100Mbit, men ändå modemhastighet vid många anslutningar.

Permalänk
Medlem

100Mbit, men ändå modemhastighet vid många anslutningar.

Jag har linan som de flesta drömmer om hem, 100Mbit, Full Duplex, no limit etc etc

Även om jag får hastigheten som jag är lovad så har jag problem! Det verkar som det finns någon max samtidiga anslutningar på linan eller nått. Säg att en av burkarna här har 600 anslutna personer mot sig så tvärdör hela nätet plötsligt. Alltså även de burkar som sitter på andra IPn. Det är inte ett bandbreddrelaterat problem eftersom det endast används 1Mbit drygt.

100Mbit från Labs2 på Västerås/Mälardagens stadsnät...

Någon som varit med om något liknande eller kan lista ut vad det är? Någon som har tips på ett program som kan testa just antal anslutningar för se att det verkligen är problemet och inte något annat.

Inte switchen (3com Superstack II 3300, alltså en pro-switch), ingen router, inte kablarna (cat6), inte datorerna (winXP, Win2k3 och flera olika burkar testade). Verkar bara som det återstår att stadsnätet har begränsningar (fast det funkar för andra i staden som det ska).

Please help!

Permalänk
Medlem

Har du hört av dig till Labs2 om ditt problem?

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velox
Har du hört av dig till Labs2 om ditt problem?

Nästa gång jag har en hel dag ledigt och är så uttråkad att telefonsvarare på Labs2 verkar underhållande ska jag göra det

Dock så letar jag efter om det skulle kunnas finnas något annat problem än just hos det externa nätet. Jag vet att andra i stadsnätet här med samma lina som jag inte har några problem. Medans andra har det...

Det hela handlar givetvis om att köra DC-hub.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så enkelt att dina burkar inte klarar så många tcp anslutningar. Vet inte hur det funkar i windows men för linux kan man behöva ändra lite inställningar för att kunna hantera så många anslutningar kan vara något liknande.

Permalänk
Medlem

dra in slackware på en burk sen kör du in verlihub.. sen kan jag hjälpa dej att felsöka om du har vidare problem

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Burkarna ska det inte vara nått fel på, testat tre olika. Windows klarar ett par tusen i alla fall utan tweaka. Har kört hubar innan på alla möjliga Windowsversioner med 6000+ users så det ska inte vara problemet. Dock inte på denna linan då givetvis!

Har en burk som ligger på en buss eller nått just nu på väg hit med slackware preloaded på. Blir näst sista försöket med den burken (P4 2.4Ghz, 1.5GB ram, 2x1000Mbit ethernet, vattenkyld, 2x200GB SATA-raid). Även om det inte är ett prestandafel (vad jag vet) så är det här mest för att visa att även om alla förutsättningar finns (galen lina, galen burk, galen person) så fuckar sig allting ändå
Nästa steg är burken som står hos grannen oanvänd 2x2.8Ghz-Xeon men det lär inte göra någon skillnad.