Permalänk

FEAR Hackar "Stuttering"

Lirade Fear på mitt 9800Pro innan och det funka felfritt på inställningarna spelet själv ställde in. Blev sugen på att dra upp inställningarna rejält och kunna spela det med bättre framrate.

Så jag har nu köpt ett His Ati Radeon X850XT. Funkar utmärkt i de spel jag testat men i Fear strular det.

Det hackar då och då till och spelet stannar liksom upp. Verkar vara när den ska ladda in en ny miljö, nya texturer. Händer ganska ofta så det är ganska irriterande. Hade alltså inte detta problemet på mitt gamla 9800PRO.

Har senaste Catalyst 5.10. Nyformaterad burk. Resten av chipset, ljudkort m.m har oxå de senaste drivrutinerna. Har en polare som har exakt samma problem med sitt nya ASUS X850XT PE, även han hade ett 9800PRO innan och det fanns inget hackande där heller.

Annars flyter spelet bra i frames så att säga, så det har inte med frameraten att göra. Har testat både på låga och höga inställningar i spelet, samma hackande ändå.

Börjar lacka ur, här köper man ett nytt grafikkort och så funkar det sämre än det gamla.

Tydligen fler som har det problemet,har jag läst, det kallas "Stuttering" på engelska.

Har samma problem nu även i Halflife 2, det funka klockrent med mitt 9800PRO.

Är det sourcemotorn i båda spelen som strular tro? Någon som har samma problem och har ett bra tips?

Tack på förhand!

Visa signatur

|| abit is7e || p4 3.2 ghz@3.2ghz || ocz platinum limited ed. pc3200/bh6 2x512 || his ati radeon x850xt , artic cooling 5 rev.2 ||
soundblaster audigy 2 ||

Permalänk
Medlem

FEAR bygger väl inte på Source? Hur som helst vill jag minnas att det fanns någon lösning på det här problemet någonstans på Sweclockers. Testa att söka lite.

Permalänk
Medlem

F.E.A.R byggger inte på Source.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Ja, jag undrar också vad det är. Kör 9800XT. Har tom klockat ner processorn så den ska vara stadig och dödat alla aktiva processer. Ändå så hackar det till in på nya miljöer.

Har lite andra problem också därför jag kom hit för att leta. XD

Serious Sam 2 Demo 2 piper now and then i alla inställningar allt flyter på i hög fps men ljudet piper sönder mina öron då och då.

UT2k4 hänger sig helt med knapparna och går med den senaste knappen man höll in ett tag och fotsätter sen att spela. Det var mycket grövre förut men nu är det bättre. Fast ändå ospelbart. Det funkade för ett år sen på EXAKT samma dator. O_o Och den är nyformaterad för att försöka fixa dessa problem, men icke. -_-

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag också har haft samma problem ett tag nu. Det började när jag köpte X800XL då mitt gamla 9600pro gick sönder. Spelade CS:S som första spel och då märkte man genast att det "hackade till" alldelles för ofta. Det var ingen hack på grund av låg framrate utan extra hack sombeskrivs i första inlägget som"Stuttering". Testade då byta ut minnen och annan nätaggregat. Installerade om OS osv...Inget hjälpte så jag skickade in kortet på RMA. Fick ny med samma problem! Var så förbannad att jag till slut uteslöt X800XL då man knappast kunde få två st grafikkort med samma problem tänkte jag så köpte ny cpu+moderkort.

Blev det bättre? NEJ! Men efter ett tag uppdatterade jag drivsar och övergav spel där det "hackade till". Tex SWAT4 och HL2 hade det "hacket" när texturer laddas. Det blev lite bättre sedan iom nyare drivsar men det är fortfarande kvar. Hade också stora problem i BF2 men det löstes med patchar och nyare drivrutiner.

Hackar till också i FEAR dock inte mycket så det är inte irriterande. Blir säkert ännu bättre iom nyare patchar och drivrutiner.

Vad det hela beror på vet jag inte. I början kändes det som det hackar till när texturer läses in i grafikkortets minne och jag håller vid det. Har inte orkat returnera kortet för tredje gången då det mesta flytter på rätt ok och vill inte sitta med gammal GPU medan de bearbetar RMA.

Skriv gärna vad ni har för minnen förresten. Är det minnesproblem så har säkert många fler samma "hack" och är det så måste vi konfrontera ATI angående problemet. Skriv också tillverkaren.

Mitt kort är PowerColor X800XL AGP-version.

Tråden passar nog bättre i grafikkortsavdelningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Tråden passar nog bättre i grafikkortsavdelningen.

Ja, eller vad sägs om Hela datorsystem? Det är trots allt fråga om felsökning av ett helt datorsystem, även om problemet troligtvis har med grafikkortet att göra.

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, att spelen hela tiden "swappar" från hårddisken och när swappningen sker är spelet helt stilla. Så om den swappar ett par gånger under en sekund så hackar det helt ospelbart. Detta händer nästan uteslutande om man t.ex går genom en dörr till ett nytt område av en bana, eller om man skjuter första skottet med ett nytt vapen osv. Så fort spelet behöver använda sig av något "nytt" så att säga.

Ett tips som jag kan ge är att stänga av Fast Write (eller Fast Skriv som det heter på svenska). Det blev inte helt bra men det hjälpte iaf lite. Det ända jag kan komma och tänka på annars är att köpa mera RAM-minne. Då borde rimligtvis allt laddas in på RAMet och inte behöva swappas från hårddisken.

Mitt system är:

Intel P4 2,4ghz klockadd till 2,78
2*512 ddr ram
Radeon X800XT

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Konstigt.. Mitt X850XT pe funkar perfekt. Jag har bara kört demot, men det bör väl inte vara någon skillnad?

Permalänk
Medlem

Jag har också haft samma problem med "stuttering" men det försvann när jag lät spelet själv ställa in alla inställningar. Sedan kunde jag själv höja lite eftersom utan att det kom tillbaka.

Visa signatur

"Jag ska skicka mina mördarrenar att käka upp er alla"
-Usama Bin Same-

Permalänk
Medlem

Testat olika drivisar?.. för det märkte jag, att vissa drivisar klarade inte av äns CS ordentligt. Så jag bytte och det blev riktigt bra...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag har 1,5GB minne så det är inte problemet.

GAPa: Tycker fortfarande tråden passar bättre i grafikkortsavdelningen då det inte handlar om problem med systemet utan bara med grafikkortet. Jag har byt ut nästan hela datorn men har fortfarande samma problem och datorerna funkade innan med våra gamla grafikkort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
FEAR bygger väl inte på Source? Hur som helst vill jag minnas att det fanns någon lösning på det här problemet någonstans på Sweclockers. Testa att söka lite.

Sorry, trodde det var Sourcemotorn i spelet eftersom Sierra är inblandade.

Tack för era svar. Har testat Fast write av, det hjälpte inte heller. Läste någonstans att man kunde prova att bara ha EAX 2.0 på i Sound inställningarna i spelet. Verka hjälpa lite men hackandet finns kvar där då och då.
Provade att slå av hardwaresound helt, tyckte det hjälpte lite men inte helt bra ändå!

Har oxå provat lite olika drivisar till grafikkortet, blev sämre med äldre drivisar.

Vet ej vad jag ska göra, visst kan man lira det hyffsat men det är ändå extremt störigt att ett nyare grafikkort inte fixar det till 100%

Visa signatur

|| abit is7e || p4 3.2 ghz@3.2ghz || ocz platinum limited ed. pc3200/bh6 2x512 || his ati radeon x850xt , artic cooling 5 rev.2 ||
soundblaster audigy 2 ||

Permalänk
Medlem

jag märker också game stuttering, dock så spelade jag det ganska länge, 5 timmar i rad och efter ett par banor frammåt så försvann det och spelet flöt så fint. tror inte det har med grafikkortet helt att göra utan hur spelet är programerat spel mässigt, alla spel är INTE mästerverk, det måste ni förstå och dom kanske släpper en patch som fixar detta eller om det redan finns något ute som fixar det.

Visa signatur

inget intressant att skriva här

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzRaElf
jag märker också game stuttering, dock så spelade jag det ganska länge, 5 timmar i rad och efter ett par banor frammåt så försvann det och spelet flöt så fint. tror inte det har med grafikkortet helt att göra utan hur spelet är programerat spel mässigt, alla spel är INTE mästerverk, det måste ni förstå och dom kanske släpper en patch som fixar detta eller om det redan finns något ute som fixar det.

Jag får väl snällt vänta på en patch eller fix av nåt slag, skulle behållt mitt 9800Pro;-)!

Visa signatur

|| abit is7e || p4 3.2 ghz@3.2ghz || ocz platinum limited ed. pc3200/bh6 2x512 || his ati radeon x850xt , artic cooling 5 rev.2 ||
soundblaster audigy 2 ||

Permalänk
Medlem

Aktivera "Enable HW Mixing" i ljudinställningarna, så fick jag bort "stuttering".

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Att det hackar till när man går genom dörrar, rundar hörn osv beror för ägare av ati kort på kortet. Av någon anledning får ati korten problem med att läsa in nya texturer i F.E.A.R, om det beror på dålig optimering av spelet eller kassa drivrutiner vet jag inte.

Permalänk

Fick tips att prova sätta ner Texture Resolution till minimum, tror det eller ej med det hjälpte.

Trodde jag testat det innan men det hade jag inte. Det flyter på i stort sett helt utan "stuttering" när jag har minimum på.

Tyckte inte det blev mycket sämre kvalite heller på grafiken, men visst lite mindre snyggt blir det ju. I gengäld kan jag i stort sett sätta på allt på max. Softshadows har jag inte på, enligt många suger det mycket kraft och blir inte direkt snyggare med det på.

Provade även att sätta upp Texture Resolution på medium, flyter även där bättre än på High men då kommer där lite "stuttering" igen. Kan liras så om man står ut med lite hackande då och då.

Ska prova mig fram mer men helt klart verkar det vara Texture Resolution som är boven i dramat, iaf på min och polarens dator!

Visa signatur

|| abit is7e || p4 3.2 ghz@3.2ghz || ocz platinum limited ed. pc3200/bh6 2x512 || his ati radeon x850xt , artic cooling 5 rev.2 ||
soundblaster audigy 2 ||

Permalänk
Medlem

Jag lägger min röst på dålig optimering av spelet.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Att det hackar till när man går genom dörrar, rundar hörn osv beror för ägare av ati kort på kortet. Av någon anledning får ati korten problem med att läsa in nya texturer i F.E.A.R, om det beror på dålig optimering av spelet eller kassa drivrutiner vet jag inte.-

jag är en ägare av NVIDIA 6800 ULTRA kort och jag får game stuttering också, visssa banor är värre än vissa, märkte att i mitten av spelet försvann det men nu har det kommit tillbaka mot slutet av spelet.

och det med texture resolution, det är det som käkar ram minne och enligt vissa så behöver fear mer än 1024 i minne.

jag vågar inte lägga min röst på något specifikt just nu utan jag har mina teorier

Visa signatur

inget intressant att skriva här

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfterDeath
Jag lägger min röst på dålig optimering av spelet.

Word.....

Idag spottar utvecklarna ur halvfärdiga spel i princip, med så dålig optimering att man får vänta fler år på hårdvaran för att hinna ikapp.

Visa signatur

a64 3500+ 1gig RAM corsair (2x512 dualch.) dfi infinity mobo. gainward 6800U pcie

Permalänk
Medlem

Verkar som de flesta som har det här problemet har AGP-kort.

Det här är en liten "long shot", men har ni testat PCI Latency tool?

Jag har för mig att det finns trådar om det här, hur man använder det och vilka värden man ska sätta. Problemet är att grafikkortet får för mycket tid tilldelad sig, mer än det behöver, och det lämnnar lite till annat som ljud o dyl.

Testa sök på det.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Verkar som de flesta som har det här problemet har AGP-kort.

Det här är en liten "long shot", men har ni testat PCI Latency tool?

Jag har för mig att det finns trådar om det här, hur man använder det och vilka värden man ska sätta. Problemet är att grafikkortet får för mycket tid tilldelad sig, mer än det behöver, och det lämnnar lite till annat som ljud o dyl.

Testa sök på det.

Tackar!

Detta hjäpte mig i FEAR faktiskt! Nu hackar det till bara när spelet "autosparar" annars inga "små hack" längre!. Rekommenderar att alla testar detta!

Ändrade i PCI Latency tool:

Bildskärmskort från 255 till 64. Det har dock börja hacka till i BF2 istället :D. Så man måste mixtra lite med inställningarna innan man får det rätt.

Ni som har Nforce2 moderkort. Vilken ciffra har ni på "Systemenheter Nvidia nForce2 AGP Host to PCI Bridge"? Hos mig ligger den på 255 men sett att folk med nForce3 har den på 016 eller 032.

Permalänk
Medlem

lol. jag hadde samma problem och jag löste det med att flytta min pagefile till en annan hårddisk. för övrigt borde väl denna tråd vara i spel forumet?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.