fdb motorerna från Wd slår man dom. Hitachis nya sägs va tysta med. Ska mKt till för att jag ska handla maxtor igen (har en 200 som jag ska GE BORT). Blir Wd långt framöver. Bästa tipset för tyst dator. Spcr rekommenderar till och med 74Ggb Raptorn. Jag kan bara hålla med

Betty. Det här med Passivt ska du ta med nypa salt (Ninjan isåfall) En Nexus t ex, som sitter mitt inuti en vanlig odämpad låda är svår att höra. I min dämpade låda är det även svårt att upptäcka en Enermax 120 förren över 1000 rpm lr nå sånt då jag kört med sådan...

Mitt Xfx kort i sign. är eg. "semipassivt" då jag byggt om en Pci fläkt extruder (lr vad det heter) med en Nexus 80mm som pumpar in friskluft på flänsen. Allt för att få högre positivt tryck vilket passar mitt chassie bäst. Det går inte att höra den utifrån, även om du lägger örat mot grillen. Ja knappt inne i lådan heller för den delen.

Mina 92mm som kyler mina Hdd är omöjliga att upptäcka för det mänskliga örat utanför lådan. Då de är monterade fritt från chassiet och jobbar i en nära omgivning med ord. av dämpningsmtrl.

Jag har tot 8st fläktar i mitt chassie men under normalt användande kan man bara upptäcka 120mm Nexusen i nätagget. Mest då ett "Whoosh" som uppstår främst från luftdraget genom nätdelens konstruktion (som kunde varit lite bättre). 120mm Nexus räknas ibland-ofta som den tystaste (flest cfm/dB ) på marknaden. Alltså: de inuti chassiet är tysta-re/de...

AKTIV KYLNING BEHÖVER INTE LÅTA

Permalänk
Medlem

Aktiv kylning kommer alltid att låta och att ha passiv cpukylare är nått som sänker ljudnivån bra.
Finns ju dock inte chassi idag som klarar sig utan en chassifläkt för lite cirkulation måste man ju ha... dock så är ju färre desto bättre.
Många gör felet att tro att bara för att man har 10 st fläktar som bara låter 16 db styck så betyder inte det att det inte kommer låta mer än 16db snarare 36 db.
Alltså är det så få fläktar så möjligt som gäller.
Det som idag är svårast att ha passivt är nätagget alltså gör man ett bra val om man köper ett tyst fläktkylt sådant som får agera chassifläkt också.
Jag kör normalt enbart med nätagget som aktiv kylning och det gör en klar skillnad även om det låter mer än mina andra fläktar så låter datorn mer när man slår på dom.
Har förövrigt kring 40 grader på cpun vid dagligt datorarbete och då kör jag med en cnps 7700 passivt och med 1000mhz på min A64.
Vill jag spela så är det 3 st snabba knapptryckningar så har jag 2200mhz och aktiv kylning på cpun...
Men för att sammanfatta många kylare klarar sig passivt så länge man har ett nätagg som suger luft ovanför.

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

Blir trevligt sen när nätagget börjar varva upp.

Skämtosido.

Lagerljud (Detta kan minska med färre fläktar om de inte varvar mer)

Rotationston från antal varv/min. (behöver inte alls minska av färre fläktar. Ensam fläkt kanske varvar mer - högre ton )

Luftströmingsljud. (behöver inte alls minska med färre fläktar)

Detta får man tampas med. I mitt fall har jag eliminerat de första två så att jag råkar har många fläktar spelar ingen roll. Datorn är lika tyst nu som innan jag stoppade in två ytterliggare 92or. Själv vill jag att min fläkt i nätagget ska varva så lite som möjligt (dock inte stå still) Då den är det enda som går att höra. Ja, vissa drar till och med dedikerad luftkanal till sina nätagg för att få ner rpm.

Att bygga en dator som är tyst i idle/underklockad är lätt. Att bygga en dator som är i stort sett är lika tyst oavsett load är lite svårare... Men om man bara stressar datorn när man spelar så kan man förtränga alla mina inlägg. För då överröstar ju ändå AK47an burken.

Japp! Jag inser att jag börjar bli lite barnslig nu... Ville bara säga att det går. Först dock efter en j+++a massa pillande För vi är ändå några stycken som har: Tysta, aktivt övertryckta, kraftfulla, kalla och DAMMFRIA system.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuclear
Har förövrigt kring 40 grader på cpun vid dagligt datorarbete och då kör jag med en cnps 7700 passivt och med 1000mhz på min A64.
Vill jag spela så är det 3 st snabba knapptryckningar så har jag 2200mhz och aktiv kylning på cpun...

Använder CnQ så 5x240 och 1,1v vid idle, temp ca 35C. Q-fan-kontrollerad Adda 120mm 16dBa på en XP-120 låter inte speciellt mycket då.
Vill jag spela så startar jag ett spel. Processorn klockas upp automatiskt och den temperaturstyrda fläkten varvar upp lite. Enkelt, inga tre knapptryckningar behövs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuclear
Många gör felet att tro att bara för att man har 10 st fläktar som bara låter 16 db styck så betyder inte det att det inte kommer låta mer än 16db snarare 36 db.

Snarare 26dB. Inte många som har tio fläktar heller. Jag har fem, ingen av dem på fullt varv.

Jag tycker det känns lite onödigt med passiv kylning på CPUn i ett normalt system. En till lågvarvig 120mm-fläkt mer eller mindre spelar inte speciellt stor roll (särskilt inte när alla fläktarna tillsammans ändå överröstas av hårddisken/hårddiskarna) och ger betydligt lägre temperatur på processorn jämfört med när man kyler den passivt. I vissa fall är det lika bra att strunta i fläkten; t.ex. ifall man har en Scythe Ninja och en chassifläkt precis bredvid/ovanför den. Men oftast gör den mer nytta än skada.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuclear
...

Finns ju dock inte chassi idag som klarar sig utan en chassifläkt för lite cirkulation måste man ju ha... dock så är ju färre desto bättre.

...

Jag inlägger härmed en protest mot detta påstående

Sen håller jag fullständigt med att en lååååångsam fläkt som är helt ohörbar på det avstånd man befinner sig från datorn är tämligen optimalt. Men helt fläktlöst (och överklockat) är ändå lite kul

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Använder CnQ så 5x240 och 1,1v vid idle, temp ca 35C. Q-fan-kontrollerad Adda 120mm 16dBa på en XP-120 låter inte speciellt mycket då.
Vill jag spela så startar jag ett spel. Processorn klockas upp automatiskt och den temperaturstyrda fläkten varvar upp lite. Enkelt, inga tre knapptryckningar behövs.

Anledningen till att jag inte kör på detta sätt är att jag inte riktigt fått cool n quit att göra som jag vill...tycker inte det är så krångligt att välja en ny profil bara och slå på fläkten...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Snarare 26dB. Inte många som har tio fläktar heller. Jag har fem, ingen av dem på fullt varv.

Jag tycker det känns lite onödigt med passiv kylning på CPUn i ett normalt system. En till lågvarvig 120mm-fläkt mer eller mindre spelar inte speciellt stor roll (särskilt inte när alla fläktarna tillsammans ändå överröstas av hårddisken/hårddiskarna) och ger betydligt lägre temperatur på processorn jämfört med när man kyler den passivt. I vissa fall är det lika bra att strunta i fläkten; t.ex. ifall man har en Scythe Ninja och en chassifläkt precis bredvid/ovanför den. Men oftast gör den mer nytta än skada.

10 fläktar va så klart ett exempel även om det nu finns en del chassin som är berikade med denna mängd fläktar totalt...
36db är inte helt omöjligt tror jag, nu pratar jag såklart bara siffror i runda slängar är inte helt 100 på formlerna för detta men om man tar 10 st 16db fläktar dock inte så troligt men om man nu gör det så är nog ungefär 15-20 db ökning mycket trolig om man räknar in lite galler och dylikt.
Det jag egentligen ville förklara med exemplet är att bara för att fläktarna låter 16db så kan du inte slänga in 5 st och tro att det kommer va lika tyst.

Jag hör för övrigt en klar skillnad när jag slår av min zalman kylare och när jag har den på 5v, den enda fläkten i chassit i övrigt är egenditstat 92mm glidlagrad fläkt i nätagget, 80mm fläkten har jag mördat... så om jag får välja en mellan med och utan fläkt på cpu så tar jag klart utan hårdiskarna låter inte så farligt så länge dom inte används och jag tycker inte dom är det mest störande...

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Hedersmedlem

16dB x 10 är exakt 26dB. Sen låter kanske inte fläktarna exakt 16dB (beror även på vilket avstånd man mäter från) men en tiodubbling är +10dB (en fördubbling är +3dB).

Din Zalman-kylare är inte speciellt tyst egentligen så jag kan förstå att du tycker den låter för mycket även på 5v. Det är fördelen med att kunna välja fläkt själv; man kan välja en Nexus, Adda eller någon annan fläkt man trivs med och som verkligen är tyst vid lågt varv.

Den enda fläkt jag har i lådan som inte är 120mm är den på grafikkortet (Zalman VF700-Cu) men på 5v låter inte den så mycket att jag störs av den. Skulle helst vilja ha nån pseudopassiv lösning med en 120mm dock men det är nog inget jag orkar fixa med nu eftersom jag inte direkt är missnöjd med VF700an.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |