Det Ena 7800GTX Kortet Dog Efter Forceware 81.33? =/

Permalänk

Det Ena 7800GTX Kortet Dog Efter Forceware 81.33? =/

Tjena Gubbz!

Tänkte att det kanske finns någon som kan ha erfarat detsamma och kan ge ett tips om vad som har hänt....

Jag ville prova Forceware 81.33 för att se hur den drivarn funkade, jag installerade rakt över som jag brukar, det har fungerat i 95% av mina fall. När jag startar upp igen så ser jag att det finns lite ändringar i drivarn men det konstiga är att jag kan inte aktivera SLI?

Jag provade med 81.26 samma sak.
Gick tillbaka till 77.77, samma sak.
Körde Detonator RIP och provade 77.77 igen......nera.
När jag installerar forceware så poppar det ju upp den lilla gula rutan i aktivitetsfönstret som säger "This system is configured to take advantage of SLI........." men efter omstarten så går det inte längre.

Kan verkligen installationen av 81.33 förstört kortet hårdvaru mässigt?

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Avstängd

men har du ens testat att formatera ?

Visa signatur

[Amd Athlon64 3200+ 939] [Msi k8n neo2-fx] [Corsair Value 1024DDR(400mhz)] [ Msi 6800GT 256mb 442/1167 ]
[Thermaltake Purepower Butterfly 480W] [Cooler Master Stacker] [Creative Inspire 5.1]

Permalänk

Nej, Problemet uppstog igår och har pysslat med det under morgonen nu så.

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Avstängd

hehe...är 90% säker att det inte är sönder formatera ska du se att det funkar

Visa signatur

[Amd Athlon64 3200+ 939] [Msi k8n neo2-fx] [Corsair Value 1024DDR(400mhz)] [ Msi 6800GT 256mb 442/1167 ]
[Thermaltake Purepower Butterfly 480W] [Cooler Master Stacker] [Creative Inspire 5.1]

Permalänk
Medlem

låter skummt.
Om du inte ändrat något hårdavaru mässigt så ska det itne vara någon risk att kortet pajjat.
Jag skulle nog också testat en ominstallation av windows.
Det kan ju vara jobbigt men värt det endå!

En offtopic fråga tycker dud et är värt pengarna med sli?
Jag har ett 7800gt som jag fnderar på att kompletera med ett extra av samma kort.
Är det verkligen värt 3800kr till ?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z0l!d
låter skummt.
Om du inte ändrat något hårdavaru mässigt så ska det itne vara någon risk att kortet pajjat.
Jag skulle nog också testat en ominstallation av windows.
Det kan ju vara jobbigt men värt det endå!

En offtopic fråga tycker dud et är värt pengarna med sli?
Jag har ett 7800gt som jag fnderar på att kompletera med ett extra av samma kort.
Är det verkligen värt 3800kr till ?

Kolla vad folk har för skillnad i 3dmark poäng på futuremarks hemsida, hjälper dej att bestämma dej kanske.

Permalänk
Medlem

Kör en systemåterställning om du inte får till det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Tack för alla svar! Det sjuka är att när jag startar upp precis nu när jag var åter hemma igen så fungerade det precis som vanligt!!!

Dom där 81.33 var inget vidare o lita på

Hur gör man en systemåterställning?

Ang. om jag tycker det är värt det:

Jo det tycker jag allt...MEN inte om du har en 17" TFT tex. SLI är processor krävande i sig. så till exempel i world of warcraft har jag sämre prestanda för att det inte är så grafiskt belastande.
Har du en 17" kan du bara köra 1024 som högsta upplösning och då gör det ingen nytta, processorn begränsar dig. Gränsen ligger där jag är enligt min mening, 19" TFT 1280x1024. så jag kör alla spel på maxinställningar inkl. 1280x1024. Är du inte så noga med att ha fläskigt med "eye-candy" så spelar det ingen roll. Har du inget grafikst belastande så kvittar det liksom.

Så jag kan ge några exempel som tack för hjälpen, vet att man inte kan få för lite information när man står inför ett hårdvaru val.

Peter puk har A64 3000+ som han klockat till 2.5GHz. Han spelar Counterstrike med ett Geforce MX400 och vill ha mer plöj på sina frames så han kan l33ta bättre.
Han rullar in 2 st 7800GT och ligger på 100+ i fps.

Vad peter puk inte tänkte på är att om han hade köpt ETT kort hade han haft 90+ i fps eller kanske tom 95+. Var det då värt att köpa ett till? NEJ!

Rallar Orvar har en överklockad AMD FX70 på 6.8 GHz, en fet 21" CRT monitor och han ÄLSKAR att spela massor med olika single player spel o smyga runt på natten o knäppa elaka monster och blir tagen av dom häftiga effekterna spelen har när blodet sprutar och det slår gnistor från metallen när tomhylsorna träffar golvet. Hans Processor orkar inte riktigt bära den tunga bördan själv tilsammans med hans 7800GT, 30+ i fps känns lite tråkigt i 1600*1200 så han slänger in ett kort till. SÅJA, nu kan han njuta bättre av det ocensurerade våldet o slaska folk o monster i 50-60+fps.
Gjorde han rätt? AJJNAMENSI!!!!

I

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Medlem

så här ser mitt system ut just nu:
H2O system.
3500+ Winchester. DFI Lanparty UT Nforce4 SLI-D MammaBräda. Geforce 7800gt Pci-E. 2st Gskill 1024mb ram low latenc. 980Gb Utrymme.
Ska klocka prollen har jag tänkt.
Får just nu över 8000 i 3dmarks 05 utan klock på prollen.
Värt att sattsa på ett till grafik kort tro?
Spelar mest bf2 kommer spela cod2 också.
Vill givetvist kunna lira på 1600x1200 upplösningar.
Men det kan jag inte nu tex på bf2 då har jag typ 50fps vill ha minnst 70
kör på 1200 uplösning just nu i 70-100fps.
blir nog ett till nästa månad.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malmedahl
Tack för alla svar! Det sjuka är att när jag startar upp precis nu när jag var åter hemma igen så fungerade det precis som vanligt!!!

Dom där 81.33 var inget vidare o lita på

Hur gör man en systemåterställning?

Ang. om jag tycker det är värt det:

Jo det tycker jag allt...MEN inte om du har en 17" TFT tex. SLI är processor krävande i sig. så till exempel i world of warcraft har jag sämre prestanda för att det inte är så grafiskt belastande.
Har du en 17" kan du bara köra 1024 som högsta upplösning och då gör det ingen nytta, processorn begränsar dig. Gränsen ligger där jag är enligt min mening, 19" TFT 1280x1024. så jag kör alla spel på maxinställningar inkl. 1280x1024. Är du inte så noga med att ha fläskigt med "eye-candy" så spelar det ingen roll. Har du inget grafikst belastande så kvittar det liksom.

Så jag kan ge några exempel som tack för hjälpen, vet att man inte kan få för lite information när man står inför ett hårdvaru val.

Peter puk har A64 3000+ som han klockat till 2.5GHz. Han spelar Counterstrike med ett Geforce MX400 och vill ha mer plöj på sina frames så han kan l33ta bättre.
Han rullar in 2 st 7800GT och ligger på 100+ i fps.

Vad peter puk inte tänkte på är att om han hade köpt ETT kort hade han haft 90+ i fps eller kanske tom 95+. Var det då värt att köpa ett till? NEJ!

Rallar Orvar har en överklockad AMD FX70 på 6.8 GHz, en fet 21" CRT monitor och han ÄLSKAR att spela massor med olika single player spel o smyga runt på natten o knäppa elaka monster och blir tagen av dom häftiga effekterna spelen har när blodet sprutar och det slår gnistor från metallen när tomhylsorna träffar golvet. Hans Processor orkar inte riktigt bära den tunga bördan själv tilsammans med hans 7800GT, 30+ i fps känns lite tråkigt i 1600*1200 så han slänger in ett kort till. SÅJA, nu kan han njuta bättre av det ocensurerade våldet o slaska folk o monster i 50-60+fps.
Gjorde han rätt? AJJNAMENSI!!!!

