Permalänk
Medlem

Min första HTPC

Jag ska snart bygga min första HTPC och har då givetvis ett gäng frågor och funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Först mina krav på HTPC:n

- Se på TV och samtidigt spela in en annan kanal på HD
- Jag vill kunna lagra / accessa data som ligger på min filserver
- Lyssna på radio
- se Bildspel (fotoalbum)
- Lyssna på MP3 musik / CD-skivor
- Se film, dels DVD-filmer men även avi, mpeg etc
- Surfa/maila
- Kunna sköta allt från soffan (krävs det Mediafjärr, t-bord + mus ??)
- 5.1 Dolby Digital / DTS souroundljud
- Kunna spela spel

- HTPCn ska vara tyst får inte låta som ett reaplan.
- Det ska gå snabbt att starta PCn (är det lika lång uppstartstid som XP Pro?)
- Kan XP MCE vara med i en AD-domän?

Jag funderar även på att skaffa en Plasma skärm som klarar HDTV, dagens sändningar skickar ju inte HD-material är det onödigt att ha det eller finns det
DVD-skivor eller media-filer som är Högupplöst?

Plasma skärmen blir nog en Pioneer PDP-436XDE eller PDP-435FDE vilken duger tror ni, XDEn har fler ingångar etc.

Nu till HTPC-bygget: Om jag bygger min PC med dessa komponenter, uppfyller de då mina krav ovan?

Chassi: Dign HTPC HV5 - Silver (utan PSU)
Moderkort: MSI K8N NEO4-FI nForce4 Ultra
CPU: AMD Athlon64 "Venice" 90nm 3200+ 2000MHz/2.0GHz 512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939
RAM: 512 MB Corsair Value
TV-kort:Hauppauge WinTV PVR 150 MCE
Grafik-kort:Asus Extreme Radeon AX550GE 256Mb DDR
HD: 1 st Western Digital Caviar WD2500JS 250Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2
Optisk enhet: NEC ND-3540 Dual-Layer DVD
Vad ska jag ha för PSU? Måste vara tyst!!!

Operativ tänkte jag köra XP MCE 2005 Svensk (när den kommer i höst)
Vad behöver jag för Programvara för att se på film?

Kan jag köra HD-filmer på denna utan att det hackar?

Tack på förhand!

Permalänk

Skall du spela in samtidigt som du tittar på TV måste du nog välja ett annat TV-Kort. Hauppauge 500 har nog två tuners. Dessutom så får du fundera på om kortet skall stödja digital-TV, jag tror inte att MCE150 gör det.

Med ovanstående spec blir det inga problem med att spela upp film utan att det hackar, det hänger ju en del på vilka codecs man använder också.

winxp mce ed. finns inte på svenska ännu, jag kan rekommendera MEDIA PORTAL som jag kört i ett halvår, gratis, mer funktioner än XP MCE och lika många buggar

Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Medlem

För wma-hd ska man en processor på 3Ghz - så det låter precis lagom

Tyst psu till ett Dign HV5 chassi ? - det blir knivigt eftersom det chassit endast tar mATX aggregat.

I nuläget vet jag inte om det finns något mATX-aggregat som är överdrivet mycket tystare än något annat.

Ett tips är att kika lite i denna tråd angående liknande chassi som tar fullstora aggregat.

Där kan du även hitta tips om det går att köpa Dign HV5 (D.Vine 5) riktigt billigt just nu

Jag skrev lite andra HTPC-tips i denna tråd häromdagen.

Permalänk
Medlem

Bör nog byta både GPU och CPU fläkt om du vill ha det tyst.

Permalänk
Medlem

Borde ta ett moderkort med VIA, svårt att kyla nforce4 passivt har jag hört... Och som grafikkort funkar väl vilket som helst med TV-out?

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

Finns ingen nackdel att köra en bra plasma iställe för dom andra billiga skräpplasmorna som finns blir nog en likadan tv för mig och kvallan bli sjukt bra med dvd och ännu sjukare med hdtv FDE & XDE tänkt riktigt noga efter vilka ingångar och utgångar du behöver personligen skulle jag valt XDE:n. Har för mig att FDE inte stödjer PIP t:ex. Samma skärm till båda men XDE är det givna valet tycker jag.

Visa signatur

^^

Permalänk
Medlem

512MB minne är för lite minst 1GB, grafikkortet du valt saknar även hårdvaru aceleration av H.264 vilket är den framtida komprimeringsmetoden (HDTV). Ditt tv-kort saknar stöd för digital-tv vilket kan bli trist om du bor i ett område som snart släcks ner. Finns psu på komplett för m-atx som är tyst o kostar ca 500 kan rekomenderas!

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taotl
Borde ta ett moderkort med VIA, svårt att kyla nforce4 passivt har jag hört... Och som grafikkort funkar väl vilket som helst med TV-out?

skall han köra med en plasma, varför i hela friden skall han då fippla med tv-out?

/Daniel

Permalänk

Lånar tråden lite:
Jag tänkte också skaffa mig en HTPC, så jag undrar om det kommer flyta på med dessa komponenter:
AMD XP 1900+
512MB PC2700 RAM
230W mATX Nätagg
120GB IDE HDD
ATI Radeon 7000 64MB PCI
Sony Slimline DVD
Ett AsRock moderkort för ~350kr, minns inte vad de heter.

Ska även ha ett TV kort, som klarar av att spela in TV program direkt ner på HDD:n, skulle vara jätte snällt om ni rekommenderade några TV kort (billiga).

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

Mitt tips är DVI - DVI mellan dator o LCD- eller plasma-tv. Och sen bara köra native upplösning i alla lägen. Blir otroligt bra IMHO!! Sen använder man bra codecs för bildskalningen (välj codec med omsorg! de flesta finns att ladda ner i demoversioner :-). Och om du har lite mer pulver under huven kan du även köra ffdshow så kan du får riktigt vass bild även från Boxer/Comhem/satelit. Se till att köra helt digitalt hela vägen, från digitaltvmottagare ända ut på tvskärmen!!!!

HDTV-sändningar har ju redan börjat Här en screenshot från en kille som har tagit den från en sändning från C More HD på hans pc med digitaltvmottagare: http://tystpc.nu/pics/de/hdtvsample.zip

----

> Kan XP MCE vara med i en AD-domän?

Nej.

> Kan jag köra HD-filmer på denna utan att det hackar?

Absolut inte 1080p IMHO.

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!