Permalänk
Medlem

Datorn i ett annat rum

Hej!
Min dator låter som ett mindre tröskverk och det är lite jobbigt när jag försöker titta på teve.
En idé jag har haft ett tag är att helt enkelt flytta datorn till ett annat rum men behålla skärm, tangentbord och mus på sin vanliga plats.
Detta kräver kablar på minst 15 m.
Till skärmen har jag hittat specialkablar som klarar den längden (och lite till). Värre är det med USB.
En lösning, som är rätt dyr ($180-$220), finns på denna sida: http://www.nti1.se/usbc5.html

Frågan jag nu har är om någon här vet om en annan, billigare lösning. Någon annan här bör ju ha haft dessa funderingar förut tycker man.

Permalänk
Medlem

finns ju trådlöst Kan bli lite svårt med räckvidden bara, men kanske går att ordna på något vis.

Permalänk
Avstängd

Köp bara förlängnings kablar på classe lr?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krill3
Köp bara förlängnings kablar på classe lr?

Kan inte ha en USB-kabel längre än 5 meter.

Visa signatur

p4 2,6ghz, asusP4P8X moderkort, Thermaltake XaserIII burk, 1024 t-mos ddr, Asus V9520 Home Theater...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimeVision
Kan inte ha en USB-kabel längre än 5 meter.

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Med denna ska du kunna ha längre USB-kabel än 5 meter, antagligen får man väl använda flera sådana, vet inte riktigt hur lång sträcka du ska dra...

Edit: Läste att du skulle ha ca 15 meter... då blir det väl 3 sådana kablar + en "vanlig" icke aktiv...

Visa signatur

"Main" R6C-TG | RM750x | 9900k | Aorus Master | 32GB | RTX 4070 | EVO 970 | W10 Pro | MAG341CQ
"Retired" P182 | HX520 | Q6600 | IP35 Pro | 8GB | 7950 3GB | X-Fi | Intel 335 | W10 Pro

Permalänk

som jag förstår det så har du tv rummet i samma rum som datorn.. ..

ska själv slänga in datorn i ett skåp snart så gör du samma sak.. ta av skalet av datorn och onödiga plast höljen och sen gör du ett ventilationshål därframme och ett där bak plus ett hål för alla sladdar.. eller varför inte bara borra ett håligenom väggen tss~~

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Usbsladdar och usbhubbar borde väl fungera för tangenbordet å så?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3800+ Hiper Type-R 580W Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB, Gainward GeForce 7800GT , Creative SB Audigy SE , MSI K8N NEO4-F

Permalänk
Medlem

Blackbox ska väll ha väldigt bra lösningar på detta då man bara behöver en cat5 kabel.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Men bästa iden är allt kolla vad det är som låter i datan och sedan byta ut det

Permalänk
Medlem

kolla på kvm switchar och extenders

Permalänk
Medlem

håller med Egatsoh, kan ju nästan bli billigare då oxå ju.. 3st. aktiva USB-sladdar för 250 pix st. det blir ju för bövelen 750 spänn!! bara på 3 sladdar.. jag personligen skulle aldrig slänga ur mig dom pengarna på nåra sladdar..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

ett tips, stäng av datorn medans du kollar på tv eller byt ut det som låter i datorn. blir nog billigare än att dra en massa kablar och sånt från ett annat rum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qrizze
ett tips, stäng av datorn medans du kollar på tv eller byt ut det som låter i datorn. blir nog billigare än att dra en massa kablar och sånt från ett annat rum

Aldrig, men frågan är hur kul det är att gå och gå endast för att stoppa i och ta bort saker ur exempelvis cdromen

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
finns ju trådlöst Kan bli lite svårt med räckvidden bara, men kanske går att ordna på något vis.

Trådlöst uppfyller inte mina krav. De trådlösa produkter jag testat går inte att spela med. Och de som eventuellt gör det är för dyra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Toxic
http://www.kjell.com/content/templa...4130000,4550000

Med denna ska du kunna ha längre USB-kabel än 5 meter, antagligen får man väl använda flera sådana, vet inte riktigt hur lång sträcka du ska dra...

Edit: Läste att du skulle ha ca 15 meter... då blir det väl 3 sådana kablar + en "vanlig" icke aktiv...

Den såg intressant ut. Med en USB-hub i ena änden kanske det räcker med ett par sådana kablar. Det ska jag kolla mer på under dagen. Tack så mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
som jag förstår det så har du tv rummet i samma rum som datorn.. ..

ska själv slänga in datorn i ett skåp snart så gör du samma sak.. ta av skalet av datorn och onödiga plast höljen och sen gör du ett ventilationshål därframme och ett där bak plus ett hål för alla sladdar.. eller varför inte bara borra ett håligenom väggen tss~~

Det har jag också funderat på. Problemet är att det fortfarande kommer att låta lite grann. Fungerar det inte att ställa burken i ett annat rum är detta alternativ 2.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Blackbox ska väll ha väldigt bra lösningar på detta då man bara behöver en cat5 kabel.

Vad är Blackbox? Är det något liknande det jag länkade till?
Edit:
Googlade lite nogrannare nu och hittade den. Den såg dyr ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Aldrig, men frågan är hur kul det är att gå och gå endast för att stoppa i och ta bort saker ur exempelvis cdromen

Skulle det bli för jobbigt får jag väl skaffa mig en extern DVD-brännare

Edit
Jag pratade lite med hyresvärden och fick lov att unyttja vinden för kabeldragning så nu klarar jag mig med ca 10m.

Så här vart det:

1 st USB-hub med 4 platser 149:-
1 st USB förlängningskabel 5m hane/hona 75:-
1 st Aktiv USB förlängningskabel 5m hane/hona med förstärkare 249:-
1 st VGA kabel 10m 200:-
Frakt 49:-
Summa: 722:-

Rätt billigt för ett knäpptyst vardagsrum.

Det som saknas nu är en extern DVD-brännare. Såg dock att kjell.com hade en IDE till USB konverter för 299:-. Tröttnar jag på att springa får jag väl inhandla en sådan och göra en snygg liten låda åt DVDn under skärmhyllan.

Tack till er alla för tips och ideér.