Mozilla Firefox.... Internet explorer...

Permalänk
Medlem

Mozilla Firefox.... Internet explorer...

Tjenis..

Nu har jag tröttnat på att få virus och shit från när man går in på "okända" sidor..

Och min polare sa att det va bara för jag var en I.E användare... jag skulle ha Mozilla Firefox.. så nu har jag skaffat tha shit.. har inget o klaga på eller så..

Men när jag t.ex. in i msn och trycker på "Mitt MSN space".. så startar den upp i I.E, Men ber jag en kompis och skicka en länk, t.ex. till blocket så öppnas det i Mozilla...

Jag vill att allt ska startas i Mozilla, vad ska jag göra? :S

///Strand

Finns det redan en tråd, så ge mig gärna länken, säg inte bara tråd finns, svara eller ge mig länk.. Tack...

Permalänk
Medlem

Re: Mozilla Firefox.... Internet explorer...

Har du satt FF som din standardläsare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: Mozilla Firefox.... Internet explorer...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ketels
Har du satt FF som din standardläsare?

Jadå... och sen så startade jag ie och då frågade den om den skulle vara standardläsaren, och då valde jag NEJ...

Permalänk
Inaktiv

Att påstå att man får en massa virus enbart för att man använder I.E, är idiotiskt.

Det är den mänskliga faktorn som oftast felar. Tex, du surfar på okända sidor säger du, sluta med det. Skaffa dig ett bra antivirusprogram som Norton 2005, och se till att det alltid har den senaste virusdefinitionen.

FF är inte mycket säkrare än I.E längre, den enda skilnaden är att FF släpper en path/uppdatering så fort som möjligt, efter att säkerhetshållet har upptäckts. Men för det så är dfu inte säker från att få virus om du surfar på okända sidor.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Tex, du surfar på okända sidor säger du, sluta med det.

Tänk vad användbart och roligt internet plötsligt blir då.

Permalänk
Medlem

Prova att gå in på "Lägg till ta bort program" sedan "Ange programåtkomst och. standardprogram" Där väljer du "Anpassa" och ställer in Mozilla firefox.

Permalänk
Medlem

"Skaffa dig ett bra antivirusprogram som Norton 2005, och se till att det alltid har den senaste virusdefinitionen."

:D, NOD32 / Kaspersky skulle vara bättre tror jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Att påstå att man får en massa virus enbart för att man använder I.E, är idiotiskt.

Det är den mänskliga faktorn som oftast felar. Tex, du surfar på okända sidor säger du, sluta med det. Skaffa dig ett bra antivirusprogram som Norton 2005, och se till att det alltid har den senaste virusdefinitionen.

FF är inte mycket säkrare än I.E längre, den enda skilnaden är att FF släpper en path/uppdatering så fort som möjligt, efter att säkerhetshållet har upptäckts. Men för det så är dfu inte säker från att få virus om du surfar på okända sidor.

ja de tyckte jag också..

men ska jag sluta surfa på okända sidor, så hittar jag kanske inte sådana här sidor.. för som det var för ungefär 2år sen så visste jag inte om denna sidan..den var okänd.. det var kanske tur att man utforskade ändå?
Och norton 2005.. näää du.. har aldrig gillat norton, och jag vill heller inte.. använder det skitta norton som jag fick när jag köpte mitt moderkort.. ligger som backup.. jag använder Nod 32, Webroot Spy Sweeper och Spybot - Search and destroy..

okey..

Citat:

Prova att gå in på "Lägg till ta bort program" sedan "Ange programåtkomst och. standardprogram" Där väljer du "Anpassa" och ställer in Mozilla firefox.

ja, de ska jag prova..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Att påstå att man får en massa virus enbart för att man använder I.E, är idiotiskt.

Inte så ofta virus, men spywares får man ofta bara för att man använder IE jo.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Det är den mänskliga faktorn som oftast felar. Tex, du surfar på okända sidor säger du, sluta med det. Skaffa dig ett bra antivirusprogram som Norton 2005, och se till att det alltid har den
senaste virusdefinitionen.

Som påpelats ovan så är det ett rätt dåligt förslag. Det finns ingen anledning att undvika hemsidor om man kör den senaste versionen av firefox förutom möjligtvis risken att utsättas för goatse.cx eller dylikt.

En bättre ide är att köra en uppdaterad version av Firefox och att aldrig köra en fil som man inte är säker på. Dessutom behöver man någon form av brandvägg. Vill man vara helt säker kan man köra OSX, inte för att det inte går att skriva virus till det, utan för att det inte finns några, det är definitivt sökrare än Windows.

Problemet med antivirusprogram är att de bara kan komma i efterhand, de kan inte skapa en virusdefinition innan de har hittat och analyserat viruset. Genom att använda säkrare program och vara medveten om vad man gör kan man hindra alla sorters virus.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
FF är inte mycket säkrare än I.E längre, den enda skilnaden är att FF släpper en path/uppdatering så fort som möjligt, efter att säkerhetshållet har upptäckts. Men för det så är dfu inte säker från att få virus om du surfar på okända sidor.

Det är sällan det kommer problem som är väldigt allvarliga för Firefox, men de kommer. Ser man dock till att alltid ha den senaste versionen så är risken väldigt låg. (det måste i princip finnas en ny exploit som har börjats användas illvilligt redan) De flesta säkerhetsrisker gäller dock phishing, det innebär att man aldrig ska lita på länkar. Ska man göra sina bankärenden bör man alltid skriva in adressen till sin bank manuellt till exempel. Firefox är fortfarande säkrare, men den är, och har aldrig varit, helt säker. Det är i praktiken en omöjlighet för ett projekt så stort som en webbläsare.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se