Permalänk
Medlem

Gravyr - Verktyg

Halloj.

Försökte fråga i en annan tråd men fick inget svar så jag provar en egen

Det är så att jag funderar på att gravera lite på mitt SLK3000B (småsaker, gillar stilrent och icke överdrivna små saker ). Nu undrar jag vilket verktyg jag egentligen ska satsa på. Det är som sagt till mindre saker och inga "gravera-i-timmar"-jobb som är på tapeten. Jag vill givetvis komma undan billigt (under 300 helst) men att det ändå ska fungera till mina ändamål.

Det jag framförallt vill åt är egna erfarenheter. Har någon av er satsat på en budgetmaskin och blivit positivt överraskad?

Toppklass vore det på ett/flera inlägg som förtäljer följande:

- Produktens namn/pris/inköpsställe/ev. frakt
- Vilka verktyg ingår
- Erfarenheter från maskinen i arbete

OBS! Har läst F.A.Q men det står ingenting om inköpsställe eller något annat, bara att herr Wolverine tror att alla har obegränsat med pengar

Tack på förhand
/Blixten

Permalänk
Medlem

Re: Gravyr - Verktyg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blirren
Halloj.

Försökte fråga i en annan tråd men fick inget svar så jag provar en egen

Det är så att jag funderar på att gravera lite på mitt SLK3000B (småsaker, gillar stilrent och icke överdrivna små saker ). Nu undrar jag vilket verktyg jag egentligen ska satsa på. Det är som sagt till mindre saker och inga "gravera-i-timmar"-jobb som är på tapeten. Jag vill givetvis komma undan billigt (under 300 helst) men att det ändå ska fungera till mina ändamål.

Det jag framförallt vill åt är egna erfarenheter. Har någon av er satsat på en budgetmaskin och blivit positivt överraskad?

Toppklass vore det på ett/flera inlägg som förtäljer följande:

- Produktens namn/pris/inköpsställe/ev. frakt
- Vilka verktyg ingår
- Erfarenheter från maskinen i arbete

OBS! Har läst F.A.Q men det står ingenting om inköpsställe eller något annat, bara att herr Wolverine tror att alla har obegränsat med pengar

Tack på förhand
/Blixten

om man köper en "dremel kopia" eller vad man nu vill kalla den och har tänkt sig använda den flitigt så bör man ha "obegränsat" med pengar "en del" av kopiorna har en tendens att gå sönder rätt snabbt .. (ja jag talar av egen erfarenhet) .. sen om man använder den 1 gång varannan vecka ok då kanske den fyller önskemålen .. men finns en del annat som ex: Dremel tänkt på när dom byggt sin maskin .. ex: vibrationer, kvalitet etc .. men man får ju vad man betalar för .. kolla exempelvis med tillbehören .. dremels är överlägsna och kan säga det samma om själva verktyget.. om man då köper en "billig" variant och använder den flitigt och den går sönder pga just att man använder den flitigt så kanske man ska tänka både 1 och 2 ggr innan man köper.. kanske rent av låta bli .. .. eller kanske följa mammas råd .."SPARA"

sen kommer denna tråd säkerligen fyllas med kommentarer från folk som använder en dremel/kopia max 1-2ggr a´1-2tim i veckan och det kommenterar jag likadant som i början av mitt inlägg.. men dock finns det ju undantag..(undantag bekräftar regeln) .. både jag och wolverin använder dremel flitigt och har båda även brännt av både 1 och 2 dremels med.. men använder man den 5-7 dagar i veckan ca:2-8 tim i sträck vissa perioder så .. kvalitet ..

sen vart man köper? sök!.. vart säljer dom verktyg.. kan dock ge ett tips.. http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DRE39515

Permalänk
Medlem

tänk på vad gotall skrev, men om du nu inte ska använda den så ofta så finns det:

Multiverktyg - Co/Tech på www.clasohlson.com för 249kr där du får med böjlig axel osv och 2graveringsstift skulle jag tro.

sedan finns det en Bruksbo på Rusta för samma pris vilket är maskinen som jag har och det är i princip samma maskin och där följer också med 2 graveringsstift och gravera med den har jag gjort nårra gånger på mitt chassi och det är inga som helst problem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Inaktiv

dwt finns ju även billigare versioner av dremel som man kan få för cirka 600-700

Permalänk
Proffsmoddare

Jag tror inte att folk har obegränsat med pengar. Det är bara så att om någon frågar mig om råd när det gäller maskiner så rekomenderar jag det som jag anser vara bästa valet. Att köpa kvalitet lönar sig alltid i längden.

Detta är bästa valet
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DRE39515

Har du inte 600:- nu så gör du smartast i att vänta tills du har pengar. För tro mig det blir aldrig "Endast ett par småprylar" Du kommer garanterat vilja använda maskinen mer i framtiden och då lovar jag att du inte kommer att ångra ditt köp. Själv har jag endast dåliga erfarenheter av lågbudget verktyg så tyvärr kan jag inte rekomendera något sånt.

