Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Några funderingar..

Hej.

Först och främst så hade nog detta lämpats sig mer för några frågor på irc, men jag har ingen klient här så det blev en mindre tråd istället.

Som det ser ut nu så har jag en win2k3 server som håller i mina hdds, dc++, ftp och kanske en ventrilo server. Datorn står i källaren utan skärm och jag fjärrstyr den via Windows egna fjärrstyrningsprogg.

Skulle det gå relativt smärtfritt att instalera en lämplig dist, säg Debian? Och dela ut hddsarna så jag i windows kan "mounta" dom som en nätverksenhet? Helst så "tjafs-fritt" som möjligt..

Sitter ett STlabs sata kontrollerkort som jag är lite tveksam på hur bra det stöds i GNU/Linux eller *BSD...

Filsystemet kommer fortfarande vara NTFS då det är alldeles för mycket jobb att formatera om alla. Har inte så stora erfarenheter av Linux, har kört lite Slackware för något år sedan och Ubuntu är helt Ok.. men mer är det tyvärr inte.

Men anyways, det jag har beskrivit där uppe torde väl vara genomförbart utan allt för mycket svett och tårar?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är med stödet för SATA under Linux (har aldrig bänglat med det) men att köra en filserver som delar ut hårddiskarna via SAMBA är inga som helst problem. Du kan ansluta till dem precis som förut och Windows-burken kommer att tro att det är en Windows-server.

Men du kan glömma det där med att behålla hårddiskarna som NTFS. Visserligen har Linux stöd för att läsa NTFS (och i viss mån skriva till det) men det är _extremt_ begränsat. Skrivstödet funkar enbart om filen kommer att vara exakt lika stor efteråt. I praktiken blir du ganska så tvingad att byta till ett annat filsystem.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk

SATA körs som emulerade SCSI-enheter, hur det är med stöd för det controllerkortet du anger vet jag inte. Du kan ju alltid ta dig en kik på www.linuxhardware.org.

Angående NTFS kan jag bara instämma med föregående skribent.
Sist jag kollade kunde man läsa NTFS i linux ganska smärtfritt men skrivningen var experimentell, det kan ha ändrats nu men för att få bästa prestanda skulle jag rekommendera ext3 eller reiserFS. Du måste visserligen formatera diskarna men du slipper krångla med ev. NTFS-skrivningsproblem.

Ventrlio-binärer finns till linux sedan länge så det är inge problem, samba kan användas för sk. "windows shares".

Fjärrstyrning är imho lätt att fixa med openssh och ftpservrar har jag hört ska vara enkla att confa.

Så värst smärtfritt vet jag inte om det blir men ett annat sätt är ju att kontrollera den via ett webgränssnitt.

Lycka till!

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Men Windows kan skriva och läsa från ext3 /reiserfs, alltså när de är mountade så kommer jag aldrig märka att de är av ett annat filsystem och att det är en Linux server istället för windows?

Permalänk
Medlem

både ubuntu och knoppix live cd's hittade mitt sata-pci-kort och allt fungerade smärtfritt...
/a

Visa signatur

And because it was not possible to solve this equation in any ways, I worked to reduce the solution to an approximation.

| AMD 64 X2 4400+ Toledo @ 330x8 | Tuniq Tower 120 | 2048 Corsair 3500LLPRO Dual @ 330*5/6 3-3-3-6 | Antex P180 | Tagan Easyconn 480W | XFXorce 7600 GT XXX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murmlos
Men Windows kan skriva och läsa från ext3 /reiserfs, alltså när de är mountade så kommer jag aldrig märka att de är av ett annat filsystem och att det är en Linux server istället för windows?

Det spelar ingen roll, nej. Jag har en samba-share som ligger på en reiserFS-formaterad disk - läser och skriver alldeles utmärkt från/till den från Windows.

Permalänk
Medlem

... Det finns väl såklart inget program att kovertera från ntfs till ext3 /reiser utan att formatera? ála partition-magic?

edit - live cd är ingen dum idé då kan jag ju kolla hur mycket som funkar out of the box så att säga.. ska tänka på det