Permalänk

Ingen bild med nya moderkortet

Mitt moderkort gick sönder, så jag köpte ett nytt. Det gamla var ett Asus P4E800e-deluxe, det nya är P4P 800 E, så nästan samma.

Allting surrar o verkar vara som det ska, men jag får ingen bild. Kör jag via DVI kabel reagerar monitorn i 2 sekunder, sen får den ingen signal. Kör jag via VGA kabel reagerar den inte allt. Bilden är med andra ord svart hela tiden.

Grafikkortet fungerade perfekt innan (9800 pro, AGP x8) och felet med det gamla moderkortet var att USB, PS/2 och nätvekrporten slutat fungera. Jag fick alltid bild med det kortet... så jag tror inte att orginalfelet kan ha legat i grafikkortet.

Har gått igenom alla kablar o de få jumprar där är, allt ser ok ut. Kör en S-ata disk och en gammal IDE, testat koppla om dem. Har 2 st 512Mb PC3200 minnen, men det kan inte var dem. Procesern (P4 3.0Mhz) sitter i riktigt, fläkten sitter på bra.

HJÄLP!!!!!!!!

Visa signatur

Ulrik

Permalänk
Medlem

Har du tryckt ner graffekortet ordenkligt i AGP-porten, det har jag glömt flera gånger! Annars så kan det vara så att du hart glömt att ta bort någon distans så att det blir kortslutning. Strömkabeln till graikkortet måste också sitta i för att man skall få bild!

Permalänk

Kortet sitten som sten, strömkabeln sitter i, kan inte hitta någon konstig jumper eller smuts som skulle kunna orska kortslutning.

Men borde man inte komma in till biosen iaf... även om grafikkortet är lite konstigt...

Visa signatur

Ulrik

Permalänk

kolla om minnerna sitter i och rätt

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Exakt, kolla om minnena sitter rätt, den kanske inte piper för att högtalaren är trasig?

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk

Har testat att rotera minnen, köra med bara ett i taget. Ingen skillnad.

Detta ä mitt tredje Asus moderkort på 14 månader, är deras kvalite så dålig eller har jag otur?
Ska testa grafikkortet hos en kompis, fungerar det får jag gå tillbaka med moderkortet.

Har någon nått tips på ett bra o stabilt moderkort med 478 sockeln, AGP x8, dual channel DDR400 minnen? Som fortfarande finns att få tag på i affärerna förstås. Känner att det inte är meningen att jag ska använda mig av Asus.

Visa signatur

Ulrik

Permalänk
Medlem

Jag sitter faktiskt med ett Asus nu och det är stabilt och bra! Det kan möjligen vara problem med just din modell, vad har du för modell på ditt Asus?

Permalänk
Permalänk

Den som gick sönder var ett Asus P4C800 E-Deluxe, det nya är ett P4P800-E.

Clear CMOS, menar du då att göra en reset på Bisoen? Ska testa det också.

Visa signatur

Ulrik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KungUlrik

Clear CMOS, menar du då att göra en reset på Bisoen? Ska testa det också.

Japp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Japp.

jag har exakt samma problem har samma modekort också fast jag har ATI radeon 9500.

Har prövat allt ni sagt innan även clear CMOS men inget har funkat för mig..

Permalänk

jag har haft sånna konstiga fel..

harblandannat haft spänning på i kablar som inte enns varit inne på nätet...

men ryckt ut allt.. sen så har du tryckt dit alla sladdar till modekortet? (ordentligt)... kan ochså vara att fläkten är halv cpig så att modekortet inte får en rpm singnal.. om det nu är så på den modellen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem :\ Har nån kommit fram till svaret?

Visa signatur

2.6ghz celeron - 512ddr ram - geforce 4 - asrock mobo ^^ - winXP

Permalänk

Har testat grafikkortet nu, det fungerar fin fint. Clearade Cmosen, ingen skillnad. Helt dött ingen bild... Ska ringa Asus support på måndag och se om de har något vettigt att säga, annars åker moderkortet tillbaka till försäljaren. Jag skriver hur det går sen...

Visa signatur

Ulrik

Permalänk
Medlem

somsagt, jag har exakt samma problem.. har testat 2 olika graffekort, 4 hdds' 2 nätagg, flera skärmar osv. funkar bara inte :\

Visa signatur

2.6ghz celeron - 512ddr ram - geforce 4 - asrock mobo ^^ - winXP

Permalänk
Medlem

jag bytte moderkort och nu är de inga problem allt gick som de ska..

Asus P4P800 Deluxe = Skit.

Permalänk

Helt otroligt...

Lämnade tillbaka moderkortet för test, de testade och sa allt det fungerar som det ska. Tog hem det... ingen bild. Testade 2 olika PCI grafikkort, ingen bild (jo, monitorn och VGA kabeln fungerar).

Slet ut allt, satta i gamla moderkortet (ASUS, P4C 800 E-Deluxe där portarna strular)... o det fungerar. Ska man gråta?

Kan det vara att CMOSen behöver uppgraderas för den klarar inte processorn (P4 3.0Mhz Prescott)? Hur gör man det utan att komma in i burken? Processorn är 14 månader gammal, ett nytt moderkort borde klara det.

Får lämna in hela burken och betala de sure 500kr för deras felsökning... men är det moderkortet kommer jag vägra betala...

---=== To be continued===---

Visa signatur

Ulrik

Permalänk
Medlem

Nu läste jag bara igenom texten fort, men det verkar som om jag har exakt samma problem.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=50930...

Säg gärna till hur du fixar det.

Edit*
Nu har jag kommit hem från skolan och har lite tid på mig att skriva.
Jag har testat med 2 olika nätagg.
2 olika hårddiskar.
3 olika ramminnen.
2 olika grafikkort.

Plockat ur allt och sattet i det igen.
Nu ska jag testa med ett annat moderkort.
Jag har ett gigabyte 8x någonting och ska testa med ett sånt som du har problem med.

Edit2*
Nu satte jag i moderkortet i ett nytt chassi.
Med ett gammalt grafikkort och ett annat nätagg.
Tangentbordet fungerar fortfarande inte.

Hur löste du ditt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KungUlrik
Helt otroligt...

Lämnade tillbaka moderkortet för test, de testade och sa allt det fungerar som det ska. Tog hem det... ingen bild. Testade 2 olika PCI grafikkort, ingen bild (jo, monitorn och VGA kabeln fungerar).

Slet ut allt, satta i gamla moderkortet (ASUS, P4C 800 E-Deluxe där portarna strular)... o det fungerar. Ska man gråta?

Kan det vara att CMOSen behöver uppgraderas för den klarar inte processorn (P4 3.0Mhz Prescott)? Hur gör man det utan att komma in i burken? Processorn är 14 månader gammal, ett nytt moderkort borde klara det.

Får lämna in hela burken och betala de sure 500kr för deras felsökning... men är det moderkortet kommer jag vägra betala...

---=== To be continued===---

Innan du vägrar betala ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun för rådgivning så du inte får kronofogden på dig bara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KungUlrik
Har testat att rotera minnen, köra med bara ett i taget. Ingen skillnad.

Detta ä mitt tredje Asus moderkort på 14 månader, är deras kvalite så dålig eller har jag otur?
Ska testa grafikkortet hos en kompis, fungerar det får jag gå tillbaka med moderkortet.

Har någon nått tips på ett bra o stabilt moderkort med 478 sockeln, AGP x8, dual channel DDR400 minnen? Som fortfarande finns att få tag på i affärerna förstås. Känner att det inte är meningen att jag ska använda mig av Asus.

Nog du som har otur. Har samma moderkort som dig, har haft det mer än 1 år nu. Allt fungerar till topp.

Visa signatur

_________________
Intel i5 9600k @ 4.0Ghz - Asus Z390A Prime -Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - Gigabyte RTX3080 OC - Samsung NVMEs - Corsair RM1000W - Asus TUF Vq27A1

Permalänk
Medlem

Nu har jag ägnat hela dagen åt att försöka lösa problemet.
Men tyvärr ingen framgång.
Har någon provat att byta processor?
Det är de enda som jag har kvar att byta, sen har jag bytat ut hela datorn.
Men tyvärr så kan jag inte få tag i någon just nu, så om någon annan kanske har möjlighet att testa?

Visa signatur
Permalänk

Har funderat på det, ringde Asus o kollade vilken BIOS som kräva för min (bra o trevlig support förresten). Jag har en 3.0 Prescott, o då krävs det 1.006 eller nyare. Jag hade tydligen 1.008, så det ska vara lugnt.

Lämnar in den imorgon, pallar inte mer... hehe...

Kommer endast att vägra betala om det är moderkortet det är fel, på. De påstår ju att det ska fungera efter deras tester. O betalar jag inte, så lär jag inte få tillbaka datorn. Så kronofogden kommer nog inte knacka på.

I'll let U know...

Visa signatur

Ulrik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KungUlrik
Har funderat på det, ringde Asus o kollade vilken BIOS som kräva för min (bra o trevlig support förresten). Jag har en 3.0 Prescott, o då krävs det 1.006 eller nyare. Jag hade tydligen 1.008, så det ska vara lugnt.

Lämnar in den imorgon, pallar inte mer... hehe...

Kommer endast att vägra betala om det är moderkortet det är fel, på. De påstår ju att det ska fungera efter deras tester. O betalar jag inte, så lär jag inte få tillbaka datorn. Så kronofogden kommer nog inte knacka på.

I'll let U know...

Fråga hur affären har testat datorn då?

Permalänk
Medlem

Som jag sa innan så har jag samma fel som du hade på ditt gammla.
Din USB och PS2 fungerar inte, vilket ställer till stora problem i mitt fall.
Detta felet har jag:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/cpusfean.JPG

Länkar eftersom bilden är ganska stor.

Jag har bytat ut allt i hela datorn förutom moderkortet och processorn.
Jag testade med ett annat moderkort men där fick jag ingen bild.

Vad gjorde du för att få ditt att fungera?

Edit*
Nu har jag mailat Gigabyte, så jag får se vad jag får för svar.

Visa signatur
Permalänk

Fick tillbaka datorn idag, fick dock inget givande svar.

De hade tagit ut allt o sen satt i det igen, och då fungerade det. Troligtvis glappkontakt nånstans, kanske i fläkten sa de.

Vad jag inte kan förstå är att jag har tagit ut allt o satt det igen 3ggr, o detta mycket noggrant. Varför skulle det inte fungera för mig?

Kostade 400kr... men det fungerar iaf... men jag kan inte förstå vad felet var...

Visa signatur

Ulrik