Permalänk

Skoluppgift: Design

Hej alla Swecare, hoppas ni kan hjälpa mig med den här uppgiften.

Jag har fått en uppgift i teknik att designa någonting valfritt. Antingen genom att designa om något som jag inte tycker är bra designat eller helt enkelt komma på någonting helt nytt.
Jag behöver bara göra en prototyp i papper eller kartong och sedan redovisa detta muntligt och skriftligt.

Har ganska svårt o komma på vad jag ska göra, så jag hoppas ni har lite ideér om vad jag skulle kunna designa...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

En mus? Bara ta en massa spakel och slipa till så som du vill ha den.
Finns 1kg spakel att köpa på burk här i stan på OK/Q8 macken och 1kg borde räcka

Permalänk

Det var en rätt bra idé...
Vil gärna ha fler så jag har lite o välja mellan

Permalänk
Medlem

En mus ergonomi á la personlig är ju underbart, lite opraktiskt då den bara passar sig som bäst om du gör den perfekt iaf ;).

Klura ut någon stilren och tuff design på ett chassi eller ett fräckt tangentbord måtro?

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk

jo, men om jag ska göra någonting som inte har med datorn o göra.
Har liksom redan "datornördsstämpeln" på mig i skolan

Permalänk
Medlem

Utveckla den då och ge dem på nöten för din stämpel.
Ta en titt på saker du använder till vardags och fråga dig om det är helt optimerat det du använder.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon-The-Killer
jo, men om jag ska göra någonting som inte har med datorn o göra.
Har liksom redan "datornördsstämpeln" på mig i skolan

men, vem har inte det :P? Tuff design på en fungerande bro eller hus? Bilden bör ha speciella plattor som i alla fall min bild hade för ändamålet arkitektur. Billiga hörde jag i alla fall att dem inte var.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

Gör en mus i lera, som du sedan sätter ditt handavtryck i. Stelna den (tror man gör det i ugnen?). Perfekt ergonomi

Permalänk
Medlem

Gör en cool design på en mugg. Sånt är coolt

Permalänk

Det där med mugg tycker jag var den bästa hittils

Ös på med mer ideér tack!

Permalänk
Medlem

Är inte hela uppgiften att komma på något själv? Att motivera varför, hur man kom på det osv? Men självfallet kan du ju "komma på" det efteråt... Tips är väl alltid bra iofs... Har ingra bra dock.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

du kan ju kollarun eller tänka efter på nått som du alltid stör dig på... typ som helt runda möss (gammal mac mus -.-)

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

sätt jätte små silicon pluttar över en hel mus! kommer kittlas som fan!! men du kan sätta en LED i varje "plutt" så kommer den lysa ashäftigt!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3nd3r
sätt jätte små silicon pluttar över en hel mus! kommer kittlas som fan!! men du kan sätta en LED i varje "plutt" så kommer den lysa ashäftigt!!

Ska där inte vara vibrator i den också

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojje_c1
Ska där inte vara vibrator i den också

Haha, det skulle man ju nästan prova. Åh, en vibrerande mus ^^

Visa signatur

Intel Q6600|Antec Sonata II |Gigabyte P35-DS3|7800GT|4096Mb |900Gb HD |Logitech Z-5500|LG 22" |X-fi XtremeMusic|Philips SHP895
SteamID: Baebis
http://live.xbox.com/member/baebis

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jota_ernst
Haha, det skulle man ju nästan prova. Åh, en vibrerande mus ^^

hehh en vibrerande ''mus''

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk
Medlem

ni är snuskiga...

tips på föremål

USB-minne
Sänglampa (eller skrivbordslampa)
Pennställ
Vattenkran till diskbänk
Duschmunstucke
Högtalare
DVD-spelare
Stol
Kaffebryggare

Visa signatur

better to ask and look stupid than dont ask and remain stupid

Permalänk
Medlem

har några gamla ps kontroller med vibrator
vad kan de drivas på? 5V? och är där inte 5V i ps/2?

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojje_c1
har några gamla ps kontroller med vibrator
vad kan de drivas på? 5V? och är där inte 5V i ps/2?

Efter lite tänkade borde det vara en varierande spänning eftersom det känns olika mkt i kontrollen i exempelvis bilspel. Kör du fort in i en vägg så skakar kontrollen mer än om man kör sakta. Däremot vilket område spänningen har vet jag inte. Kan vara 0-5V, 0-9V eller 0-12V eller annan konstig. Man kan ju ta prova med en låg spänning och se hur fort den snurrar. Så märker man nog när man bör sluta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Efter lite tänkade borde det vara en varierande spänning eftersom det känns olika mkt i kontrollen i exempelvis bilspel. Kör du fort in i en vägg så skakar kontrollen mer än om man kör sakta. Däremot vilket område spänningen har vet jag inte. Kan vara 0-5V, 0-9V eller 0-12V eller annan konstig. Man kan ju ta prova med en låg spänning och se hur fort den snurrar. Så märker man nog när man bör sluta

hehe jo antagligen

hm vilken muss ska man offra
känner ju inte direkt för att bygga in skiten i min MX518

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Finns ju möss med fläktar. Fast de e ju inte så bra.

Bygg en mus med en inbyggd peltier

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

men ärligt talat en vibrerande mus låter inte helt fel... force feedback i fps någon?
så man känner "rekylen"

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en toalettstol som blev otroligt fin, tyvärr så snodde någon den =/

Permalänk
Medlem

http://ekstam.sytes.net/zeus/bilder/galleri/dump/roll%5F4%200...

Det har jag roat mig med, det här är dock inte den färdiga modellen, saknas lysen bla.

Bäst är att fråga en vald målgrupp vad de tycker det finns för dåliga saker, den göra om det.

Lycka till!

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
http://ekstam.sytes.net/zeus/bilder/galleri/dump/roll%5F4%200...

Det har jag roat mig med, det här är dock inte den färdiga modellen, saknas lysen bla.

Bäst är att fråga en vald målgrupp vad de tycker det finns för dåliga saker, den göra om det.

Lycka till!

är det en rullator?

iaf om det är det så bruka gamlingar luta sig på dem och med den konstruktionen så borde den gå upp på bakhjulen.
och vad är det för något som är under sitsen?

snygg design för övrigt

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

modda en osthyvel på sidan slipar du den till en bröd skärare och du gör ett extra hål så den skär 2 ostbitar åt gången

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojje_c1
är det en rullator?

iaf om det är det så bruka gamlingar luta sig på dem och med den konstruktionen så borde den gå upp på bakhjulen.
och vad är det för något som är under sitsen?

snygg design för övrigt

Nej, en rollator.

Är nog lite konstig vinkel på just den skissen, på en som är cadad så ser man tydligare att handtagen börjar strax efter mitten av hjulen.

Under sitsen är förvaring, lite omgjort senare, lite liten påd en bilden som visas här.

Och tack!

Ni som bor i Örebro kommer kunna se skisserna på någon utställningshall(Vet ej vilken ännu) och på universitetet. Kanske blir den även uttagen för att tryckas i någon katalog.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

En mus som inte har några fläktar, men som håller en given temperatur med hjälp av värmeslingor och peltierelement. Att kyla peltarna låter som ett utmanande projekt för en designer.

Eller kanske en huvudkudde som alltid är kall. Hatar när man vänder på den och så blir den varm på tio sekunder och när man vänder tillbaka den så är andra sidan fortfarande varm.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w1per
Jag gjorde en toalettstol som blev otroligt fin, tyvärr så snodde någon den =/

Vem fan snor en toalettstol? Ursäkta språket, men hur lågt får man sjunka?

lol, det där med kudden som någon sa var ju kul, ligger faktiskt något i det

Speciellt då jag är en sån människa det tar 30-60min att somna för. Då hinner den bli varm iaf.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
En mus som inte har några fläktar, men som håller en given temperatur med hjälp av värmeslingor och peltierelement. Att kyla peltarna låter som ett utmanande projekt för en designer.

Eller kanske en huvudkudde som alltid är kall. Hatar när man vänder på den och så blir den varm på tio sekunder och när man vänder tillbaka den så är andra sidan fortfarande varm.

och jag som trodde jag var ensam i världen med det problemet! omg

jag tycker "osthyveliden" var bäst! eller en tandborste som du sätter på 2 st till tandborst huven så du borstar på 3 sidor samtidigt! fattar du?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!