Man dömd för piratkopiering

Permalänk
Medlem

pekz0r ta reda på lite fakta ffs. detta hände när det var lagligt att ladda ner.

Permalänk
Avstängd

fildelningen kommer alldrig försvinna helt!
om man inte skulle kuna tanka skulle ju internet vara onödigt nästan.
hur får antipiratbyron tag i våra ip nummer förresten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nektar
dom roligaste inläggen är när folk snackar om att skicka pengar till han och hjälpa han. *asgarv*

ni vet inte ens killens namn eller hur han ens ser ut men va fan han dela ut film och ponten gjorde så han åkte fast så nu ska jag skänka pengar till nån främling.

Nej men se här, en bild på Andreas, idag fälld för upphovsrättsbrott! Ett brott han säkerligen begått, och ett brott som jag och kanske även du begått. Han är dömd för något jag också gjort, att just han åkte på det var otur men även en konsekvens av att piratkopiering är så omfattande, en omfattning jag bär delansvar i. Alltså torde det sig inte mer än rätt att jag stödjer Andreas, om han så vill, med böterna. Andreas står till vänster.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Kalle tankar en film på olagligapirater.com när han läser om fängelsechock på aftonbladet. Kalle blir då nervös och avbryter sin nedladning och åker till krogen för att lunga nerverna lite. På vägen hem kör han över en familj...

I fängelset tänker han:
-Vilken tur att dom inte märkte filmen...

Förövrigt så får man 160 stycken Hip hip hora för 16 lax, på DVD. Filmens budskap är antimobbing, men i detta fall är det frågan om just mobbing. Straffet är ju inte rimligt. Om jag tar ett äpple på ICA och åker fast, så får jag ju inte böta med flera äppelträd för att det skadar odlaren...

Eller en biltjuv som tar en volvo, får han böta med 160 bilar?

Eller om jag tar ett accord, måste jag lämna tillbaka en hel symfoni?

Säger DAGSBÖTER dig något??

Han fick 80 Dagsböter * sin taxerade inkomst - avdrag för barn = 16000:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15

om man inte skulle kuna tanka skulle ju internet vara onödigt nästan.

det var det dummaste jag hört på länge. internet är ju fan onödigt om man inte får tanka filmer och spel

spring tillbacks till piratbyrån människa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
fildelningen kommer alldrig försvinna helt!
om man inte skulle kuna tanka skulle ju internet vara onödigt nästan.
hur får antipiratbyron tag i våra ip nummer förresten?

DC++ har en kolum när du laddar hem där du ser ip och landskod

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Tänker du verkligen efter? Herregud!

Det finns MÅNGA MÅNGA människor som också tycker att allting ska vara gratis ute i butikerna. Som skulle vilja att det fanns lag som gjorde det möjligt att få fylla matkassen och lämna butiken utan att betala.

Antingen, acceptera kapitalism och denna marknad som ser ut såhär, eller var inte så jävla tragiska när det kommer till att ni får lägga ut en krona ibland.

Seriöst det här är helt sjukt, hur kan det finns folk som verkligen tycker att det ska vara helt gratis att se film och lyssna på musik, det är fan företag och människor som jobbar med detta och som behöver pengarna för att kunna fortsätta göra det.

Pengar, allt handlar om pengar. Har folk inte lärt sig att saker kostar.

De är viss skillnad på matriella verk och intellektuella verk. Kanske du som inte tänka till.

Företagen får skylla sig själv. I många andra länder finns det billiga och betydligt mer ekonomiska sätt att införskaffa filmer.

Finns ett jätte enkelt sätt att få folk att sluta piratkopiera.. kallas i folkmun för prissänkning. Det är inte logiskt att filmer som gör miljard vinster bara på biograferna ska kosta 200kr sen i butiken. Det är ren girighet från bolagsdirektörerna.

Permalänk
Medlem

jag laddar aldrig ner spel om dom går att få tag på för 99kr i affären. det är bara för mycket job för att ha orginalet. kostar dom 500:- tycker jag det är överpris. o andra sidan spelar jag bara Lineage2

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
De är viss skillnad på matriella verk och intellektuella verk. Kanske du som inte tänka till.

Företagen får skylla sig själv. I många andra länder finns det billiga och betydligt mer ekonomiska sätt att införskaffa filmer.

Finns ett jätte enkelt sätt att få folk att sluta piratkopiera.. kallas i folkmun för prissänkning. Det är inte logiskt att filmer som gör miljard vinster bara på biograferna ska kosta 200kr sen i butiken. Det är ren girighet från bolagsdirektörerna.

Som jag skrev högre upp så pallade jag inte gå in på priser, jag håller med om att det är dyrt, tex en skiva med 14 låtar för 199kr är galet. MEN det betyder fan inte att det ska vara gratis.

Ingen tvingar dig att köpa något som är dyrt, du kan hyra den billigt, tycker du den är så bra att den är värd att se flera gånger kan du köpa den, då är det ändå prisvärt.

Det handlar mest om snålhet. Men visst är det sjukt att vissa skådisar har flera miljoner i lön per film, i dollar till och med. Men det gör som sagt inte saken rätt att sno deras produkt.

Tycker du att en Big Mac på MCdonalds är dyrt så går du inte och snor den, utan du struntar i att äta den.

Alla länder är inte lika, alla länder har sina för och nackdelar, i stort så vinner sverige över många länder. En hyrfilm för 30kr, det är inte hela världen.

Och, om du är sur på alla storföretag som slukar pengar, rösta på vänsterpartitet. Är du sur för att du betalar mycket skatt, rösta på moderaterna.

Människan är en sån självisk regel

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Tänker du verkligen efter? Herregud!

Det finns MÅNGA MÅNGA människor som också tycker att allting ska vara gratis ute i butikerna. Som skulle vilja att det fanns lag som gjorde det möjligt att få fylla matkassen och lämna butiken utan att betala.

Antingen, acceptera kapitalism och denna marknad som ser ut såhär, eller var inte så jävla tragiska när det kommer till att ni får lägga ut en krona ibland.

Seriöst det här är helt sjukt, hur kan det finns folk som verkligen tycker att det ska vara helt gratis att se film och lyssna på musik, det är fan företag och människor som jobbar med detta och som behöver pengarna för att kunna fortsätta göra det.

Pengar, allt handlar om pengar. Har folk inte lärt sig att saker kostar.

Tycker fortfarande inte att det handlar om att allt ska vara gratis och man ska kunna gå och plocka på sig saker gratis överallt, men man ska få ett straff som är knutet till hur grovt brottet är och i detta fallet är det ju klart överdrivet.

Alla tycker så synd om bolagen hela tiden, om man kollar på siffrorna på förtjänsterna som film och musikbolag så kan man inte se någonlikhet mellan lönsamhet och utvecklingen av fildelning, dom fortsätter att göra högre och högre vinster varje år.

Det är fler som går på bio idag än det gjort tidigare och ändå har biljettpriserna blivit nästan dubbelt så dyra mot när jag var ung....även om dollarn sjunkit och mesta filmen görs i usa.
När jag sommarjobba på Sf så förklarade dom att dom bara lägger på mellan 5 och 10kr per biljett så det har beror inte på att dom blivit girigare....det är bara att mycket vill ha mer och till slut så leder det till att folk finner alternativa sätt att se på film på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Som jag skrev högre upp så pallade jag inte gå in på priser, jag håller med om att det är dyrt, tex en skiva med 14 låtar för 199kr är galet. MEN det betyder fan inte att det ska vara gratis.

Ingen tvingar dig att köpa något som är dyrt, du kan hyra den billigt, tycker du den är så bra att den är värd att se flera gånger kan du köpa den, då är det ändå prisvärt.

Det handlar mest om snålhet. Men visst är det sjukt att vissa skådisar har flera miljoner i lön per film, i dollar till och med. Men det gör som sagt inte saken rätt att sno deras produkt.

Tycker du att en Big Mac på MCdonalds är dyrt så går du inte och snor den, utan du struntar i att äta den.

Alla länder är inte lika, alla länder har sina för och nackdelar, i stort så vinner sverige över många länder. En hyrfilm för 30kr, det är inte hela världen.

Och, om du är sur på alla storföretag som slukar pengar, rösta på vänsterpartitet. Är du sur för att du betalar mycket skatt, rösta på moderaterna.

Människan är en sån självisk regel

Jag har inte sagt att det ska vara gratis. Däremot ska företagen lära sig anpassa priserna efter vad konsumenterna faktiskt är beredda att betala. Och som vi kan se så är merparten av konsumenterna inte villiga att betala 200kr för skit Åhlens

Sen vänder jag mig starkt emot att det finns så få alternativ. Varför ska det inte finnas en billig nerladdningstjänst på nätet. Sätt 30kr per film och du får själv bränna ut den.

En annan stark bidragande faktor är olika lanseringsdatum. Att tex vissa LotR och Star Wars filmerna som är mäkta populära på olika datum är bara att inbjuda till kopiering.

Sen varför svenska filmbolag gnäller att folk laddar ner (deras skitfilmer i mina ögon) har jag ingen som helst förståelse för. Merparten av dom är betalda genom skatter, så de kan bara stänga igen trutten och skaffa egen finasiering.

Angående MacD: Skulle aldrig äta där.. vi vet alla att grillat är godast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Sveriges rättssystem är rent åt helvete fel. SKa sätta mig och editera bilder numera med massor av bevis mot alla.

Dock tur att det bara blev böter. Nu får ISP:erna inte länge lämna ut uppgifterna så Heinrich Ponten ooch resten av hans ss-styrkor kan kyssa fortsatta åtal åt helvete.. muhhaaaaa

Får ISP:erna inte lämna ut uppgifter nu längre eller?

hur vet du det?

känns som jag missat nåt..

f.ö. riktigt dåligt..att missbrukare och folk som dömds för vapeninnehav osv osv får lika eller högre böter..herregud..han hade en skitfilm..16000 kr för det..?

ja jag säger då det..men kan han inte överklaga då? kanske HD eller vad som kommer efter har lite hårdare krav på bevisning och så?

han har ju inte så mkt och förlora som jag ser det.´

Tycker verkligen dom borde kräva bättre bevismaterial än skärmdumpar om dom nu ska börja åklaga folk för fildelning (hemska tanke)

Här är en lite längre artikel från SVD: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10852354.asp..

verkar som dom kanske överklagar ändå, hoppas!

Citat:

Kommer du att överklaga?
– Vi kommer att diskutera det, vi bestämmer oss förhoppningsvis under veckan.

Läste en intressant arikel i SVD också för nån vecka sen som handlade om piratkopiering, "Ni kan aldrig vinna" eller vad den hette..hittar den inte på SVD.se men ska leta efter artikeln här hemma..handlade om nya typ hemliga ISP:er som inte lämnar ut några uppgifter eller nåt så man är säker..kommer inte ihåg exakt, ska leta som sagt!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Det är absurd att man "sätter dit" "vanligt" folk och inte jagar de som tjänar pengar på piratkopieringen istället. Tycker synd om killen faktiskt. Det på grund av att just han hade oturen att bli tagen.

APB borde ägna sig åt att ta fast de som lever på piratkopieringen och inte de som då och då tankar ner nån film men tydligen klarar de inte av att ta dessa och därför riktar in sig på lätta byten. Det bevisar bara vilka APB egentligen är.

Om domstolen kommer acceptera skärmdumpar som "enda" bevis i framtiden då lär det kanske dyka upp jobb på AF från APB där man söker Photoshop-kunniga.

Permalänk

Straff ska vara höga, det avsräcker folk från brottslighet anser jag. Annars blir det ju som nån skrev att man "går plus minus noll", och vad är det då för mening med lagarna?

Därför tycker jag inte att detta straffet var orimligt högt, snarare att straffen för våldtäkt och sådana grejer är åt helvete för låga men det är en annan sak.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Citat:

Får ISP:erna inte lämna ut uppgifter nu längre eller?

hur vet du det?

känns som jag missat nåt..

Har varit fler artiklar om det i tidningar, samt en hel drös med uttalande från bla åklagaren i Malmö.

Edit:

Citat:

Läste en intressant arikel i SVD också för nån vecka sen som handlade om piratkopiering, "Ni kan aldrig vinna" eller vad den hette..hittar den inte på SVD.se men ska leta efter artikeln här hemma..handlade om nya typ hemliga ISP:er som inte lämnar ut några uppgifter eller nåt så man är säker..kommer inte ihåg exakt, ska leta som sagt!

PM:a ifall du hittar vill läsa den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Säger DAGSBÖTER dig något??

Han fick 80 Dagsböter * sin taxerade inkomst - avdrag för barn = 16000:-

Ok mitt inlägg var menat som humor, men detta är ju fantastiskt för de med låg inkomst. Om man taxerar 0 så blir böterna 0. Dessutom är det väl dom som kopierar mest, så då är väl detta goda nyheter för de flesta.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Tänker du verkligen efter? Herregud!

Det finns MÅNGA MÅNGA människor som också tycker att allting ska vara gratis ute i butikerna. Som skulle vilja att det fanns lag som gjorde det möjligt att få fylla matkassen och lämna butiken utan att betala.

Antingen, acceptera kapitalism och denna marknad som ser ut såhär, eller var inte så jävla tragiska när det kommer till att ni får lägga ut en krona ibland.

Seriöst det här är helt sjukt, hur kan det finns folk som verkligen tycker att det ska vara helt gratis att se film och lyssna på musik, det är fan företag och människor som jobbar med detta och som behöver pengarna för att kunna fortsätta göra det.

Pengar, allt handlar om pengar. Har folk inte lärt sig att saker kostar.

Det du inte fattar är att dom flesta laddar ner sånt som dom annars inte hade köpt. Ser man att en film man alltid velat se kommer på bio äre klart man går och ser den, för ska man ladda hem förlorar man ljud, kvalité och allt sånt. Samma med musik, jag har inte köpt en skiva sen jag var 10 år, för jag är inte det minsta intresserad av att betala 200kr för en skiva med 3 bra låtar på.

Sen har du inte heller tänkt på att alla mediaföretag klarar sig iaf, för att dom drar in sjukt mycket pengar även fast det finns folk som laddar hem istället för köper. Nej Britney spears fick en miljon mindre, hon tjänade bara 10 miljoner på senaste skivan då. Dom kan börja med att sänka priserna på allting så kanske folk slutar att kopiera för det första, sen kan dom sänka lönerna för dom som gör sakerna, för det dom gör är i helsicke värt så mycket dom får ut av de.

Permalänk
Medlem

jag bara undrar en sak, jag är student, och säg att jag åker fast. min inkomst är på 950kr/mån (studiebidraget)

blir det då 950/30 * 80 ifall jag skulle få 80dagsböter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Ok mitt inlägg var menat som humor, men detta är ju fantastiskt för de med låg inkomst. Om man taxerar 0 så blir böterna 0. Dessutom är det väl dom som kopierar mest, så då är väl detta goda nyheter för de flesta.

Nej. Minimibeloppet för dagsböter är 30kr per dagsbot.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara ganska många i denna tråd som missat att killen åkte dit för att ha spridit filmen, inte för att ha laddat ner den. De 16000kr han får böta ter sig då inte så överdrivna, eftersom han i och med denna handling gjorde filmen fritt tillgänglig för tusentals människor.

Sedan är det en sak jag funderat lite på angående priser på musik/film/program. Det snackas ofta om hur härligt det hade varit om dessa produkter kostat mindre och om hur villiga folk då hade varit att betala för sig. Personligen har jag dock mycket svårt för att se att särskilt mycket skulle förändras ens om spelen sänktes till exempelvis 150kr styck. Hur många av de som idag sitter och laddar ner stora mängder spel dagligen och alldeles gratis, skulle vara villiga att betala 100-150kr för något som de vet att de kan få för 0kr?

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av ArtMan
[B]Det är absurd att man "sätter dit" "vanligt" folk och inte jagar de som tjänar pengar på piratkopieringen istället. Tycker synd om killen faktiskt. Det på grund av att just han hade oturen att bli tagen.

APB borde ägna sig åt att ta fast de som lever på piratkopieringen och inte de som då och då tankar ner nån film men tydligen klarar de inte av att ta dessa och därför riktar in sig på lätta byten. Det bevisar bara vilka APB egentligen är.

No offence , men man skulle ju kunna säga att de som väljer att tanka en ny film istället för att hyra / köpa den lever till viss del på piratkopiering.
Pengarna som filmen skulle ha kostat kan man ju göra annat skoj för även om jag inte tjänar pengar förlorar jag ju inte något på att tanka jämfört med om jag skulle ha köpt / hyrt.

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk
Medlem

Brott mot upphovsrätten ska bevisas på samma sätt som alla andra brott. Det räcker inte med ett bevis, det krävs flera bevis. Om det räcker med sådan här bevisning så kan poliser börja jaga torskar på nätet istället istället för att gripa dem på bar gärning med kalsongerna nerdragna.

Permalänk
Medlem

För er som är intresserade är nu http://www.piratbyran.org/ uppe igen (om än i lite bantat format men med nyheten vi diskuterar här).

Taget ifrån piratbyråns hemsida:

Citat:

Tingsrätten har inte lagt någon vikt vid försvarets argumentation om att åklagarens enda bevisning, den skrämdump Antipiratbyrån tog, skulle ha varit manipulerad. 28-åringen som erkände brott under ett polisförhör drog tillbaka det under rättegången, men tingsrätten ansåg att det var en efterhandskonstruktion. Därmed tyder detta på att skärmdumpen inte sågs som ensam bevisning

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Nån som har lust att skapa en sida åt den här killen och sedan sätta upp ett paypal konto så man kan donera åt stackaren? Och se till att han slipper betala hela boten själv?

Själv skulle jag utan problem donera någon hundring eller mer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pago
Nån som har lust att skapa en sida åt den här killen och sedan sätta upp ett paypal konto så man kan donera åt stackaren? Och se till att han slipper betala hela boten själv?

Själv skulle jag utan problem donera någon hundring eller mer...

Såg på aftonbladet för en lite stund sedan att Piratbyrån överväger att starta en rättsfond. Men detta är dock efter att straffet träder i laga kraft. Hoppas de blir i någon form av PayPal tjänst eller liknande... i så fall kan man skjuta till lite pengar varje vecka o verkligen gör APB på dåligt humör ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Precis, undrar hur många dubloner som landade i Ponténs fick i och med denna dom.....

Sedan menar inte jag att det var skärmdumpen som fllde honom, utan det jag invänder emot är att den överhuvudtaget godtogs som bevismatriel.

Edit: Hände inte med på din redigering där....

Fortfarande så att det inte var enda beviset, Pirater snälla jag har tankat saker med men ärligt talat anser jag det inte rätt. Har slutat numera och allt jag kan säga är att det bara är skitsnack ni kommer med för det mesta.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att Piratbyrån kittar upp allt det där med donationer. Hoppas bara inte någon sida överklagar nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Har varit fler artiklar om det i tidningar, samt en hel drös med uttalande från bla åklagaren i Malmö.

Edit:

PM:a ifall du hittar vill läsa den

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_10735382.asp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Det är absurd att man "sätter dit" "vanligt" folk och inte jagar de som tjänar pengar på piratkopieringen istället.

Eftersom han slipper betala för det så tjänar han pengar på det. Men ärligt tänk nu er för, Film är en lyx som unnas. Det är ingen livsnödvändighet. Sluta upp med allt skitsnack om att kultur ska vara fritt. Herregud -_-

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Något som ingen har tagit upp här är att domen är bara fäld i tingsrätten som består av "vanliga" personer utan någon speciel juridisk utbildning, Dommarna tenderar att ändra sig när man går upp till dom "mer" kuniga personerna i hovrätten.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex_88_
Något som ingen har tagit upp här är att domen är bara fäld i tingsrätten som består av "vanliga" personer utan någon speciel juridisk utbildning, Dommarna tenderar att ändra sig när man går upp till dom "mer" kuniga personerna i hovrätten.

Om det nu överklagas ja..