Permalänk
Medlem

LCD-Tv som datorskärm ?

Är det någon som har erfarenhet av att använda LCD-tv som
datorskärm

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem

Ja, och nej det är inte skoj.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk

blir text och sånt oskarpt eller? gahh, där sprack min dröm om en 26" datorskärm för under 10k...

beror väl på om den har dvi etc, 1366x768 eller vad det är i upplösningen kan det väl inte se så illa ut??

Permalänk

änvänder våran 32 lcd ibland, vga in, funger riktigt bra tycker jag, lite suddigt men ger man sig fan på det går det nog att fixa med lite inställningar.

Permalänk

Förstår inte varför det skulle bli suddigt om man använder en ny LCD-tv, testade både D-sub ochy DVI till brorsans Andersson 32", blev extremt skarpt. betydligt trevligare bild än flertalet LCD-skärmar jag testat.
Allt hänger ju(som vanligt) på att man matar med native upplösning, annars är alla LCDn värdelösa.

Permalänk

jo att man har rätt inställningar är ju en förutsättning.. bara att börja spara och vänta tills priserna fortsätter att sjunka då!! (vilket de förhoppningsvis gör snart)

Permalänk

Tycker min samsungtv är riktigt skarp i native upplösning, problemet är ju att panelen är större och att det blir lite glesare mellan pixlarna, men tar man ett kliv bakåt så blir det riktigt bra, gillar dessutom wideupplösningarna.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

va innebär native upplösning?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
vad innebär native upplösning?

Den upplösning som skärmen är gjord för att köra.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
va innebär native upplösning?

inte säker men jag tror det är att du kör så varje bildpunkt på tv:n/skärmen får en pixel var. dvs om man har en tv med 800x600 bildpunkter så ska man köra med 800x600 för bäst bild. rätta mig om jag har fel någon.

Visa signatur

Asus M2N-E | AMD Athlon X2 4600+ @ 4600mhz | Corsair 2x1024mb PC5400 | Sapphire ATI Radeon x1900xt 512 mb | Antec P150

Permalänk

Det är riktigt, man matar LCD:n med den upplösning panelen har rent fysiskt. Lite lurigt det där för många LCD-tv kör med lite overscan på DVI, vilket inte blir bra till datorn. Men via VGA, så funkar det oftast precis som på vilken skärm som helst, olika tillverkare har lite olika lösningar på overscan.

Sen kan 1366x768 bli lite problem om inte grafikkortet stödjer det, många stödjer 1360x768 och har fuskat lite eftersom det är lättare att dela 1360 med 8.

Så skall man göra det enkelt för sig så skall panelen ha 1280x720 som ger native upplösning i 720p.

Min Samsung får 2 svarta linjer uppe och nere när jag matar HD 720p via VGA, alltså den skalar inte upp bilden till 1280x768 som min panel är.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO