Permalänk
Medlem

Mac Vs PC

All vet ju om den här dusten mellan Mac och PC. Jag säger inte att jag föredrar mac, men av nån anledning så känner jag att mac piskar skiten ur pc i prestanda.
Nån som har några invändningar?!?!?
kom med dom fort..!

Visa signatur

Harru man inget gott o säga kan man lika gärna hålla käften. Yarr!

Permalänk

Onödig, trist, gammal och helt jättedum diskussion. Är det inte nog med tjafs på Swec?

Permalänk
Medlem

haha!! jojo kanske d men nu har vi tagit upp den igen.. ge mig bara ett hyffsat svar.

Visa signatur

Harru man inget gott o säga kan man lika gärna hålla käften. Yarr!

Permalänk
Medlem

MAC (PPC) piskar inte skiten ur PC (x86) och inte omvänt heller.
Slut på diskussion.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Permalänk
Medlem

för det första heter det Mac. Vilket är en förkortning av Macintosh.
MAC är något helt annat. ( http://susning.nu/MAC )
(vill inte verka som en språkpolis )
Förenklat kan man säga att ingen är bättre än det andra. Det beror på vad man har för behov.
Macen är tex ingen speldator.

Ställ gärna mer specifika frågor så kan vi svara bättre

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Hmm har inte MAC gått över till x86 plattformen?

Inte i försäljningsledet nej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluray
för det första heter det Mac. Vilket är en förkortning av Macintosh.
MAC är något helt annat. ( http://susning.nu/MAC )
Förenklat kan man säga att ingen är bättre än det andra. Det beror på vad man har för behov.
Macen är tex ingen speldator.

Ställ gärna mer specifika frågor så kan vi svara bättre

Mycket väl meveten om vad MAC står för, dock bara så att jag alltid (några undantag) skriver med stora bokstäver när det handlar om företag eller vissa andra saker (INTEL, AMD, IBM osv). Vet inte varför bara gör så :). Ska försöka sluta med det :).

Sen så tycker jag inte att det är förenklat att säga att ingen av dom är bättre än den andra, utan det beror helt på vad man använder datorn till (som du sa). Jag kan lätt slänga ihop två test där Macen (:)) "spöar skiten" ur PCn och vice versa.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Mycket väl meveten om vad MAC står för, dock bara så att jag alltid (några undantag) skriver med stora bokstäver när det handlar om företag eller vissa andra saker (INTEL, AMD, IBM osv). Vet inte varför bara gör så :). Ska försöka sluta med det :).

Sen så tycker jag inte att det är förenklat att säga att ingen av dom är bättre än den andra, utan det beror helt på vad man använder datorn till (som du sa). Jag kan lätt slänga ihop två test där Macen (:)) "spöar skiten" ur PCn och vice versa.

Jo, det går alltid att hitta den "bättre" datorn., Men den man får låta behoven styra, Alla gillar tex inte Macens operativsystem (OS X) och alla vill inte hellre ha en stor bullrande spel PC.

Men visst är det som du säger, i vissa test t.e.x att rendera en bild i photoshop, smiskar Macen PCn.

Tyvärr så har Macen börjat halka efter lite (p.g.a att PPC-processorn har nått sitt tak.)
Därför kommer det att bli intressant vad Apple kommer att släppa år 2006 (Då de bärbara Macarna får intel processorer) Och hur de kommer att mäta sig mot olika PC.

Om Macen även fortsättningsvis kommer att vara överlägsen PCn (Enligt min egen uppfattning, för mina behov, testa gärna själv ) kommer framtiden utvisa.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

som sagt, det finns vissa diskussioner som aldrig får ett svar, Mac eller PC är en sån diskussion
Hur mycket man än diskuterar så handlar det om dom personliga behoven och det finns inget allmänt rätt och fel....

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk

Mac är ett eget märke, det officiella namnet på eMac t.e.x är just eMac, och inte eMacintosh.
Macintosh är för mig det GAMLA apple, Mac dom nya.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Mac är ett eget märke, det officiella namnet på eMac t.e.x är just eMac, och inte eMacintosh.
Macintosh är för mig det GAMLA apple, Mac dom nya.

eMac är namnet på eMac. iMac är namnet på iMac. Powermac är namnet på Powermac.
iBook och Powerbook är också macar.

Samlingsnamnet för nästan alla apples datorer är Macintosh, det är produktkategorin.

Sedan att du tolkar som du vill får du göra om du vill, men du är inte den som bestämmer.

Permalänk
Medlem

Folk verkar ha stora problem att hålla i sär företaget apple och datorn mac(intosh) också.

"Jag har blivit mac-användare nu, jag har köpt en iPod"
eller "när ska MAC komma ut med de nya datorerna?"

Permalänk
Medlem

Mac: Bra + dyr!
PC: Bra + betydligt billigare!!!

Punkt slut...

Skulle nog inte ha nått emot attt ha en fet G5:a hemma, men å andra sidan så far man tre feta PC-burkar för en Mac.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.6GHz - ASUS MAXIMUS IV Gene-Z - Zotac GeForce GTX 980 4GB - 16GB Crucial PC12800 - 80GB Intel X25-M - 250GB Samsung 750 - 250GB Samsung 850 - 27" ASUS ROG Swift - Silverstone SG01B-F - Fractal Design Newton R2 1000W - Fractal Design Define C - 240mm Fractal Design water cooler - WASD V2 TKL custom keyboard - Windows 10 64bit

Permalänk

PC=nöjesmaskin, Mac=arbetsdator

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Båda är bra på olika sätt. EOD

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teobald
Mac: Bra + dyr!
PC: Bra + betydligt billigare!!!

Punkt slut...

Skulle nog inte ha nått emot attt ha en fet G5:a hemma, men å andra sidan så far man tre feta PC-burkar för en Mac.

Sanning med modifikation. En fullt speccad G5'a är dyr, ja. Eller, dyr i det avseendet att det kostar mycket när du köper den. Men sett över hur länge de är "i tjänst" kan de knappast ses som dyra. Och visst, tittar man bara på G5 så ryggar nog många. Men med Mini som lowend för 5000 (typ) så kan man knappast säga att en Mac är dyr i dagens läge. Eller varför inte iBook? Och dyr är ju subjektivt, för en fattig familj med datorhungrande tonåringar så är 5000:- otroligt mycket pengar. Men för en annan person med gott om kulingers är 40000 ingenting. Allt är relativt. Dessutom finns det ju de som krämar ut över 30K för en PC, sååå... I övrigt håller jag med dig, bra på båda.

Fan, nu gav jag ju mig in i diskussionen iallafall, fast den är relativt städad, skönt.

Permalänk

Vad är det egentligen för skillnad mellan Mac och PC då ?

Permalänk
Medlem

Min PC använder jag till att spela på.

iBooken som kommer snart skal användas till surfning, mail, osv. Jag ville ha en bärbar dator och blev lite sugen på att testa Mac igen

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

Beror vad du ksa ha man kan ju inte säga att mac är en bra speldata den stödjer ju inte alla spel.

Visa signatur

Alla har varit Noobs i början!

Källa:GnL Newbie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurkan_91
Beror vad du ksa ha man kan ju inte säga att mac är en bra speldata den stödjer ju inte alla spel.

Snarare spelen som inte har stöd för ppc och osx...

Permalänk

menade det, alltså mac stödjer inte "ALLA" spel jämfört som pc gör

Visa signatur

Alla har varit Noobs i början!

Källa:GnL Newbie

Permalänk
Medlem

Har fått bla. erbjudande om en PowerMac G5 med dubbla 2Ghz G5 proppar, 1GB ram, Radeon 9600 128MB... samt en 20" Apple Cinema Display för 435:-/mån i bruttolöneavdrag... är det ett hyffsat pris?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurkan_91
menade det, alltså mac stödjer inte "ALLA" spel jämfört som pc gör

Nej. Spelen har inte stöd för macar. Det är inte macarna som inte har stöd för spelen.
Att spelföretagen är så ensidiga och tråkiga, och knappt nyskapande är ett faktum.

Permalänk

skruvis: På hur många månader?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3800+ Hiper Type-R 580W Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB, Gainward GeForce 7800GT , Creative SB Audigy SE , MSI K8N NEO4-F

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Har fått bla. erbjudande om en PowerMac G5 med dubbla 2Ghz G5 proppar, 1GB ram, Radeon 9600 128MB... samt en 20" Apple Cinema Display för 435:-/mån i bruttolöneavdrag... är det ett hyffsat pris?

Det där brukar väl vara på 3 år? Och då får man ju säga att det är ett jävligt bra pris (15.660:-, sen vad den "verkliga" kostnaden blir vettesjutton, men du "tjänar" på det helt klart). Apples skärmar är riktigt bra också.

Kollade lite snabbt på Applestore och där skulle du få ge drygt 27000:- (och det är ju då netto, vilket skulle innbära - snabbt räknat - 35.100 brutto) om du slantade rätt av.

EDIT: Flurade lite, antagligen är det helt galet, det känns som det iallafall. Men nettokostnaden för det erbjudandet torde bli knappt 11.000. Kan det verkligen stämma?

Permalänk
Medlem

Nja, eftersom jag har en marginalskatt på 52% så blir det snarare 435-52%=209:-/månx36=~7500:-... Att lösa den sedan efter 3år ligger på 1500-3000:-..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Och eftersom du redan har det uträknat och klart kan man väl inte göra annat än att tillstå att det är ett äckligt bra pris.

Permalänk
Hedersmedlem

Bäst att passa på med personalköp så länge den regeln finns kvar!

För övrigt tänker jag på hifi-elektronik när jag hör Macintosh, Mac klingar bättre

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Nej. Spelen har inte stöd för macar. Det är inte macarna som inte har stöd för spelen.
Att spelföretagen är så ensidiga och tråkiga, och knappt nyskapande är ett faktum.

Kapitalismens lag iom att Mac har vad då? 5% av marknaden eller nått sånt så är det inte lönt att porta till dom.