Permalänk
Avstängd

Ny dator, startar inte! BELÖNING

Hej, fick min nya dator idag ifrån komplett med följande delar:
Antec Sonata 2 450W
MSI K8N 754
AMD Sempron 2600+
TwinMOS 1024DDR
GeForce 6600GT AGP

Nu är det så att jag kopplat in allting alles smidigt som vanligt, har byggt ihop 6-7 datorer tidigare utan problem.
Sen nu när jag ska starta datorn så snurrar fläktar igång och tangetbord lyser. Detta funkar i 2-3 sek sen stängds datorn av.

Jag har testat med annat nätagg och Kingston minnen, men samma problem.

Den som lyckas hjälpa mig till funktionell dator kommer belönas!

Tack för hjälp

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem

Låter som där är något fel på moderkortet.
testa ta ut allt utom processorn och en minnes sticka och starta och se om den dör.
har för mig att man kan göra då, eller var det grafikkort i också

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Gör som föregående talare, plocka ut grafikkort osv och testa dig fram till om det är fel på någon komponent. Annars kanske nätagget inte pallar med, även om man tycker att det ska det utan problem. Annars är kanske någon krets på moderkortet sönder.

Permalänk
Medlem

Antingen jordar moderkorteret, ta ut det och starta datorn med den utanför.

Eller så har du kopplat powersladden fel.

Eller så har du ett hårdvarufel, för att enkelt htta det kan du kolla på FAQ:en hur an gör en felsökning.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Avstängd

Inget har hjälpt mig alltså måste moderkortet vara trasigt då jag knappast tror att en CPU kan vara trasig 99.9%

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doodeley
Inget har hjälpt mig alltså måste moderkortet vara trasigt då jag knappast tror att en CPU kan vara trasig 99.9%

Fungerar inte datorn när du bara har ett ramminne isatt, cpu:n + fan och grafikkortet, samt bara kopplat in pc-speaker och powerknappen. När du testar detta ska du ha moderkortet utan fördatorn, på t.e.x köksbordet (förutsatt att det är av trä).

Fungerar det inte då får du testa grafikkortet, ramminnet, nätagget och cpu:n i en annan dator för att hitta vart felet ligger.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

jag vet problemet men behöver ingen belöning förutom äran

du måste ha stöd för s-ata hårddiskar på moderkortet.

om du fick med en floppy med drivers så ska den installeras före ditt operativsystem

jag var med om att datorn inte ens startade med ny hårddisk, ny hårddisk menas också om det är första gången moderkort och hårddisk kopplas ihop..

så sluta leta fel på andra hårdvara och sätt ihop allt noggrant, och rikta in dig på s-ata kablar och eller ide kablar. det kan också vara nåt stift på en hårddisk som ligger fel men som sagt satsar min ära på att det är s-ata drivers det hänger på.

kan vara ett litet slarvfel med att du vänt pwled, HDDled,sw, reset kablarna du vet dom små från chassiet fel väg (kolla i den medföljande instuktionsboken)

Lycka till /Erik

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR
jag vet problemet men behöver ingen belöning förutom äran

du måste ha stöd för s-ata hårddiskar på moderkortet.

om du fick med en floppy med drivers så ska den installeras före ditt operativsystem

jag var med om att datorn inte ens startade med ny hårddisk, ny hårddisk menas också om det är första gången moderkort och hårddisk kopplas ihop..

så sluta leta fel på andra hårdvara och sätt ihop allt noggrant, och rikta in dig på s-ata kablar och eller ide kablar. det kan också vara nåt stift på en hårddisk som ligger fel men som sagt satsar min ära på att det är s-ata drivers det hänger på.

kan vara ett litet slarvfel med att du vänt pwled, HDDled,sw, reset kablarna du vet dom små från chassiet fel väg (kolla i den medföljande instuktionsboken)

Lycka till /Erik

Att koppla en s-ata disk fel ger inte det problemet, men du har rätt i och med belöningen.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

En polare till mig hade exakt samma problem. Det slutade med att han fick ett nytt moderkort, det gamla var helt enkelt dött.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

TwinMos o S754 var väl inte direkt en höjdare i stabilitet? Men då borde datorn iofs boota.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk

Antar att du provade med ett kraftigare nätaggregat än Antecs 450W?
Låter som att datorn inte orkar gå igång på grund av för svagt nätagg. Har själv samma problem med min nya dator men den är på underhållning hos kylning.com, bara hoppas dom får till den.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

450W antec duger till typ 3 sådana datorer så nej, det är inte aggets fel.

Jag har fått liknande fel när jag kopplat sladdarna mellan chassit och moderkortet fel, vänt någon åt fel håll eller dylikt. Men jag tror redan någon föreslagit detta.

Enklast vore väl att testa med ett annat moderkort.

Visa signatur

P150 solo rev | P5N-E SLI w/NB47J on SB | E6600 w/ Ninja 1st rev | 2GB GEIL Ultra 5400 CL 3 | XFX 7800GT w/ ZM-VF700-Cu | 2 x SP120 250GB

Permalänk
Avstängd

eller så skickar du in allt, så får väl dom testa sakerna

Visa signatur

[Amd Athlon64 3200+ 939] [Msi k8n neo2-fx] [Corsair Value 1024DDR(400mhz)] [ Msi 6800GT 256mb 442/1167 ]
[Thermaltake Purepower Butterfly 480W] [Cooler Master Stacker] [Creative Inspire 5.1]

Permalänk
Medlem

heej!! jag hade typ samma problem...Det var helt dött.. men när jag drog ut strömsladden till moderkortet en liten bit, så den bara satt halv i typ. då gick fläktarna igång o det började lysa.. men inget mer hände.. köpte ett nytt moderkort o nu funkar d fint..kanske inte mycket till hjälp men ändå

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle i alla fall testa med ett annat nätagg (av annant märke/modell) och se om det blir någon skillnad. Kan vara kompabilitetsproblem med moderkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Antar att du provade med ett kraftigare nätaggregat än Antecs 450W?
Låter som att datorn inte orkar gå igång på grund av för svagt nätagg. Har själv samma problem med min nya dator men den är på underhållning hos kylning.com, bara hoppas dom får till den.

Du menar att det nätagget inte skulle orka driva den burken ??
Förstår inte den här hypen att man måste ha hu jävla mycket kräm som helst för att datorn ska funka. Någon som kan förklara hur jag kan köra min burk se sign med 1 st 200w nätagg ???
och då med 3 hårddiskar och 2 cd-enheter.

Permalänk

Jag hade ett liknande fel for ett tag sedan och da visade det sig att det var ett jordfel i moderkortet.

Vad du kan prova ar att ta los moderkortet och byta distanser till det.
Det loste problemet for mig.
Lycka till

Permalänk
Avstängd

Nu är det så här:
1. För att starta en dator så att fläktarna går igång utan att datorn ska släcka sig direkt så behövs endast: CPU, Minne och nätagg. Jag har testat med ett lika dant moderkort ens kompis och det funkade då
Fel på moderkortet? 1-0
2. Antec 450w räcker gott och väl för att driva moderkortet, det andra agget jag testade med var ett 350w vilket även det räcker gott och väl.
Fel på moderkortet? 2-0
3. Att det skulle vara jodfel lät rätt bra, fast efter att ha testat datorn i lösa delar på ett träbord och samma sympton stärker det hela bara
Fel på moderkortet? 3-0
4. Visst twinMOS och 754 har krånglat mycket tidigare, kanske har twinmos fixat det på sina nya minnen, men spela roll för jag har även testat med Kingston vilket gav samma resultat.
Fel på moderkortet? 4-0

Annars verkar Franatic vara den ända som kan nått speciellt mycket om ämnet även om jag undrar lite med att du sa att jag även skulle testa med graffet? Vad jag har hört så ska det endast vara Ram, CPU+Fläkt

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.