I

WORD!:p

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

word?

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malmedahl
word?

Word : Helt sannt, bra sagt el. dylikt

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malmedahl
Tack för alla svar! Det sjuka är att när jag startar upp precis nu när jag var åter hemma igen så fungerade det precis som vanligt!!!

Dom där 81.33 var inget vidare o lita på

Hur gör man en systemåterställning?

Ang. om jag tycker det är värt det:

Jo det tycker jag allt...MEN inte om du har en 17" TFT tex. SLI är processor krävande i sig. så till exempel i world of warcraft har jag sämre prestanda för att det inte är så grafiskt belastande.
Har du en 17" kan du bara köra 1024 som högsta upplösning och då gör det ingen nytta, processorn begränsar dig. Gränsen ligger där jag är enligt min mening, 19" TFT 1280x1024. så jag kör alla spel på maxinställningar inkl. 1280x1024. Är du inte så noga med att ha fläskigt med "eye-candy" så spelar det ingen roll. Har du inget grafikst belastande så kvittar det liksom.

Så jag kan ge några exempel som tack för hjälpen, vet att man inte kan få för lite information när man står inför ett hårdvaru val.

Peter puk har A64 3000+ som han klockat till 2.5GHz. Han spelar Counterstrike med ett Geforce MX400 och vill ha mer plöj på sina frames så han kan l33ta bättre.
Han rullar in 2 st 7800GT och ligger på 100+ i fps.

Vad peter puk inte tänkte på är att om han hade köpt ETT kort hade han haft 90+ i fps eller kanske tom 95+. Var det då värt att köpa ett till? NEJ!

Rallar Orvar har en överklockad AMD FX70 på 6.8 GHz, en fet 21" CRT monitor och han ÄLSKAR att spela massor med olika single player spel o smyga runt på natten o knäppa elaka monster och blir tagen av dom häftiga effekterna spelen har när blodet sprutar och det slår gnistor från metallen när tomhylsorna träffar golvet. Hans Processor orkar inte riktigt bära den tunga bördan själv tilsammans med hans 7800GT, 30+ i fps känns lite tråkigt i 1600*1200 så han slänger in ett kort till. SÅJA, nu kan han njuta bättre av det ocensurerade våldet o slaska folk o monster i 50-60+fps.
Gjorde han rätt? AJJNAMENSI!!!!

I

Hahaha så grymt bra skrivet. (Y)

Permalänk

WORD!

Hmm, ZOL!d (Solid? )

hur mäter man FPS i BF2?

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Avstängd

Hmm...väntar hem mitt saftiga paket från DB. Sen blir det att köra spel i 1920x1200.

Visa signatur

Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malmedahl
Tack för alla svar! Det sjuka är att när jag startar upp precis nu när jag var åter hemma igen så fungerade det precis som vanligt!!!

Dom där 81.33 var inget vidare o lita på

Hur gör man en systemåterställning?

Ang. om jag tycker det är värt det:

Jo det tycker jag allt...MEN inte om du har en 17" TFT tex. SLI är processor krävande i sig. så till exempel i world of warcraft har jag sämre prestanda för att det inte är så grafiskt belastande.
Har du en 17" kan du bara köra 1024 som högsta upplösning och då gör det ingen nytta, processorn begränsar dig. Gränsen ligger där jag är enligt min mening, 19" TFT 1280x1024. så jag kör alla spel på maxinställningar inkl. 1280x1024. Är du inte så noga med att ha fläskigt med "eye-candy" så spelar det ingen roll. Har du inget grafikst belastande så kvittar det liksom.

Så jag kan ge några exempel som tack för hjälpen, vet att man inte kan få för lite information när man står inför ett hårdvaru val.

Peter puk har A64 3000+ som han klockat till 2.5GHz. Han spelar Counterstrike med ett Geforce MX400 och vill ha mer plöj på sina frames så han kan l33ta bättre.
Han rullar in 2 st 7800GT och ligger på 100+ i fps.

Vad peter puk inte tänkte på är att om han hade köpt ETT kort hade han haft 90+ i fps eller kanske tom 95+. Var det då värt att köpa ett till? NEJ!

Rallar Orvar har en överklockad AMD FX70 på 6.8 GHz, en fet 21" CRT monitor och han ÄLSKAR att spela massor med olika single player spel o smyga runt på natten o knäppa elaka monster och blir tagen av dom häftiga effekterna spelen har när blodet sprutar och det slår gnistor från metallen när tomhylsorna träffar golvet. Hans Processor orkar inte riktigt bära den tunga bördan själv tilsammans med hans 7800GT, 30+ i fps känns lite tråkigt i 1600*1200 så han slänger in ett kort till. SÅJA, nu kan han njuta bättre av det ocensurerade våldet o slaska folk o monster i 50-60+fps.
Gjorde han rätt? AJJNAMENSI!!!!

I

vet ej om det är samma sak i css men om det är 1.6 du menar så snackar du väldigt mycket skit tyvär, för en skillnad med 90 och 100fps i 1.6 det känner man har själv provat. och majoriteten som kan yttra sig om det har konstanterat det

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doodeley
vet ej om det är samma sak i css men om det är 1.6 du menar så snackar du väldigt mycket skit tyvär, för en skillnad med 90 och 100fps i 1.6 det känner man har själv provat. och majoriteten som kan yttra sig om det har konstanterat det

Han menar nog inte så, är det värt dubbelt så mycket pengar med bara en ökning av 5-10 FPS?
NEJ!

men kör man i höga upplösningar som 1600*1200 och maxxat AA + AF så märker man skillnaden mera. är det värt de då? AJJNAMENSI!!!!

------

Citat:

Ursprungligen inskrivet av redrum_237
WORD!

Hmm, ZOL!d (Solid? )

hur mäter man FPS i BF2?

skriv ---> renderer.drawfps 1 i concollen

ta fram concollen genom §

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malmedahl
Tack för alla svar! Det sjuka är att när jag startar upp precis nu när jag var åter hemma igen så fungerade det precis som vanligt!!!

Dom där 81.33 var inget vidare o lita på

Hur gör man en systemåterställning?

Ang. om jag tycker det är värt det:

Jo det tycker jag allt...MEN inte om du har en 17" TFT tex. SLI är processor krävande i sig. så till exempel i world of warcraft har jag sämre prestanda för att det inte är så grafiskt belastande.
Har du en 17" kan du bara köra 1024 som högsta upplösning och då gör det ingen nytta, processorn begränsar dig. Gränsen ligger där jag är enligt min mening, 19" TFT 1280x1024. så jag kör alla spel på maxinställningar inkl. 1280x1024. Är du inte så noga med att ha fläskigt med "eye-candy" så spelar det ingen roll. Har du inget grafikst belastande så kvittar det liksom.

Så jag kan ge några exempel som tack för hjälpen, vet att man inte kan få för lite information när man står inför ett hårdvaru val.

Peter puk har A64 3000+ som han klockat till 2.5GHz. Han spelar Counterstrike med ett Geforce MX400 och vill ha mer plöj på sina frames så han kan l33ta bättre.
Han rullar in 2 st 7800GT och ligger på 100+ i fps.

Vad peter puk inte tänkte på är att om han hade köpt ETT kort hade han haft 90+ i fps eller kanske tom 95+. Var det då värt att köpa ett till? NEJ!

Rallar Orvar har en överklockad AMD FX70 på 6.8 GHz, en fet 21" CRT monitor och han ÄLSKAR att spela massor med olika single player spel o smyga runt på natten o knäppa elaka monster och blir tagen av dom häftiga effekterna spelen har när blodet sprutar och det slår gnistor från metallen när tomhylsorna träffar golvet. Hans Processor orkar inte riktigt bära den tunga bördan själv tilsammans med hans 7800GT, 30+ i fps känns lite tråkigt i 1600*1200 så han slänger in ett kort till. SÅJA, nu kan han njuta bättre av det ocensurerade våldet o slaska folk o monster i 50-60+fps.
Gjorde han rätt? AJJNAMENSI!!!!

I

Jag har över 100 fps med mitt 6800Gt golden sample. Spelar aldrig CS dock.

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z0l!d
så här ser mitt system ut just nu:
H2O system.
3500+ Winchester. DFI Lanparty UT Nforce4 SLI-D MammaBräda. Geforce 7800gt Pci-E. 2st Gskill 1024mb ram low latenc. 980Gb Utrymme.
Ska klocka prollen har jag tänkt.
Får just nu över 8000 i 3dmarks 05 utan klock på prollen.
Värt att sattsa på ett till grafik kort tro?
Spelar mest bf2 kommer spela cod2 också.
Vill givetvist kunna lira på 1600x1200 upplösningar.
Men det kan jag inte nu tex på bf2 då har jag typ 50fps vill ha minnst 70
kör på 1200 uplösning just nu i 70-100fps.
blir nog ett till nästa månad.

Zol!d skulle jag varit du skulle jag nog inte köpt mig ett kort till bara för att få några ynka 3DMark poäng till, du klarar av att spela alla dagens spel med full grafik så vad skall du med ett till (ska se snyggt ut på pappert) nja kanppast rätt onödigt ifall du inte är nöjd så sälj det du har och köp ett GTX men eftersom jag själv har ett 7800GT med en 3500+ så tycker jag att det är helt onödigt att byta till bättre grafikkort jag får ändå den prestandan jag behöver och allt flyter som smör;)...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aspartam
Jag har över 100 fps med mitt 6800Gt golden sample. Spelar aldrig CS dock.

"aha du spelar Age Of Empires 2 och har 100+ FPS". Hur kan du då veta att du har 100+ FPS i CS? >.<

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem

7800gt räcker faen inte till f.e.a.r för det guttaste.. 7800gtx SLI säge rjag bara.... tyvärr får det bli endast ett 7800gt och en sli planka för mig... innan jul!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Avstängd

Malmedahl: en 17" TFT kan ha 1280*1024 @ 75Hz som max precis som en 19"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
7800gt räcker faen inte till f.e.a.r för det guttaste.. 7800gtx SLI säge rjag bara.... tyvärr får det bli endast ett 7800gt och en sli planka för mig... innan jul!

Skojar du jag kör med max inställningar och 4xAA/8xAF 1280x1024 75Hz utan problem och får:

0% below 25FPS
45% between 25 and 40FPS
55% above 40FPS

och det bör väll räcka eller??

bildbevis: du ser att det står Maximum/Custom (eftersom softshadows är på) bakom texten!

P.S kanske dags att börja använda Word!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

ska se vad jag får.

*LOL* högre minimum än du har average.
och då kör jag 1024*768 och 2x kant , och då flyter det som jag har en smärtgärns till.
så jag kan faen ej höja.. mår illa av minsta drop..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malmedahl

Peter puk har A64 3000+ som han klockat till 2.5GHz. Han spelar Counterstrike med ett Geforce MX400 och vill ha mer plöj på sina frames så han kan l33ta bättre.
Han rullar in 2 st 7800GT och ligger på 100+ i fps.

Vad peter puk inte tänkte på är att om han hade köpt ETT kort hade han haft 90+ i fps eller kanske tom 95+. Var det då värt att köpa ett till? NEJ!

Nu tror jag dock att han får 100fps med ett 7800GT kort i CS.. Då jag hade 100FPS med ett Geforce 3 1.7 Ghz P4. 256 Mb RDRam...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradis
"aha du spelar Age Of Empires 2 och har 100+ FPS". Hur kan du då veta att du har 100+ FPS i CS? >.<

Men! Jag har det ju installerat på datorn. Jag spelar det inte för att jag tycker det är tråkigt. Vet bara att jag får en himla massa över 100 fps. Vet dock inte om det är Source eller 1.6 ni snackar om, men det spelar ingen roll. Ligger över 100 på båda.

Visa signatur

_________________________________
AMD64 3500+ 2.2@ 2.6 Ghz, 2048 mb ram TwinMOS PC3200, Gainward 6800GT Golden Sample @ 420 - 1200