Permalänk
Medlem

Sata2?

Tja, tänkte köpa ett Asus A8N5X, nForce4, Socket-939, GbLAN ATX, S-ATA, Raid, Ljud, PCI-Ex16 men såg att det inte fanns något stöd för S-ATA2?

borde jag ha det eller ej?

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem

Det är en bra fråga, nforce4 korten har inte bl.a. sata2, raids, firewire vilket nforce4 -u korten har.

Huruvida du borde ha det?

Det beror dels på prisskillnaden upp till lämplig nf4- u bräda, dels på behovet. Med tanke på alla hårddiskar du har nu kanske det räcker utan nya sata2 diskar.

Ja, om du planerar att köpa en sata2 hårddisk framöver. De börjar ersätta sata. Personigen har jag en raptor och en diamondmax 10, skulle alltså inte behövt sata2 vilket jag ändå har.

Permalänk
Medlem

okey, kommer ha den gamla datorn med alla diskar som server ändå

men om det är Sata2 som kommer i framtiden känns det kanske inte värt att strunta i det...

MSI K8N NEO4-FI,nForce4 Ultra,Socket-939 Raid, Firewire, SATAII, GbLAN, PCI-Ex16 kanske?

fast helst hade jag velat hålla mig till ASUS :S

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem

Utan att komma på priser så finns också asus a8n -e. Priserna är godtyckligt satta. Se upp med högljudda chipsetkylare bara, hittar du en billig med passiv NB kylning är det bra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaeFon
okey, kommer ha den gamla datorn med alla diskar som server ändå

men om det är Sata2 som kommer i framtiden känns det kanske inte värt att strunta i det...

MSI K8N NEO4-FI,nForce4 Ultra,Socket-939 Raid, Firewire, SATAII, GbLAN, PCI-Ex16 kanske?

fast helst hade jag velat hålla mig till ASUS :S

Jag gillar själv ASUS, men detta moderkortet tyckte jag hade precis allt så jag kunde inte låta bli att köpa det.

http://datela.emsbutiken.se/_/product/default.asp?lProductId=...

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belsebub(1)
Jag gillar själv ASUS, men detta moderkortet tyckte jag hade precis allt så jag kunde inte låta bli att köpa det.

http://datela.emsbutiken.se/_/product/default.asp?lProductId=...

Jag ser att den har passiv NB kylning.

Vad blir dess temperatur hos dig Belsebub?

Innebär dubbla bios att du aldrig behövt använda clear cmos?

Det ser trångt ut runt sockeln, går det att klämma dit en stor kylare?

Är alla 8 sata platser sata2 eller är det 4/4?

Permalänk
Medlem

ASRock 939Dual-SATA2 M1695

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectryym
ASRock 939Dual-SATA2 M1695

Exactly mitt kommer förhopningsivs i på tisdag
har läst på om det och det verkar vara lite buggigt.
dock så fixas det mesta med en bios update. dock så kan man fortfarande bara köra 4x agp med 6800 seriern

oh btw Spectryym hur fungerar Bh5or på asrock dual-sata2?

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote
Jag ser att den har passiv NB kylning.

Vad blir dess temperatur hos dig Belsebub?

Innebär dubbla bios att du aldrig behövt använda clear cmos?

Det ser trångt ut runt sockeln, går det att klämma dit en stor kylare?

Är alla 8 sata platser sata2 eller är det 4/4?

1. Har inte en aning - hur tar jag reda på det?
2. Tror att det innebär att om man flashar fel så kan man använda det andra.
3. Vet inte - har en boxad från amd, den passade utan strul i alla fall.
4. Detta vet jag i alla fall - 4st är sata I o 4st är sata II

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |