Permalänk

Hjälp med fläktplacering

Har ett chassi(ett antec slk3700 närmare bestämt) med plats för 2 120 mm fläktar. En relativt högt upp på baksidan, och en längst ned på fronten. Hur skal jag låta dessa blåsa för att få maximal effekt? Skall båda blåsa in luft i chassiet, eller skall en blåsa ut luft , i så fall vilken osv. Tillägas bör att fläkten på fronten är rätt så blockerade av själva chassiet, så den fungerar knappst ultimat.

Permalänk
Medlem

front, ev sidoplåt = inblås
bak, tak, ev sidplåt = utblås

på sidoplåten kan det variera, har man en fläkt vid prollen så ska den som exempel blåsa likadant...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Rätt enkelt förklarat:

In nertill på datorlådor (som står upp iaf) därför att det är som svalast där.
Luften värms upp i datorn, då vill den stiga naturligt.
Varma luften ut ur lådan högre upp.

Gör man så får man högst flöde igenom datorn pga det minskade luftmotståndet iom att termiken hjälper till.

Jag försökte få lägre temps på CPU'n genom att blåsa in där bak under PSU't.
Den kalla luften skulle då direkt svalka CPU'n tänkte jag...
.... - Nepp!
Tack vare att jag pumpade in kall luft där så krockade den med den i datorn övriga stigande varmluften, allt blev hängandes stilla som ett varmt stort moln runt toppen av lådan.
Jag fick faktiskt 3-5C HÖGRE CPU temp för mina ansträngningar, bara för jag bråkade och sabbade naturliga termiken. Det trots att det flödade in ny fräsch luft där!
(dock kunde jag notera en viss del av den varma PSU-luften re-cirkulerade in i lådan igen)

Personligen brukar jag bygga såhär:

Lämna PCI slottarna öppna = kall luft till graffe
Blocka insuget på fronten = ingen ful-luft här inte...
Blocka sid- intag/uttag
Täta mellan graffe/lådans sida = tvingar luften förbi graffe och tvingas sen på HD-racket
1st intern långsam 80mm fläkt som virvlar runt luften mellan HD/ graffe
Utsugsfläkt under PSU (+ PSU utsug)

Kan tillägga att min låda känns sval/kall när man petar på den.

Internt har jag NW 3.0(@3.75G) + X800XT(@ stock speed.. yet) + 2 x 15krpm SCSI + dvd-rom/cd-bränn + SB Aud2

Enda nackdelen är att jag har undertryck i lådan så damm kan sippra in i dvd-rom/floppys samt andra springor/glipor.

Vill man slippa det får man montera 120mm fläkt på sidan, nere vid PCI platserna som fyller lådan med litet övertryck. Sen lämnar man hålen upptil under PSU öppna för att man inte skall öka ljudet mer än nödvändigt.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!