Permalänk
Inaktiv

Aldrig mer PC-spel

Så fick man äntligen tag på F.E.A.R. Spelet är OTROLIGT bra och välgjort. Inte sedan Half-Life 1 har man haft så kul med ett PC-spel. Problemet är att det är för krävande. Jag sitter på en AMD3800+, 1024 MB DDR och X850XT grafikkort och har det mesta på medium. Tråkigt nog så är FPSen under 60 oftast och går ner väldigt lågt ifall man råkar titta t.ex. genom ett fönster in i ett lager. Magin försvinner varje gång FPSen droppar så mycket och gör mig mer och mer förbannad. Tyvär gick det så långt att jag bestämt mig för att aldrig mer spela ett PC-spel utan att köra det mesta på högsta (t.ex. så är den högsta inställningen på doom 3 inte nödvändig då den snäppet under ger nästan lika bra grafik men är mkt mindre krävande). Jag startade UT2004 och satte allt på högsta (även upplösningen 1920x1200 då jag sitter på en DELL 24" TFT med den upplösningen som native) Spelet var otroligt vackert och FPSen sjönk ALDRIG under 60. Då förstod jag att det är SORLIGT att lira FEAR på dagens datorer precis som det var sorligt att lira UT2004 med min förra dator (där samma upplevelse uppstod som med dagens dator och FEAR). Förut gick det an då man endast styrde över upplösningen, men nuförtiden har man så jävla mycket inställningar som AA, AF, volymetric lights, physics, reflections, world detail?, osv osv... jag är trött på att sitta i timmar för att få ett spel att funka någorlunda tillfredställande och ska i fortsättningen endast spela konsollspel och äldre PC-spel på min super-duper-dator. Så jag återkommer nog till fear om c:a 2 år då jag investerat i en ny dator. Jävlar va kul det kommer vara att köra spelet som det var menat.

edit: för att inte förvirra kan jag säga att jag körde FEAR i 1280x960

Permalänk
Medlem

hehe, jag förstår att du är förbannad!

Men vad hade du räknat med om du köper en 24" TFT? Native 1920x1200 sa du - hade du räknat med att kunna spela nåt i den upplösningen utan det värsta graffet på marknaden? IMHO skulle du ha satsat på en SLIsetup direkt, 2st 7800GT hade kostat c:a 7000 spänn.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Musikälskare

Håller med ang allt, jag e fan med trött på skiten...

Men utvecklingen måste gå frammåt men ibland kanske den går för fort? Jag menar då FEAR har problem att flyta bra med bra komponenter... Man kanske ska spela det om nått år istället

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

men alltså min fps i F.e.a.r låg runt en stabila 45, de funkade fin fint så länge de aldrig ligger under 30 och ligger stabilt så blir det ju inte "lagg"

Permalänk

Det jag tycker känns ganska jobbigt det är att speltillverkarna kan göra hur krävande saker som helst och begära att alla köper det senaste dyra sakerna bara för att det ska fungera istället för att optimera spelet och försöka göra det så snyggt som möjligt men ändå inte resurskrävande.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Det är nog många som känner som likadant. PS3 och 360 kommer nog orsaka att en hel del väljer att inte uppgradera datorn mera...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Spelen är inte redo för så hög upplösning än, dom flesta har inte widescreen skärmar! du får nöja dig med gamla "fula" 1600x1200

Men jag håller med om att spelen springer ifrån hårdvaran nuförtiden, fastän man har bästa riggen som finns nästan kan man bara spela de nyaste spelen i halvdana inställningar. Man får typ hålla sig till 1-2 år gamla spel och maxa dom, och kommer det ett monsterspel... Då får man vänta lika länge igen tills man uppgraderat och nästa generations hårdvara tagit över för att kunna maxa spelet.

Fast jag måste ju säga en sak här också, mkt beror på hur bra utvecklarna optimerar mjukvaran i fråga! (spelet) Tafflig optimering kan förstöra rätt mkt, medans en bra sådan gör riktigt krävande spel jävligt spelbara!

Och förresten 60 fps är väl inte så illa? Hade det varit nere och sniglat runt 30 fps då hade jag fattat... Men 60, ser det så illa ut?

Jag kommer nog aldrig gå över helt till konsol, mus och tangentbord är ett måste för shooters och 3e persons-lir... Samt att man kan cranka inställningarna bättre än konsolerna - konsolerna är bara mäktiga första och kanske andra året dom e ute... Sen har datan gått om med hästlängder igen!

Visa signatur

a64 3500+ 1gig RAM corsair (2x512 dualch.) dfi infinity mobo. gainward 6800U pcie

Permalänk
Inaktiv

jag kör FEAR i 1280x960 och inte i min skärms native-upplösning

Permalänk
Medlem

Det går som sagt var för fort framåt.
Alla ungdomar som spelen är gjorde för (iaf gjorda i första han åt, inte tänkt att en 35-40 årig person ska sitta med senaste spelen känns det som...) har inte råd att sitta med värsta systemet hela tiden och helt uppdaterad. Ja om man nu inte har en far som heter Bill Gates och köper allt man tittar på

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag även lagt en regel på att endast uppgradera datorn vart annat år och då köra endast 2+ år gammla spel. Då kommer jag billigare undan OCH får uppleva spelen MYCKET bättre än alla andra, dvs med det mesta på max!

hmm när man tänker på det så kommer jag komma ännu billigare undan då jag kommer köpa spel som FEAR för typ 100 kr =D

Permalänk
Medlem

Re: Aldrig mer PC-spel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Tyvär gick det så långt att jag bestämt mig för att aldrig mer spela ett PC-spel utan att köra det mesta på högsta

Det här känns ju som bakgrunden till dina problem. Samt att du verkar spela med FPS-mätaren uppe, vilket aldrig gör någon glad.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Aldrig mer PC-spel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Det här känns ju som bakgrunden till dina problem. Samt att du verkar spela med FPS-mätaren uppe, vilket aldrig gör någon glad.

alternativet är att spela spelet på medium/low. Om du e nöjd med att lira doom 3 i 800x600 utan skuggor så är det SKITBRA för dig, men jag är mer krävande

ja menar MGS2 på PS2 (ja den jättegamla konsollen som sitter med en 300 Mhz snabb processor) är snyggare än de flesta PC-spel pga att spelet är optimerat för hårdvaran, till skillnad från t.ex. F.E.A.R som INTE är 20 gånger snyggare än MGS2 men ÄNDÅ krävar 20 gånger starkare hårdvara (grovt räknat)

Permalänk
Medlem

Jag tror att problemet ligger i att det är Monolith som utvecklat spelet och motorn. Minns t.ex No One Lives Forever som var oerhört krävande när det släpptes och utan någon egentlig anledning heller. Q3-motorn är rätt avancerad den med, men den var betydligt bättre optimerad. Och mellan releasen av Q3 och NOLF är det ungefär ett halvår eller nåt, om jag inte minns helt fel. Samma sak med demo-versionen av Shogo, på den gamla goda tiden. NOLF2 var inte fullt lika ansträngande, men lik förbannat krävdes det mycket. F.E.A.R. fortsätter bara en fin Monolith-tradition.

Samtidigt häver andra utvecklare ur sig lir som är nästan lika tekniskt avancerade som går mycket smidigare på det som är high-end i dag. Jag tror inte problemet är att utvecklingen går emot för höga prestandakrav, jag tror bara att kodningen i F.E.A.R. inte är ens i närheten av att vara så optimerad som den kunde vara.

Kul spel i övrigt, dock.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Jämfört med quake4 som är snyggare så kräver fear löjligt mycket hårdvara, även om man står i ett mörkt förråd med en lampa tänd så är det inte mycket fps jag får alla fall.

Permalänk

Jag håller med trådskaparen.
Att få ställa ner grafiken på medium och t.o.m stänga av vissa funktioner med en dator som har förra generationens värstingkort känns rätt trist. Just exemplet F.E.A.R. så är det nog spelet som är dåligt optimerat. Quake 4 flyter mycket bra med det mesta på max och i 1280x1024, där snackar vi bra optimering, ja åtminstonde bra optimerat till min rigg.
Så överdrivet snyggt är ju inte F.E.A.R. heller men det är väl alla effekter som att teglet flyger omkring när man är i eldstrider t.ex.
Hade det inte varit för FPS-spel som i mitt tycke måste spelas med mus&tgb så hade jag nog hållit mig helt och hållet till konsol, åtminstonde nu när dom nya maskinerna kommer.

Permalänk
Medlem

Jag håller med, hårdvaran idag i en maskin ska ju vara ofattbart bra för att spela dom nyaste spelen. F.E.A.R är inte bra optimerat, ska testa quake4 för att se om det flyter bättre. Jag har inte så bra datorn, men nog ska man väl kunna spela i alla fall hyffsat antar jag med min rigg.

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Medlem

håller med dig MclarenII

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Hur mäter ni FPS???

dska bli spännanfde att testa``

Visa signatur

--AMD X2 3800+-- Asus A8N-E--X1600XT 256--2GB DDR--2x 250GB HD--19' WIde TFT--

--Intel Centrino 1.8GHZ-- 1GB DDR-- 80GB HD-- Integrerad grafik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MclarenII

Hade det inte varit för FPS-spel som i mitt tycke måste spelas med mus&tgb så hade jag nog hållit mig helt och hållet till konsol, åtminstonde nu när dom nya maskinerna kommer.

Alla FPS till PS3:an kommer med stöd för mus&tgb.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Sen när gör spelutvecklare spel som går att spela med all ögongodis på i höga upplösningar? FEAR kanske är dåligt optimerat men även om det hade inte hade varit det är det ju tänkt att man ska kunna ha allt på. Och Monolith har sagt att det kommer kräva en monstermaskin redan från början, det är nog därför de hade ett så bra benchmark system i sina demon innan spelet släpptes.

Sen så vill de kanske att andra sa licensera deras motor för andra spel och då måste den ju imponera.

Jag tycker man är kräsen om man vill att FPS:n ska hålla sig över 50+ i alla delar av ett spel. Allt över 30 FPS är spelbart, dvs. man märker inte av någon sänkning. Ja tycker också att konsoller aldrig kommer ha samma djup som PC spel så jag kommer fortsätta uppgradera min burk för att spela även när 360 och PS3 har släppts.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

ja jag har laggt ner dagens pc spel för länge sedan pga att det är så dyrt.
själva spelet kostar väl nån hundring,men vill man kunna spela det så måste man lägga ut flera tusen på en uppgradering av datorn(om man nu vill köra så att spelet flyter på hyffsat bra),och det har iaf inte jag lust att göra.och när man har uppgraderat datorn så kommer det ett nytt spel som nästan kräver ännu mer,vilket kräver en till uppgradering,and around and around we go.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Jag tycker också att F.E.A.R verkar vara dåligt optimerad.

Med mitt system (se nedan) kan jag inte ens lira F.E.A.R i 800x600 med allt på lägst utan AAAF. Även när jag tittar rakt in i en mörk vägg får jag ca 5-6fps. Nu vet jag att jag inte har en skärskilt bra dator men jag kan lira Serious Sam 2, HL2, Farcry etc i 1024x768 med allt på medium utan AAAF med hyffsad fps.

Intel Pentium 4 2,6GHz
512MB ram
200GB 7200 rpm diskar med 8mb cache.
Sapphire Radeon 9600 Pro Fireblade Edition (överklockad)
Med detta system får jag ca 4000 poäng i 3Dmark 03.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ledo
Hur mäter ni FPS???

dska bli spännanfde att testa``

med fraps

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Re: Aldrig mer PC-spel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
l. Problemet är att det är för krävande. Jag sitter på en AMD3800+, 1024 MB DDR och X850XT grafikkort och har det mesta på medium. Tråkigt nog så är FPSen under 60 oftast

Ja oja herregud det går ju inte att lira, Nej nu blir det att köra quake3 med 300fps det är grejjer det!

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Det jag tycker känns ganska jobbigt det är att speltillverkarna kan göra hur krävande saker som helst och begära att alla köper det senaste dyra sakerna bara för att det ska fungera istället för att optimera spelet och försöka göra det så snyggt som möjligt men ändå inte resurskrävande.

Det är väl inte konstigt att ruskigt snygg grafik automagiskt bli mer krävande? Och varför de ska göra spelen så satans snygga är ju inte svårt att förstå. Med en gång en ny screenshot släpps sitter halva sweclockers och dräglar och berättar om hur mycket det längtar till det nya spelet för att det är så snyggt.

Permalänk

Gör som jag: spela bara 1-2 år gamla spel hela tiden , då hänger datorn med i svängarna + att spelen blir mkt billigare

Visa signatur

a64 3500+ 1gig RAM corsair (2x512 dualch.) dfi infinity mobo. gainward 6800U pcie

Permalänk

Som jag sa i en annan tråd: Grafikhypen har gått över styr. Dax att företagen börjar inse det... Många gör inte spelen för dagens hårdvara utan för den om 1-2 år... + att man förlorat förmågan att lägga in en bra spelkänsla.

Spelar och köper man spelet för grafiken, storyn eller tidsfördrivet?

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Håller med ang allt, jag e fan med trött på skiten...

Men utvecklingen måste gå frammåt men ibland kanske den går för fort? Jag menar då FEAR har problem att flyta bra med bra komponenter... Man kanske ska spela det om nått år istället

Det är inte utvecklingen som gått framåt så mycket som gör att F.E.A.R är så krävande.
Det är väl bara så att vissa inte är lika bra på att koda och optimera som andra.
Kolla 2 år gamla Far Cry. Är ju fan lika snyggt och bra mycket mer imponerande än F.E.A.R på alla sätt, och extremt mycket bättre prestanda också.

Dumt att snacka skit om pc-spel för att det finns dåliga utvecklare.
Står ju i alla recensioner hur löjligt krävande spelet är, och kollar man screensen ser man ju även att man inte får SÅ mycket grafik för hårdvaran som krävs heller. Köper man ändå spelet för 500kr så kan man ju skylla sig själv litegrann om man har så höga krav på inställningar/fps.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Man kan inte kan släppa ett spel som ligger teknologiskt efter om man vill vara med i toppen . Det är nog aldrig tänk att det ska flyta med de högsta inställningarna med dagens hårdvara . Fear är ett till en vis del ett tekologi demo för monolith , alla de där krävande effekterna är mera till för att visa vad motorn klarar ( och för snygga sreenshots ) . Det är också därför utvecklare väljer lite äldre motorer i spel som de vet flyter med dagen hårdvara som q4 (doom3) och brothers in arm (unreal) . Och med tanke på hur länge de körde med q3 motorn tror jag doom3 motorn kommer bli det mest andvända motorn i fps i framtiden så konstant upgradering är knappast nödvändig . Quake4 flöt perfekt för mig i 1280*1024 , high och 4x aa så jag kommer nog sitta på min nuvarande hårdvara i ett år åtminstonde

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk
Medlem

Re: Re: Aldrig mer PC-spel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Ja oja herregud det går ju inte att lira, Nej nu blir det att köra quake3 med 300fps det är grejjer det!

Ja eller hur, 40-60fps kan man ju inte klaga på! Sänk upplösningen lite och höj detaljerna till high, jag lovar dig du kan klara det! Du måste vara stark!