Permalänk
Medlem

OS X, information sökes

Behöver lite information inom vilka områden som Mac OS X har övertaget gentemot Windows. Hoppas hitta några hemsidor som skriver om detta men har inte lyckats hitta några.
Med andra ord inom vilka områden är OS X ledande och likadant för Windows

T.ex. så är väl Mac OS X bättre på media hantering (behöver inte vara sant, då det kanske är själva proccessorn som gör att mac är bättre på multimedia)

I vilket fall som helst så skulle jag vilja ha lite käller eller om ni vet själva inom vilka områden OS X är ledande.

p.s. Inte nackdelar och födelar mellan dem utan som i ex jag angav, hoppas ni förstår vad jag är ute efter

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

< http://forum.sweclockers.com/search.php?s= >

Finns sidor på google oxå - sök på "os X Xp compare" så borde du hitta massor, ex.v. xvsxp.com
Men vad som är "övertag" kan man ju undra…

Vad är ett övertag???

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Alltså bättre på hantering av multimedia och därför används det i den och den miljön, det var lite så jag tänkte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Staffe79
Alltså bättre på hantering av multimedia och därför används det i den och den miljön, det var lite så jag tänkte.

I så fall kan man säga att Mac inte har övertag och har övertag lite beroende på vad man menar med multimedia och hur man vill jobba och mot vad…
Ganska precis så faktiskt

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

www.xvsxp.com

Där står ALLT

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk

Finns i alla fall en sak som gör att Mac OS X rockar f-n så mycket bättre än XP.
RIKTIG multitasking.

Klar skillnad på hur xp hanterar multitasking jämfört med OS X.
Jag kan inga tekniska förutsättningar, bara vad jag upplevt.

Få en frysning i utforskaren så kan du knappast plocka upp ett nytt fönster och jobba med något annat.
Släng i en tom cd-skiva, så tar det många sekunder innan utforskaren orkar svara igen.
Har du dessutom en dåligt bränd skiva så får du ännu större problem.

OS X och Linux fixar sådant galant.

Permalänk

dra ut nätverks sladden när du har mountade enheter i osx och du får problem

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightFlash
dra ut nätverks sladden när du har mountade enheter i osx och du får problem

Bara med Samba(Och det är fanemig Microsoft som byggt upp standarden för Windows Share)... Och tror det löst sig bättre i Tiger allafall.

Permalänk
Medlem

Jag har då haft problem med hängda AFP-monteringar också...

Permalänk
Medlem

Jag också (AFP alltså)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Hmm, inte märkt av det på länge, men testade nu, var tydligen så...

Permalänk
Medlem

Denna typ av trådar som brukar gunga på flamewar-gränsen. Det brukar pendla mellan person och person av vad som räknas som ett faktiskt "övertag".

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightFlash
dra ut nätverks sladden när du har mountade enheter i osx och du får problem

Aha, visste inte det.
Har i och för sig aldrig ryckt ut en sladd, däremot händer det att jag försöker bränna skivor lite då och då

Permalänk

Startade precis om datorn bara för att jag bytte mellan två nätverk gillar inte dom problemen kanske kan vänta 5 min så funkar det men vem orkar det egentligen?

Annars funkar väl det mesta acceptabelt med OSX, men inget jag skulle vilja använda permanent iaf.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian