Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Debian netinstall (LILO)

Tja e ganska ny inom *nix OS men lyckats få det att funka med suse och ubuntu, dock aldrig i GRUB utan endast med LILO som bootloader. Nu tänkte jag köra Debians 3.1 netinstall eftersom jag störde mig på alla extra paket som kommer med på den stora installationen. Men eftersom jag haft problem att få grub å funka undrar jag om LILO finns med på netinstall versionen också eller om detta kan bli problem?

Datorn : P3 600Mhz, 512 sdram PC100, 40g Seagate, TNT2, SB Live 1024 samt ngt nätverkskort.

Visa signatur

Kunskap är inte gratis. Den kostar din tid!

Permalänk
Medlem

Man kan installalera LILO via netinstallison om man vill.
Men GRUB är bra mycket bättre.

Permalänk
Medlem

smaken är som baken....

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
smaken är som baken....

Sant... Men fakta är fakta

Jag anser att Grub är överlägset just p.g.a. att man kan förändra bootvariablerna direkt vid starten om något skulle gå fel/man flyttar hårddiskar, kompilerar om kernel så att enheter byter namn etc.

Permalänk
Medlem

Ja och som nioob e det ju verkligen ngt man börjar med, he he. Men finns lilo som val även i netinstallen?

Visa signatur

Kunskap är inte gratis. Den kostar din tid!

Permalänk
Medlem

Vid normal install så är det grub som installeras men om du väljer exper kan du välja själv. Men skulle som någon sa använda grub, även om man är nybörjare så finns det info på nätet. Så att det är enklare i början är ju bortkastad tid när man kan lära sig grub på en gång.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Ointressant eftersom jag inte får den att funka! (Grub)

Visa signatur

Kunskap är inte gratis. Den kostar din tid!

Permalänk
Medlem

jag vet inte riktigt vad som finns i grub men har inte hittat hur man gör så att man får skriva in ett password för att ha tillåtelse att byta bootdist

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.