Får inte rätt hastighet med Netgear router.

Permalänk
Medlem

Får inte rätt hastighet med Netgear router.

Jag har Chello 24/1

Nyköpt Netgear Router 54mbit (samma hastighet som i dator). Med den inkopplad 3 meter från dator får jag bara dessa resultat i TPtest!:

TCP: 962kbit / 7.90mbit <-- det är väl den här som man går efter?
UDP: 1.03mbit / 21.36mbit <-- visar ju vad som finns

Med nätverksladd direkt till modemet presterar den MINST 900kbit / 22.5mbit i TPTest!

Vad beror detta på?

Har, tror jag satt lösenord på nätverket så modemkapare borde jag inte ha. När jag kollar på se trådlösa nätverk så står min dära -> skyddad av WPA... för att komma in till min måste man altså ge lösenord. har jag gjort rätt!?

hade en liksys router inkopplad igår... den funkade korrekt. den gick dock sönder så jag bytte till denna.

????

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte säker, men det skulle kunna vara att din router bara klarar 10mbit throughput? Hade en Netgear RP614 tidigare och på modemet kunde man med hjälp av lysdioderna se att den bara körde på 10mbit till skillnad från 100 om man kopplade modemet direkt till sin dator.

Permalänk
Medlem

Om du kopplar in dig med kabel till routern då?
Är det en WGR614 av nyare version så bör den klara 20mbit utan problem, antagligen mer också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Japp.. en WGR614 är det...

testat ett par ggr till nu....
direkt till modemet: 23.5Mbit
genom routern med sladd: 15.5Mbit !!! SKUMT! varför segar den hastigheten när jag kör med sladd!
genom routern trådlöst: 7.5Mbit

ahlstedt: men brukar alltid stå rätt hastighet för mig i dem vänstra rutorna.... men du säger det spelar ingen roll?

Permalänk
Medlem

Vilken version på WGR614 är det? Står på undersidan, står det WGR614v5 så är det version 5 osv. Står det bara WGR614 är det en version 1.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ny firmware?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

v6. står det inne i inställningnarn någon stans?
behöver jag ladda ny firmwarE?

nu när jag försöker ansluta till trådlösa så vill den inte riktigt ansluta...
Det står Manuellt. Fast beter sig som om den skulle vara Ansluten. för det enda jag kan trycka på är Koppla från. Dock så finns ingen internet där samt att det är rött kryss över symbolen vid klockan.

Permalänk

Har en likadan router (wgr614v6).
Har varit väldigt missnöjd med den sen ja köpte den.

Funkade jättebra om man bara surfade o så, men om man använde ett p2p program typ Azureus, så slutade internet funka då o då.. (väldigt ofta)
Nu änligen har jag hittat lösningen på detta problem!

Kom en ny firmware som fixade felet, så nu är jag helnöjd med routern!
WGR614v6 Beta Firmware Version 1.0.8, har jag nu.

Mitt trådlösa funkar perfekt.

Är dina inställningar rätt i datorn ?