Permalänk

Nätaggregat Hiper Type-R 480w problem

Bara undrar om någon här vet vad man använder -5 volt linan till som finns på många nätaggregat.

Köpte nyligen ett nytt nätaggregat: Hiper Type-R 480w och på det agget finns ingen -5 volt lina tydligen.

Har ett moderkort Abit IS7E. Vet inte om det behövs -5 Volt lina till detta moderkort??

Har agget i nu och det har funkar men har haft några skumma problem:Några ggr efter uppstart har datorn bara stängt ner efter ca 10 sekunder. Sen har det gått igen att starta direkt efter.

Idag hände det oxå att precis när datorn startat upp och skulle växla över från den svarta Win xp bilden i uppstart till den blå Välkomstskärmen, blev skärmen svart men datorn var ändå igång.

Fick reseta sen funka det igen. Har oxå för ett tag sedan bytat grafikort. Men tycker mig ha fått problemen efter nytt aggregatbyte. Just nu har jag noll koll va det kan vara?. Provade att cleara cmos idag. Kanske kan hjälpa?

Ska tillägga att annars när datorn är igång, funkar datorn kanon i spel m.m utan strul.
Nån som har ett tips?

Tack på förhand!

Visa signatur

|| abit is7e || p4 3.2 ghz@3.2ghz || ocz platinum limited ed. pc3200/bh6 2x512 || his ati radeon x850xt , artic cooling 5 rev.2 ||
soundblaster audigy 2 ||

Permalänk
Medlem

Jag har också ett Hiper R480 och min dator har slocknat titt som tätt senaste veckan, dock har power-lampan lyst när den har dött. Nu dog den för gott, får inte igång den på något sätt.
Så du är inte ensam iallafall...

Visa signatur

Jag gör vad jag vill, om jag orkar.

Permalänk
Avstängd

så går det när man köper skitagg

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem

det är ett super agg min polare har ett o det funkar skit bra, ångrar att jag inte handlade ett sånt, jag handlade ett dyrare neo power

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badanka
Jag har också ett Hiper R480 och min dator har slocknat titt som tätt senaste veckan, dock har power-lampan lyst när den har dött. Nu dog den för gott, får inte igång den på något sätt.
Så du är inte ensam iallafall...

Trist att höra. Verkar som ditt aggregat lagt av helt. Har du provat med nytt aggregat efter allt dog, undrar mest så att inga andra prylar i datorn fått stryk?

Har inte hunnit testa min dator så mycket sen jag skrev inlägget, dock har den inte stängt ner eller nåt annat skumt sen jag "clearade" Cmos.

Ska testa mer innan jag dömer ut agget. Har ju även bytat grafikkortet, så jag får se, kan ju va det som strular oxå.

Visa signatur

|| abit is7e || p4 3.2 ghz@3.2ghz || ocz platinum limited ed. pc3200/bh6 2x512 || his ati radeon x850xt , artic cooling 5 rev.2 ||
soundblaster audigy 2 ||

Permalänk
Medlem

Jag har det agget, svarta modellen. Fungerar felfritt och är väldigt nöjd med det.
Det ända jag kan komma på som använder -5V är onboard ljudkort på vissa moderkort. Testa med ett annat nätagg se om du får samma resultat då är det inte nätagget, testa dig fram, ta bort allt onödigt, cd/dvd, bara bootdisken osv och starta upp.

Lycka till

Permalänk
Medlem

mitt nätagg hiper 580 dog förra veckan det med helt utan anledning.. weird :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban.W
Jag har det agget, svarta modellen. Fungerar felfritt och är väldigt nöjd med det.
Det ända jag kan komma på som använder -5V är onboard ljudkort på vissa moderkort. Testa med ett annat nätagg se om du får samma resultat då är det inte nätagget, testa dig fram, ta bort allt onödigt, cd/dvd, bara bootdisken osv och starta upp.

Lycka till

Tack för ditt svar, då kanske det kan vara -5 volt till onboard-ljudkort. Jag har ett inbyggt på mitt moderkort men det används ej. Så det verkar i vilket fall som helst att mitt moderkort inte behöver -5 volt.

Angående mitt problem med att datorn stängde ner sig, det verkar vara löst sen jag nollställde cmos. Så kanske bios inte gillade att jag bytat grafikkort. Hur som helst verkar allt stabilt nu. Testar ett tag till innan jag konstaterar att datorn är stabil, man vet ju aldrig!

Visa signatur

|| abit is7e || p4 3.2 ghz@3.2ghz || ocz platinum limited ed. pc3200/bh6 2x512 || his ati radeon x850xt , artic cooling 5 rev.2 ||
soundblaster audigy 2 ||

Permalänk
Medlem

Jag tror inget moderkort idag använder -5V, kravet på den linan är till och med borttagen ur ATX2.X-specifikationen (minns inte vilken exakt, kanske är 2.0 el. 2.2). Det är väl en relik från ISA-tiden.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Dagens moderkort andvänder inte alls -5v. punkt slut.

Hiper Type-R 480w är annars ett skitbra nätagregat som klarar det som den är gjord för att klara. Att din dator får fel beror nog på att något annat är sönder eller att du haft oturen och fått ett dåligt ex. Trotts allt så är det människor som är med och tillverkar nätagregatet och så länge människor är inblandade kommer det att ske misstag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dullet
Dagens moderkort andvänder inte alls -5v. punkt slut.

Hiper Type-R 480w är annars ett skitbra nätagregat som klarar det som den är gjord för att klara. Att din dator får fel beror nog på att något annat är sönder eller att du haft oturen och fått ett dåligt ex. Trotts allt så är det människor som är med och tillverkar nätagregatet och så länge människor är inblandade kommer det att ske misstag.

Ok då vet jag att dagens moderkort inte använder -5 volt. Tack för ditt svar.

En sak bara:mitt moderkort är inte dagens moderkort då det är köpt för ca 1.5 år sen, det var därför jag varit osäker. Men mitt kanske också räknas med i dagens moderkort??

Visa signatur

|| abit is7e || p4 3.2 ghz@3.2ghz || ocz platinum limited ed. pc3200/bh6 2x512 || his ati radeon x850xt , artic cooling 5 rev.2 ||
soundblaster audigy 2 ||

Permalänk
Medlem

http://www.trustedreviews.com/article.aspx?page=4474
Ett test ifrån UK och dom tycker inte att Hiper håller måttet. Fick 3/10 där
Visserligen är det 580W modellen

Permalänk
Medlem

Jag vet att Via Epia M10000 använder -5V, men det är ju inte ett sådant moderkort du har. F ö anledningen till att jag inte fick igång min HTPC från början, dock ett annat nätagg.

Hiper Type-R 480W använder jag också i min stationära burk. Har aldrig varit några problem med det. Praktiskt att fläkten går en stund efter man stängt av för att transportera bort överskottsvärme.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte heller mitt Hiper 480W har någonsin krånglat, det överlevde t o m när jag på ett genialiskt vis lyckades kortsluta 12V linan med jord på moderkortet, vilket dödade moderkortet, men som sagt, agget lever än

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G