Kan inte kopiera mer än 4gb över nätverket.

Permalänk
Medlem

Kan inte kopiera mer än 4gb över nätverket.

Hej igen. Har ett smärre problem, det är överkomligt men irriterande och jag skulle helst lösa det. En av nätverkets datorer vägrar hantera mer än 4gb filöverföring på en och samma gång.

Överföringen startar normalt men när den kommit upp till 4gb så försvinner källdatorn från nätverket och måldatorn den kommunicerade med visar felmeddelandet

"Det går inte att kopiera. Det angivna nätverksnamnet är inte längre tillgängligt."

Källdatorn tappar helt nätverksanslutningen och jag måste antingen starta om eller ändra någon inställning i nätverkskortet för att det ska fungera igen.

Någon som vet vad detta beror på? Värt att nämna är att jag har Bredbandsbolaget 24/1 och använder deras xavi5222 modem som router för nätverket. Men själv tror jag att det har med winXP att göra, eller nätverkskortet.

Tack på förhand hälsar Göran Persson.

Permalänk
Sötast

Provat att skicka med annan metod? t.ex FTP server, webserver, icq, msn...

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte provat ftp. Kan man göra det utan externt program i winxp?

Permalänk
Avstängd

Re: Kan inte kopiera mer än 4gb över nätverket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Footen
Hej igen. Har ett smärre problem, det är överkomligt men irriterande och jag skulle helst lösa det. En av nätverkets datorer vägrar hantera mer än 4gb filöverföring på en och samma gång.

Överföringen startar normalt men när den kommit upp till 4gb så försvinner källdatorn från nätverket och måldatorn den kommunicerade med visar felmeddelandet

"Det går inte att kopiera. Det angivna nätverksnamnet är inte längre tillgängligt."

Källdatorn tappar helt nätverksanslutningen och jag måste antingen starta om eller ändra någon inställning i nätverkskortet för att det ska fungera igen.

Någon som vet vad detta beror på? Värt att nämna är att jag har Bredbandsbolaget 24/1 och använder deras xavi5222 modem som router för nätverket. Men själv tror jag att det har med winXP att göra, eller nätverkskortet.

Tack på förhand hälsar Göran Persson.

Tror att det har med bbb att göra - hade bbb lan tidigare o hade samma strul. Går att komma runt problemet genom att "mappa" ip till mac adress - gjorde det aldrig själv så jag vet inte om det fungerar till 100%.
Annars så kan du ju skippa routern o testa om det fungerar då (förutsätter att du har privata ip adresser på nätverket).

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att du kör fat32 som inte klarar filer större än 4Gb?
Kanske är ute och cyklar... men det var en tanke som slog mig.

Permalänk

Dominor:

Håller med dig, det var första tanken som slog mig med.. Låter onekligen som att den dator du vill kopiera eller föra över filen till inte kör NTFS.

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Kan inte kopiera mer än 4gb över nätverket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belsebub(1)
Tror att det har med bbb att göra - hade bbb lan tidigare o hade samma strul. Går att komma runt problemet genom att "mappa" ip till mac adress - gjorde det aldrig själv så jag vet inte om det fungerar till 100%.
Annars så kan du ju skippa routern o testa om det fungerar då (förutsätter att du har privata ip adresser på nätverket).

Har knappast med B2 att göra, det du påpekar kan påverka hastigheten man får inte max-storleken på filer.

Jag skulle gissa på att man antingen kör med ett filsystem som inte klarar stora filer eller att programet som använs vid flytten inte klarar stora filer.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Alla datorer kör NTSF och har stort utrymme ledigt som den kan cacha på om den skulle vilja det. Kanske är det någon bugg i winxp som går tillbaka till fat32 tiden? För det är ju skumt att den klarar att föra över 4gb men inte mer.

Läste någonstans att filöverföringar går via BBB, men det hade nog inte gått såpass fort, då man bara kan sända 1mbit och ta emot 24mbit. Går närmast i 100mbit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Footen
Tack för tipsen. Alla datorer kör NTSF och har stort utrymme ledigt som den kan cacha på om den skulle vilja det. Kanske är det någon bugg i winxp som går tillbaka till fat32 tiden? För det är ju skumt att den klarar att föra över 4gb men inte mer.

Inte så konstigt egentligen eftersom 2^32 är just 4GB så där ligger en gräns om något program är komplierat att använda 32bitars räknare någonstans.

Hur kopierar du filen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Footen
Läste någonstans att filöverföringar går via BBB, men det hade nog inte gått såpass fort, då man bara kan sända 1mbit och ta emot 24mbit. Går närmast i 100mbit.

Använder du en "bredbandsrouter" eller o modemet agerar "bredbandsrouter" så "studsar" inte trafiken på B2's router och du får full hastighet mellan dina datorer.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Jag delar ut katalogen i nätverket, standard windows tcp nätverkskonfiguration. Jag har tre datorer, bara en av dem har problem och det blir fel när man skickar till den eller kopierar från den genom någon av de andra två datorerna.

Kanske det är det integrerade nätverkskortets drivrutiner som inte är bra. VIA Rine II heter kortet. Bör man prova någon standarddrivrutin istället?

Permalänk
Medlem

FTP-protokollet t.ex. har en begränsning på 4GB, så det är väl ganska troligt att det protokoll du försöker föra över med har samma begränsning. Splitta filen så går det nog bättre.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Footen
Jag delar ut katalogen i nätverket, standard windows tcp nätverkskonfiguration. Jag har tre datorer, bara en av dem har problem och det blir fel när man skickar till den eller kopierar från den genom någon av de andra två datorerna.

Kanske det är det integrerade nätverkskortets drivrutiner som inte är bra. VIA Rine II heter kortet. Bör man prova någon standarddrivrutin istället?

Det är nog SMB(Samba), dvs windows fildelningsprotokollet, som inte klarar filer större än 4GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Racy
Det är nog SMB(Samba), dvs windows fildelningsprotokollet, som inte klarar filer större än 4GB.

Petig här kanske men SMB i windows-världen betyder INTE Samba. Server Message Block Är den mer korrekta termen för detta protokoll.

Till trådskaparen: Kolla en gång till om den datorn/partitionen du försöker kopiera till verkligen kör NTFS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P.R
Petig här kanske men SMB i windows-världen betyder INTE Samba. Server Message Block Är den mer korrekta termen för detta protokoll.

Till trådskaparen: Kolla en gång till om den datorn/partitionen du försöker kopiera till verkligen kör NTFS.

Hade för mig att windows fildelningsprotokoll hette SMB, men jag kanske kommer ihåg fel. Vad heter det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
FTP-protokollet t.ex. har en begränsning på 4GB, så det är väl ganska troligt att det protokoll du försöker föra över med har samma begränsning. Splitta filen så går det nog bättre.

har ftp protokollet en 4gb begränsning? varför då?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
har ftp protokollet en 4gb begränsning? varför då?

För att när det skrevs trodde ingen människa att man skulle behöva mer än 4GB någonsin.

Men jag tror nog att det finns ett tillägg till den ursprungliga standarden som möjliggör större filer.

Visa signatur

Confused by earlier errors. Bailing out...
pluggakuten.se - Din läxhjälp på internet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Racy
Hade för mig att windows fildelningsprotokoll hette SMB, men jag kanske kommer ihåg fel. Vad heter det?

SMB/CIFS är Windows fildelningsprotokoll, ja. Samba är en implementation av detta.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

ett tilläg? hur fixar man det då? typ ftp 1.2 eller :P?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Slängde precis över en ~5,5GB stor fil till min diskserver. Win2k SP4 på båda burkarna, vanlig Windows fildelning, NTFS på alla partitioner. Inga problem.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Racy
Hade för mig att windows fildelningsprotokoll hette SMB, men jag kanske kommer ihåg fel. Vad heter det?

Du missförstod mig; Det heter SMB och förkortningen står för Server Message Block, ej Samba. Samba är protokollet i Linux-världen för access mot winburkar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P.R
Du missförstod mig; Det heter SMB och förkortningen står för Server Message Block, ej Samba. Samba är protokollet i Linux-världen för access mot winburkar

Jag vet att SMB står för Server Message Block . Jag försökte bara göra det klart vad jag menade genom att ge exemplet Samba. Jag skrev nog lite för kortfattat så att det uppfattades som att jag försökte skriva ut vad forkortningen betydde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
FTP-protokollet t.ex. har en begränsning på 4GB, så det är väl ganska troligt att det protokoll du försöker föra över med har samma begränsning. Splitta filen så går det nog bättre.

Överförde nyss en DVD-ISO på ~8GB över FTP. Bitarna skickas ju en efter en, lär väl inte finnas någon begränsning förutom filsystemet som filen skrivs på.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Avstängd

Det är en inbyggd funktion i win xp SP 2 för att förhindra piratkopiering, detta pga ett jävla tryck från antipiratbyrån...

Visa signatur

Jag är expert på snygga hemmabyggen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_creator
Det är en inbyggd funktion i win xp SP 2 för att förhindra piratkopiering, detta pga ett jävla tryck från antipiratbyrån...

Så Antipiratbyrån såg till att lägga in ett magiskt skydd i SP2 för att förhindra filer över 4GB?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P.R
Du missförstod mig; Det heter SMB och förkortningen står för Server Message Block, ej Samba. Samba är protokollet i Linux-världen för access mot winburkar

Sama är mjukvaran som får Linux att prata SMB med Windowsburkar.

Citat:

As the front page at samba.org says, "Samba is an Open Source/Free Software suite that provides seamless file and print services to SMB/CIFS clients." Samba is freely available, unlike other SMB/CIFS implementations, and allows for interoperability between Linux/Unix servers and Windows-based clients.

Från: http://us1.samba.org/samba/what_is_samba.html vilket är så nära källan man kan komma.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte