Bygga en abnormt tyst dator - vilket chassi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kloppe
Ljudkänslighet skiljer sig rätt rejält från person till person, arbetsmiljö till arbetsmiljö osv.
Man skulle kunna dra slutsatsen att din inte är särskilt hög med tanke på att du kör ett fyra diskar, varav en är en Raptor, i ett alu-chassi och tycker att det "inte hörs"... det tillsammans med resten av dina datorspecs får en nästan att tro att du måste vara halvdöv alternativt ha datorn inmurad i väggen för att inte kunna höra den.

sen använder jag lite extra ljudisolering runt hårddiskarna, men jag är inte döv utan hör väldigt bra och väldigt kräsen... annars skulle jag inte ha lagt ned pengarna på ett Lian Li chassi.
Sen hör man självklart raptorn när den drar igång, men den spinner ju inte hela tiden.

Har du ett 2100B eller en 2100S själv?? jag har haft chassit sen det kom till sverige(ca 1 år) och bytte från ett ljudisolerat chieftec.

Visa signatur

[Lian-LI 2100B] [AMD X2 4800(10x280)] [G.Skill 2x1024Mb 4000 Black Edition] [väntar på Gainward 7900 GTX 512, just nu MSI 7800 GTX] [ASUS A8N SLI-Premium] [2405FPW] [X-Fi Platinum] [Super PI 30.6 sek] [3Dmark06 5086 p]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yargnitz
Pudeln: Om du tittar på SPCRs recension av WD raptor så är den knappast tyst nog. Förövrigt så är det skillnad på att vara "tyst" och tystast. Såklart moderna hårddiskar är tystare än hårddiskar varit, men fortfarande finns det många hårddiskar som låter för mycket för att ha i en dator som ska bli riktigt tyst. Har hört folk kalla antecs gamla truepoweragg knäpptysta, och det stämmer inte. Eller folk som kallats maxtors hårddiskar tysta. Förövrigt så är jag rätt tveksam till biltemas mattor, men jag har inte personlig erfarenhet av dem ,så jag kan inte uttala mig om hur de presterar jämfört med de acousticasemattorna jag har.

För den som är intresserad så finns min FAQ att finna under tråden högst upp i den här forumdelen. Men den är inte uppdaterad på ett tag, fast ni kan nog hitta nån info av intresse där.

Förresten är ett tips att leka med AAM och hitachi tools om man har en hårddisk som stödjer det. Kan göra en hel del för hur mycket hårddisken låter när den läser.

Sweet lord have mercy...

1. Du har inte läst mitt inlägg ordentligt och objektivt. Jag ber dig att: göra om göra rätt.

2. Wd's diskar är RIKTIGT bra. Jag lr någon annan kan inte höra min raptor (Ja, jag erkänner det kräver lite jobb) så som den är i mitt chassie. Sen att den är snabbare (i alla fall rappare) än någon Samsung SATA skadar inte Och mer välbyggd SATA disk får du leta efter. Känns lika stabil som en stridsvagn. Den är tacksam att kyla (läs: tyst).

3. Jag läste spcrs test av raptorn INNAN jag köpte den. Det var faktiskt det testet som fick mig att köpa den överhuvudtaget. Innan trodde jag den var helt hemsk. Nu vet jag att den är grym.

4. Jag nämnde ALDRIG Biltemas ljuddämpningsmattor (jag vet vilka du tänker på. de där äckliga med folie på, usch! Har jag fel?) Utan om du läser mitt inlägg igen så nämner jag MEKONOMEN där har de tjocka svarta mattor av ett asfaltsliknade material kallat: BITUMEN vilket motsvarar det materialet som är det tunna men tunga bottenlagret i vad du kallar "Acousticasemattor" vilket för mig till punkt 5.

5. Det heter inte "Acousticasemattor" utan AcoustiPack rätt och slätt. Vilka jag äger 2 uppsättningar av Deluxe versionen. Sen har jag 2 andra märken oxå plus Mekonomens tjocka tunga bitumen (vilka rekommenderas i spcr forum). Bitumen:et gör vilken låda som helst stum.

6. Jag hatar Maxtordiskar.

7. Jag tycker att min Nexus 4090 nätdel låter som en helikopter (spcr tycker den är ok) Så jag ÄR kräsen. Ska köpa ny men jag vill ha Seasonics prestanda lr bättre med modulära kablar, först då slår jag till.

7. Vad jag förstått är det bara Samsungdiskar med Nidecmotorer som är bra. De med Jvc är skräp. Nya saker kanske hänt de senaste mån och om de har bytt helt till Nidec isåfall så får jag ta av mig hatten för Samsung. (har inte brytt mig att kolla sen jag handlade mina WD)

8. Bara det tystaste är tyst nog för mig också. Jag har till och med min optiska vibbdämpad. Snacka OT. Du måste se mitt chassie för att förstå men tro mig: det är väldigt lite som är original av chassiet...

Jag hoppas mitt inlägg inte verkade respektlöst på nått sett. Jag ville bara klargöra några missförstånd. Vi vill alla här ha system som vi kan trivas med (stå ut med ) så då hjälps vi åt.

Permalänk
Medlem

Då är vi två som är kräsna här.

Samsung verkar ha helt övergått till Nidec-motorer. I alla fall på nya P120-serien. Jag vet ingen som har fått en med JVC, så att de helt övergått står jag fast till ända till jag får höra om någon som faktiskt fått en, då ändrar jag mig givetvis. Båda mina diskar är Spinpoints med Nidec-motorer. De är också de enda som kan höras ur mitt chassi. De har dock inget vinande ljud utan bara ett svagt vindsus, ungefär som vinsus från en fläkt. Mitt S12-nätagg lät mer än mina diskar, så det byttes ut mot ett passivt, och en nexux 120mm fläkt på 5V som ersättning för det förlorade luftflödet. Helt klart tystare.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micronesia
Kanske? Men ett P180 + nexus mattor borde ju bara summeras som ännu tystare?

Förresten, hur funkar det med nätagg med 120mm fläktar? De är ju ofta vinklade neråt, som gjorda för "normala" chassin... Det funkar inte att köra i P180 va?

Jag undrar oxå över det här med 120mm fläktar som är vinklade neråt i ett P180 chassi?

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Det fungerar fint, det är runt 4-5cm till godo både övanför och under nätagget. Jag körde själv med ett S12 430W med 120mm bottenmonterad fläkt innan jag bytte till ett fläktlöst aggregat, och det fungerade perfekt. Tejpar man igen hålen bak på chassit runt nätagget så att nätagget bara suger in luft frammifrån, då har man fått gratis hårddiskkylning och har man inte för många/varma diskar så behövs inte ens fläkten som är monterad i tunneln!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Jag skrev en 13-sidig recension om P180 hit till Sweclockers i somras. Vet inte varför den inte blivit publicerad... Jag skrev och fotade väl som en kratta

Så jag har en P180 och kan säga såhär, den är ypperlig om man vill bygga en riktigt tyst dator. MEN, cpukylaren måste vara EXTREMT tyst för att det ska bli bra pga att den sitter annorlunda till jmfrt med vanliga miditowers. Chassit har ju två stora 120mm öppningar precis bredvid cpun och de släpper ut minsta ljud från cpufläkten ut ur lådan. Jag satte i en Zalman 7000 cu men trots att jag körde den i 600 - 1000 rpm med fläkstyrning så lät det alldeles för mycket för min smak. Nu sitter det en Thermalright SLK-vad den nu heter med en extremt långsam fläkt på vilket funkar okej men inte mer...

För att slippa fläktljud från en fläkt sittandes i hålet på chassits ovansida så har jag istället i chassits framkant byggt en tjock ljuddämpande tunnel med fläkt där det övre löstagbara hårddiskracket sitter normalt. På så sätt så hamnar fläkten långt från turbulensskapande grejer plus ljud från den dämpas väl på vägen ut ur tunneln. För att kunna köra fläkten på cpun så extremt långsamt som möjligt (eftersom den hörs lite...) så har jag monterat en 120 mm fläkt i den övre platsen på baksidan med ett dammfilter och kör in kallluft direkt mot cpun. Dennna fläkt kör jag i 150 rpm ungefär (inte skrivfel... den går ända ner till 50 rpm ). Vid den farten hörs den inte alls men puttar in lite kallare fräsch luft på cpu/cpufläkten vilket hjälper.

Men optimalt är ju helt fläktlöst. Jag importerar mCubed så det här får ni ta med det i beaktande: Min egen vardagsrumsdator har en AMD dual core 3800+ överklockad från 2,0 GHz till 2,4 GHz. Det sitter även ett 7800GTX överklockar från 430 MHz till 485 MHz. Det finns INGEN fläkt. Inte i nätagget, chassit, cpu eller grafikkort. Den enda rörliga delen är hårdisken som sitter i en ljuddämpad låda. Där snackar vi tyst, hehe!

/Magnus Thomé

__________________
Varför köra fläktar för fort eller för långsamt när de kan gå i precis den hastighet som behövs för stunden. Automatiskt. Hela tiden.
Tystpc.nu - min supportsite för mCubed T-Balancer____________________________Rejsa.nu - för att jag gillar att köra på racerbana!

Permalänk
Medlem

Hårddiskar låter ändå mer än fläktar.. i alla fall om man får dem att snurra långsamt!

Jag tätade igen tophålet i mitt P180 med lite kartong och tejp från insidan eftersom det släppte ut för mycket ljud. Kör med en kraftigt undervoltad nexusfläkt där bak, och det räcker faktiskt för att hålla min passiva CPU, passiva GPU och passiva nordbrygga acceptabelt svala!

Jag har verkligen ingen förståelse för folk som har 10+ fläktar i sina lådor.. det behövs inte!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

"Mitt" koncept är att inte ha några fläktar ALLS i lådans periferi (när jag får min Phantom blir det verklighet 100%) Mer säger jag inte

Man har så många fläktar man tvingas till... Vissa lösningar går lätt att göra passivt andra inte. T ex: dubbla opterons och 7800 Gtx SLI saftigt överklockat löser man inte i en handvändning passivt men ingenting är omöjligt såklart.

Av med hatten alltså för Samsung (trots alla skumma affärer de påstås haft för sig den senaste tiden)

Off topic: Har bestämt mig nu för vilken psu: Antec Phantom 500W med egen modd: fläktbyte till Nexus lr Yate Loon och in med "Mcube semi passive" så jag kan styra den med min underbara Tban. Skickar ett Pm till dig Magnus om/när det e dags. Antar att webhallen kan ta in den.

Permalänk

Vattenkyl datorn och sätt pump, radiator och fläktar i ett annat rum.

Hårddiskarna kan byggas in i en ljuddämpad låda, bara de kyls med hyffsat låg temp (inkommande kylvatten) och viktigt att kretskortet inte blir för varmt heller, komponenter som blir varma där kan kylas med egentillverkade små kylflänsar och heatspreaders vars värme sedan avleds antingen in mot hårddiskens chassi eller ut mot en aluminium eller kopparplåt termiskt kopplad till hårddiskens kylblock. kylarna limmas fast med limmande kylpasta.

Tänk på att PWM-kretsarnas transistorer på moderkortet kan behöva kylning när det inte sitter någon CPU-fläkt eller chassifläkt som cirkulerar luften och kan då behöva en passiv kylfläns, likaså nord/sydbryggorna och RAM-minnena eventuellt andra komponenter som kan bli varma om luften inte rör sig tillräckligt. Men detta är bara förebyggande för att öka driftsäkerheten genom lägre temperaturer vilket kanske kan anses som onödigt då det i vissa fall inte behövs för att erhålla en fungerande dator.

Det ska finnas vattenkylda nätaggregat har jag läst nånstans, det lär nog gå att få tag i. Annars är nog inte det helt omöjligt att skaffa.

Visa signatur

Kan inget om mycket

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Det mest extrema lär vara att ha Hd i täta tjocka aluförslutningar och sedan hänga upp dom i något resåraktigt som inte löses upp i ett kylande oljebad = 0 dB + kallt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=151&code=020

riktigt tyst - riktigt dyrt

En kollega till mig beställde en dator från pyrotech med det chassiet. Bara lådan kostar runt 9300 spänn. De enda rörliga delarna i hans dator blir hårddisk och dvd-brännare. Svindyrt, men nästan helt tyst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred
En kollega till mig beställde en dator från pyrotech med det chassiet. Bara lådan kostar runt 9300 spänn. De enda rörliga delarna i hans dator blir hårddisk och dvd-brännare. Svindyrt, men nästan helt tyst.

Den har inte utseendet med sig och då är jag snäll

men smaken är som baken...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred
En kollega till mig beställde en dator från pyrotech med det chassiet. Bara lådan kostar runt 9300 spänn. De enda rörliga delarna i hans dator blir hårddisk och dvd-brännare. Svindyrt, men nästan helt tyst.

För bra mycket mindre pengar har jag byggt en dator där, just precis, enbart hårddiskarna hörs. Visst, Zalmans lösning är just tystare i teorin, men han kommer fortfarande få problemet med hårddiskarna.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Den har inte utseendet med sig och då är jag snäll

men smaken är som baken...

Jag tycker den ser jävligt manlig ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
För bra mycket mindre pengar har jag byggt en dator där, just precis, enbart hårddiskarna hörs. Visst, Zalmans lösning är just tystare i teorin, men han kommer fortfarande få problemet med hårddiskarna.

Sant, men eftersom han är lat ville han inte meka ihop burken själv. Än mindre bygga om en. Kan tilläggas att han fick nöja sig med ett Radeon X800-kort för att kunna få det passivt kylt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred
Jag tycker den ser jävligt manlig ut.

Sant, men eftersom han är lat ville han inte meka ihop burken själv. Än mindre bygga om en. Kan tilläggas att han fick nöja sig med ett Radeon X800-kort för att kunna få det passivt kylt.

Va? Det låter konstigt.

Jag kyler mitt överklockade 7800GTX helt passivt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred
Jag tycker den ser jävligt manlig ut.

Sant, men eftersom han är lat ville han inte meka ihop burken själv. Än mindre bygga om en. Kan tilläggas att han fick nöja sig med ett Radeon X800-kort för att kunna få det passivt kylt.

Jag lurade på den för runt ett år sedan. Mkt för att nätdelen verkade så bra. Men jag backade tillslut som man backar för en trevlig tjej som man kommer på e ful när man börjar nyktra till

Men visst jag tror den är ett VÄLDIGT bra alternativ (och antagligen ritad för) att ha i en proffs musikstudio lr liknande. Men i mitt sovrum är min Lian Li snyggare (I vilken en Raptor inte kan höras om nån missade det)