Dock verkar det som om väldigt många är nöjda med Co tech kopian art nr: 30-8706 på Claes Ohlson

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Inaktiv

tack wolverine... det va precis den modellen jag menade
jag fick min dremel multi i julklapp för 6 år sen.. den funkar fortfarande precis lika bra nu som då efter en liten modifikation med silvertejp

Permalänk
Medlem

Kvalité lönar sig i längden även om man inte behöver gå till överdrift..

Sattsen som Wolverine länkade ovan är utmärkt till ett hyggligt pris, spara en månad extra så har ni råd.. Som alla säger funkar det ju med en billig kopia.. Men när det bara handlar om några hundra kronor så är det helt klart en god idé att sattsa på en dremel orginal då den håller en mycket god kvalité och användarmöjligheterna är enorma.. Jag själv använder en gammal dremel med 5-10år på nacken som vart i tjänst sedan far hade sin knivmakarverkstad och den fungerar än idag utmärkt.. Med lite tålamod och inte för detaljerat går det alldeles utmärkt att uppnå fina resultat med själva dremeln utan någon böjlig axel om man inte sitter flera dagar i veckan då blir det kämpigt..

Som sagt, dom enda stifft du behöver för vad du än ska gravera i (plåt, alu, glas, plexi mm) täcker 2 olika storlekar av diamantstifft utmärkt även om man senare kan utveckla tillbehörslådan..

Ett citat från från airbrushvärden..
"Du blir inte en bättre airbrush målare bara för att du köper den finaste Airbrush sprutan som finns. Resultatet beror till största delen på den som håller i sprutan. Det finns ingen genväg utan det är övning och åter övning som gäller!!"

Värt att tänka på..

Permalänk
Medlem

Ok, Dremel multipro kostar 600 spänn, men ska man göra fina detaljer kan det behövas en böjlig axel också, så där tillkommer 375 spänn.

Nu börjar det bli så stor skillnad att det är värt att köpa klasisjöns sats med maskin och axel för 250 spänn.

Jag har efter flera månader av extrem plågning med frässtift och tungdrivna kapskivor lyckats nöta ut lagret i den böjliga axeln till min Co-Tech, men maskinen fortsätter fungera utmärkt. Axeln går fortfarande att använda men den glappar någon mm i sidled pga. det nötta lagret.
Maskinen nöts hårdare än en Dremel, men ska man bara prova på gravyr är det helt klart värt att börja med en Co-Tech eller likvärdig maskin för under 300:- där böjlig axel ingår.

Verktygen som följer med är dock rent skräp, kapskivorna kan man nästan kasta omedelbart, gravyrstiften är ojämna och slöa. Det enda som funkar vettigt är egentligen slipstenarna och sandpappersrullarna.

Leta diamantstift på eBay, det finns hundratals säljare som säljer diamantstift med 3mm axel.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

har sj en dremel kopia för 350:- på RUSTA. kvalitet kan man väl inte presic säga men den håller lite till.
Tycker som wolverine att de e bättre med nåt rejält när man ändå ska använda ett par gånger.

Permalänk

några kommentarer om denna?
är jäkligt sugen på denna, är de bra kvallité på denna tro?

http://www.clasohlson.com/images/products/S/hi/B/309119_X_200...

och den gravyr-pennan som man skruvar fast i dremeln, följer den med tros?

Det står såhär: de flesta material. Lev. med 55 tillbehör, böjlig axel och praktisk förvaringsväska...... betyder de att den följer med??

Noob @ begrepp

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
några kommentarer om denna?
är jäkligt sugen på denna, är de bra kvallité på denna tro?

http://www.clasohlson.com/images/products/S/hi/B/309119_X_200...

och den gravyr-pennan som man skruvar fast i dremeln, följer den med tros?

Det står såhär: de flesta material. Lev. med 55 tillbehör, böjlig axel och praktisk förvaringsväska...... betyder de att den följer med??

Noob @ begrepp

Det enda jag kan säga om det paketet är KÖP OMEDELBART!! Bättre deal kan man inte få axeln följer med i det paketet. Verkar som om Dremel har gjort rejäla prissänkningar minsann.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk

tusen tack! dags att börja på nått nytt, kommer upp med bilder snart

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

men vafasen 599:- för en dremel det kan man ju inte tumma på det handlar ju bara om 6 pizzor mindre i månaden!
köp dremel inte nån kopia

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undrar om man kan använda Dremel för att fräsa i koppar. Klarar den det och finns det tillbehör för sånt? Har funderat ett tag på att tillverka mina egna vattenblock.

/q

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt på dethära med "multiverktyg", jag ska göra mindre hål i en plastplatta för strömbrytare.
Då kanske det passar med ett sådant verktyg.
Vad ska man ha för verktyg till verktyget?
BTW. den böjbara armen, hur funkar den?
Hade inte sett den på bild försnt nu, och ja trodde den var helt annorlunda inann.
Nej nu ska jag göra vad skolan vill att jag ska.... SLAPPA!

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Jag har tänkt på dethära med "multiverktyg", jag ska göra mindre hål i en plastplatta för strömbrytare.
Då kanske det passar med ett sådant verktyg.
Vad ska man ha för verktyg till verktyget?
BTW. den böjbara armen, hur funkar den?
Hade inte sett den på bild försnt nu, och ja trodde den var helt annorlunda inann.
Nej nu ska jag göra vad skolan vill att jag ska.... SLAPPA!

den böjbara armen fungerar som en smal förlängning av verktyget så att du får som typ en penna att hålla i, istället för att hålla hela maskinen som blir jäkligt tung efter ett tag. underlättar vid gravyr tex.

Permalänk
Medlem

Now it´s making sence!
Själv skulle jag inte orka hålla i själva verktyget mer än 10 minuter ;D

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk

Kan man t ex skära ut hål i chassin med multi verktyget från CO? Ska sätta in fönster när som helst, och vet inte om jag kan få tag på en sticksåg. Ska ju ändå gravera i plexit. Tänkte även göra fläkthål i botten på chassit, går detta med multi verktyget?

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

Kom igen nu Dremelexperter!

Se mitt tidigare inlägg. Går det att fräsa i koppar med denna tingest eller inte?

/q

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fråga.

Är 105-107 för plexi osv? Och är 108 och 113 så kallade diamantstift för gravering i aluminium och plåt?

Permalänk
Medlem

Du kan använda alla dessa för ovannämnda matterial enligt mina erfarenheter och är ganska säker på att Wolve och GoTaLL också gör det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brilglam
Du kan använda alla dessa för ovannämnda matterial enligt mina erfarenheter och är ganska säker på att Wolve och GoTaLL också gör det

Jo, det förstår jag också. Undrade mest vilka av dom man ska använda till aluminium och vilka är att föredra till mjukare material.
(Var mest intresserad om 108 passar bäst till aluminium eftersom den lokala järnaffären har sådana inne.)

Permalänk

ska ta det stora steget att köpa det erbjudandet som classe har och sen blir det väl att fråga morsan om hon kan köpa spillbitar hos glasmästarn, förr gången fick jag nog 3-4 kvadratmeter i olika bitar för en jundring så det e en rolig och billig hobby

Visa signatur

"Ta 1x kedja surrad runt 2 individers fötter, 2x dremel och 1x bord + massa prylar släng in ett par skruvade hjärnor och whooops så har vi Wolverin och Mig fastkedjade på DH.." Citat - GoTall

Permalänk

Kan man t ex skära ut hål i chassin med multi verktyget från CO? Ska sätta in fönster när som helst, och vet inte om jag kan få tag på en sticksåg. Ska ju ändå gravera i plexit. Tänkte även göra fläkthål i botten på chassit, går detta med multi verktyget?

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av supercoolakillen
Kan man t ex skära ut hål i chassin med multi verktyget från CO? Ska sätta in fönster när som helst, och vet inte om jag kan få tag på en sticksåg. Ska ju ändå gravera i plexit. Tänkte även göra fläkthål i botten på chassit, går detta med multi verktyget?

Om du skaffar diamantskivor går det. Kostar runt 100:- för 5st. Går åt en del om plåten är tjock och du ska göra mkt. Så mitt råd till det är att köpa en sticksåg med metall blad.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av supercoolakillen
Kan man t ex skära ut hål i chassin med multi verktyget från CO? Ska sätta in fönster när som helst, och vet inte om jag kan få tag på en sticksåg. Ska ju ändå gravera i plexit. Tänkte även göra fläkthål i botten på chassit, går detta med multi verktyget?

Jag har mulitiverktyget från Co och det funkar gyfsat bra, men den böjliga axeln har inte ställe att hålla på, så man får hålla på skyddet man kan dra fram och till baka för att komma åt spindel klämman. Men men, när man ska kapa funkar den sådär i plexi så jag skulle nog satsat på att få låna en sticksåg. Dessutom är det skitsvårt att köra rakt med den maskinen. Därför ska jag om ca 1 timme inhandla en äkta dremel på classe! Detta ska bli mig ett sant nöje att börja gravera sen

Permalänk

Okej, jag köper en sån någon gång under lovet, och graverar på nån spillbit eller liknande, och tränar mig lite, sen drar jag igång på de riktiga plexit. Om detta visar sig bli ett väl använt verktyg så kanske jag köper en riktig dremel.

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE