Intel lanserar dual core Xeon

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar dual core Xeon

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel lanserar dual core Xeon</b></font> <small class="small">tisdag 11 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Intel har börjat sälja Xeonprocessorer med dual cores. Kärnan processorerna använder heter Paxville vilken är tillverkad med 90nm-teknik. Paxville stödjer HyperThreading på båda kärnorna och 64-bit. Varje kärna har 2 MB cache. Paxville är kompatibel med Socket 604 och Intel E7520. Den första modellen ligger på 2,80 GHz och har en systembuss på 800 MHz. Priset kommer att ligga på ungefär $1000 dollar i kvantiteter om tusen, så priset till slutkund lär bli dyrare än så.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/20051010comp...." target="_blank">Intel</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

bara sund att vad jag vet fins inga bra moderkort så man kan köra sli med dubbla cpuer..

det skulle va kul om man kunde bygga värsting speldatorer med sli!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
bara sund att vad jag vet fins inga bra moderkort så man kan köra sli med dubbla cpuer..

det skulle va kul om man kunde bygga värsting speldatorer med sli!

SLI + Operton = Sant

Dessa dualcore Xeon processorerna, de bygger på Netburst som de tidigare Xeon processorerna?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Discokungen

Men betyder det att de kostar 7kr/st? Jag får 1000*7 till 7000/1000 men vafan, det kan inte stämma

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

En processor kostar $1000/st om man köper minst en tusen post.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Men betyder det att de kostar 7kr/st? Jag får 1000*7 till 7000/1000 men vafan, det kan inte stämma

Fel

Om du köper 1000st processorer, så kostar en processor 1000$, om jag har förstått det rätt vilket jag tycker är ett rätt logiskt pris för en Dualcore Xeon prolle.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Discokungen

Aha Tänkte väl det inte stämde ^^ Ganska saftigt ändå. Nej, tacka vet jag Opteron

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

uj, vill ha är en underdrift..

vad är Paxville en utveckling av?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

mycket spännande
Kan det vara så att Intel har en konkurrenskraftig processor igen?

Permalänk
Medlem

Är inte värmeutveckling väldigt hö på denna? Det är väl samma princip som de har på Smithfield ?

Permalänk
Avstängd

finns det inget moderkort där man kan köra 3 ellllllllllller flera cpuer?

Permalänk
Medlem

Är inte detta bara Pentium-D i Xeonversion?
*Drömmer om dubbla DualCore Opterons*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Är inte detta bara Pentium-D i Xeonversion?
*Drömmer om dubbla DualCore Opterons*

Operton 275 for teh win

Permalänk
Medlem

hmm..skulle gärna villja köra en test med min special metod för att se va den går för...

Dessa program körs samtidigt:
SETI skall vara igång
DVD SHRINK skall rippa en dvd film samtidigt
Och du skall köra 3d studio-max programet som är uptagen med rendering
Rippa av en cd skiva till MP3
Som du samtidigt flyttar över 100GB hårddisks matrial från C:/ till D:/
Om CPU anv :ningen kommer över 60% så är den bara skit!

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
hmm..skulle gärna villja köra en test med min special metod för att se va den går för...

Dessa program körs samtidigt:
SETI skall vara igång
DVD SHRINK skall rippa en dvd film samtidigt
Och du skall köra 3d studio-max programet som är uptagen med rendering
Rippa av en cd skiva till MP3
Som du samtidigt flyttar över 100GB hårddisks matrial från C:/ till D:/
Om CPU anv :ningen kommer över 60% så är den bara skit!

Låter som att du har testat

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

eheh...jupp på mina gammla Opteron 246_or och dom klarade av testen plus att man körde Skype samtidigt
Man måste testa....

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
mycket spännande
Kan det vara så att Intel har en konkurrenskraftig processor igen?

Nja...

Citat:

As of Intel's launch on Monday, the dual-core Xeon's are finally here. Can Dell start rejoicing, now that they can put out a dual-core offering to compete with Opteron-based systems? Not exactly. The dual-core Xeon is big, hot, and really expensive. It's also, by Intel's own admission, destined to have a really short tenure at the top of the Intel x86 processor heap.

http://arstechnica.com/news.ars/post/20051011-5416.html

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
hmm..skulle gärna villja köra en test med min special metod för att se va den går för...

Dessa program körs samtidigt:
SETI skall vara igång
DVD SHRINK skall rippa en dvd film samtidigt
Och du skall köra 3d studio-max programet som är uptagen med rendering
Rippa av en cd skiva till MP3
Som du samtidigt flyttar över 100GB hårddisks matrial från C:/ till D:/
Om CPU anv :ningen kommer över 60% så är den bara skit!

Motivera varför den är "skit" om processoranvändningen kommer över 60%. Som jag själv ser det ska den ligga på 100% i och med att rendering och seti borde använda upp sista gnutta kraft som blir över.

Permalänk

Jo, det är ju ingen mening med att processorerna inte använder 100%.

Visa signatur

E ä e å å i å ä e ö meaning There is a small river and in this small river there is an island .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Motivera varför den är "skit" om processoranvändningen kommer över 60%. Som jag själv ser det ska den ligga på 100% i och med att rendering och seti borde använda upp sista gnutta kraft som blir över.

mrflash sitter på en dual Opterone 254 system och han har utfört det testet och går inte processoranvändningen över 60%. Om nu Intels Dualcore ska vara motståndskraftig så bör den klara samma belastning, under 60% CPUbelastning. Enligt mrflash, jag har ingen större koll på dual system

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Jag ber att få vara av en avikande åsikt, vardera core bör arbeta fult ut, optimalt med vars en tyngre tråd, seti/rendering, och "sticka i mellan" med de andra uppgifterna, altså behöver du inte 2 tunga processer, utan minst 4'a, för att få ett test som faktiskt spelar nån roll. sen kan det vara intressant att jämföra prestanda med / utan HT, men jag är rädd att Intel ligger i underläga pga myckte sämre bandbredd... Effektivt är en dual dualcore nere på hälften i bandbredd, av vad en gammal Willamette/Northwood A hade.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
hmm..skulle gärna villja köra en test med min special metod för att se va den går för...

Dessa program körs samtidigt:
SETI skall vara igång

Jag antar att du menar SETI Home, eller hur? Med tanke på att privatpersoner inte har med SETI att göra alls egentligen. Dom hyr in superdatorer ibland, och då pratar vi inte direkt om några tiotusenkronorsprocessorer direkt...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
hmm..skulle gärna villja köra en test med min special metod för att se va den går för...

Dessa program körs samtidigt:
SETI skall vara igång
DVD SHRINK skall rippa en dvd film samtidigt
Och du skall köra 3d studio-max programet som är uptagen med rendering
Rippa av en cd skiva till MP3
Som du samtidigt flyttar över 100GB hårddisks matrial från C:/ till D:/
Om CPU anv :ningen kommer över 60% så är den bara skit!

Trist att ditt system inte klarar av att utnyttja dina processorer till 100%...

Men men det är som när jag kör Prime95 det räcker med att min processor går på 50% för att köra det programet....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
mrflash sitter på en dual Opterone 254 system och han har utfört det testet och går inte processoranvändningen över 60%. Om nu Intels Dualcore ska vara motståndskraftig så bör den klara samma belastning, under 60% CPUbelastning. Enligt mrflash, jag har ingen större koll på dual system

TACK....

Vissa har svårt att acceptera att vissa intel CPU'n har inte den kraften som vissa andra CPU'n

Jag hatar inte intel jag äger en 3,8GHz intel själv och vet att den inte kommer under 60% den står jämt på 100% eheh....Så den har idag bara en uppgift...den skall bara köra spel...ingenting annat!...Då duger den

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Um, om du har ett system som konstant står på 100% har du antingen någon process som käkar all ledig tid, eller på en ht cpu, 2, dual core, 2 dual cpu 2 dual core/cpu, med ht, 4'a, osv... Virus, eller hängda processer spelar inte helt sällan in här. om ett system med tung belastning INTE utnytjar 100% cpu, har du ett system som inte är konfigurerat optimalt med tanke på lasten, helt enkelt det hade varit effektivare med en snabbare hantering av färre trådar, precis en sådan situation som singelcore är mer lämpade för, än långsammare dual's, med, eller utan HT.

Det har inget med att göra vilken tillverkare du har på skiten du kör det på...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Um, om du har ett system som konstant står på 100% har du antingen någon process som käkar all ledig tid, eller på en ht cpu, 2, dual core, 2 dual cpu 2 dual core/cpu, med ht, 4'a, osv... Virus, eller hängda processer spelar inte helt sällan in här. om ett system med tung belastning INTE utnytjar 100% cpu, har du ett system som inte är konfigurerat optimalt med tanke på lasten, helt enkelt det hade varit effektivare med en snabbare hantering av färre trådar, precis en sådan situation som singelcore är mer lämpade för, än långsammare dual's, med, eller utan HT.

Det har inget med att göra vilken tillverkare du har på skiten du kör det på...
B!

Som jag förstod mrflash så är hans processorer så effektiva, så att de orkar utföra arbetet utan att belastas till 100%. Eller har jag fel? Förstod inte riktigt vad du menade med ditt inlägg dock, så jag kan mycket väl ha förstått helt fel.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Som jag förstod mrflash så är hans processorer så effektiva, så att de orkar utföra arbetet utan att belastas till 100%. Eller har jag fel? Förstod inte riktigt vad du menade med ditt inlägg dock, så jag kan mycket väl ha förstått helt fel.

Nej dom är inte så effektiva, utan problemet är att dom nyttjas inte till 100% vilket gör att det tar längre tid än nödvändigt för att utföra operationerna...

Det mest effektiva är naturligtvis när man utnyttjar prestandan till max...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nej dom är inte så effektiva, utan problemet är att dom nyttjas inte till 100% vilket gör att det tar längre tid än nödvändigt för att utföra operationerna...

Det mest effektiva är naturligtvis när man utnyttjar prestandan till max...

eheh...längre tid?
Jag rippar av en film under 7 min....gör de du om du kan !
Min 3,8GHz intel tar nästan 30 min på sig...

Ett exempel vad är det för skilnad på en V8 motor på 5liter och en V8 motor på 3liter?
bägge har ju 8 cilindrar eller hur...och vissa tillverkare har anurlunda teknik på växel lådan osv...

T.ex en saab 9000 har mycke snabbare vridmoment en va Ferrari har! dock endast i växel 5 och hastigheterna mellan 90-120km/h (saaben accelererar snabbaren Ferrari Testarosa)

Jag vet att någon kommer att skriva " VI PRATAR OM DATORER INTE BILAR"

DETTA ÄR BARA ETT EXEMPEL! säger jag bara....ok?

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
eheh...längre tid?
Jag rippar av en film under 7 min....gör de du om du kan !
Min 3,8GHz intel tar nästan 30 min på sig...

Ett exempel vad är det för skilnad på en V8 motor på 5liter och en V8 motor på 3liter?
bägge har ju 8 cilindrar eller hur...och vissa tillverkare har anurlunda teknik på växel lådan osv...

T.ex en saab 9000 har mycke snabbare vridmoment en va Ferrari har! dock endast i växel 5 och hastigheterna mellan 90-120km/h (saaben accelererar snabbaren Ferrari Testarosa)

Jag vet att någon kommer att skriva " VI PRATAR OM DATORER INTE BILAR"

DETTA ÄR BARA ETT EXEMPEL! säger jag bara....ok?

Är du dum?

Vem pratar om en specifik tid utan det talas om att utnyttja sin dator till 100% vilket du inte gör... sen kan du dra den om rödluvan med att påstå att man läser in 9gig analyserar kodar & bränner på under 7min. bevisar endast ren & skär dumhet & inget annat...

Edit: Brukar ta 1-2timmar för min dator att rippa en DVD från skiva till skiva med fokus på max kvalité då...

Men vi kan ta det enkelt då om det nu skulle ta ~7min för dig så kanske det går på ~5min om du kan få programet att utnyttja 100% av datorn istället för 60%... att nyttja 100% blir då mer effektivt än att nyttja 60% av prestandan... att bara låta datorn gå på 60% är inte effektivt då...

Jag kan bokstavera det långsamt om du vill?

Edit2: mrflash du har ett snabbt system men uppenbarligen kan det bli snabbare genom att få applikationerna att utnyttja processorerna till 100% istället för bara 60%...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Om du har 1 enhet som kan förflytta 2000 kulor i minuten, i en rad, obegränsat med rader, alla för olika sorters kulor, och kulorna ska bara flyttas framåt i minutintervall.

Eller om du har 10 enheter som flyttar 200 kulor, men på vars en rad, fortfarande obegränsat antal rader,

Vilken setup är "snabbast" ? Vilken kan fortast flytta 400 kulor av 10 olika sorter ? Vilken är snabbast på att flytta 4000 kulor av en sort?

Jämförelsen är dålig, jag vet, men jag är trött. poängen är att setupperna är lika snabba, men att det beror på vilken typ av arbete som ska utföras.

om du har (som i Mrflashs fall) på dual (singel core) opterons, och du har en renderingstråd, och en seti@home tråd, och inte utnytjat 100% cpu, har du antingen väldigt dålig minnesbandbredd, eller bortprioriterad seti, och en gigantisk flaskhals i bandbredd till det som ska renderas... nånting är helt enkelt fel. Hade det rört sig om saker som däremot ska ta en viss tid, tex en realtidsrendering av ett animerat object, då kan renderingen använda mindre än 100% av den cpu'n den körs på, så är dock (föga troligt) fallet här. (realtids rendering, när du tittar på icke förenderade animerade filmsekvenser tillexempel.. det finns en anledning till att de filmsekvenser med renderat material är för renderade)

Altså i det här fallet är "nånting" fel, och produktionshämmande, sanolikast tror jag är att seti'n är stäld till att helt avsluta sitt arbete när en användare tar vid, vilket får renderingen att ligga på en cpu, och "allt annat" på den andra, med en total belastning som kanske kan ligga på 60% som följd. en högre siffra tyder inte på ett sämre system, ytan på ett effektivare, mer produktivt. sen kan tiden det tar att utföra åtgärderna variera, och därifrån, kan du dra en slutsats om vilket system som är bättre... I det här fallet har han två lösningar, säg till seti att använda all "idle" cpu tid, om min gissning är rätt, och den är stäld till att släppa alla resurser så fort en användare tar vid, eller gör av med den ena cpu'n och kör på en snabbare istället.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.