Upptäcka oberoenden vid avinstallation

Permalänk
Medlem

Upptäcka oberoenden vid avinstallation

En av få saker jag saknar med deb/apt-paketsystemet är att få tips om vad jag kan avinstallera . Om jag installerat ett paket som en dependency för något annat, och sedan avinstallerar saker så det inte längre behövs, vill jag få reda på att det inte längre behövs och möjligheten att avinstallera det. Som såhär:

1. Jag installerar progA (via apt-get eller synaptic eller nåt). Det behöver libX och libY, så dessa installeras också.
2. Jag installerar progB. Det behöver libY och libZ. libY finns redan, och libZ installeras.
3. Jag avinstallerar progA, efter att ha tröttnat på det. Då är inte libX heller nödvändigt, medan libY är det (då det fortfarande används av progB). Nu vill jag att systemet i all sin vishet ska säga: "libX installerades för att tillfredsställa ett beroende för progA, och behövs inte längre. Vill du avinstallera det också?"

Finns det något paketsystem i någon distribution som hanterar detta?

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Om du använder Ubuntu kan du använda Gnome App Install (finns kanske i andra distros också?) som kommer att göra just det här.

Om du slutar använda apt, och istället börjar använda aptitude, så kommer du också att få samma effekt (aptitude går att använda precis som apt, men går dessutom att starta utan argument för att få en curses-UI)

Dessutom finns det andra program som t ex deborphan som letar efter paket som saknar användning.

Slutligen har Michael Vogt (han som skrivit synaptic) portat patchen som gör att aptitude klarar av avinstallation av installerade beroenden till apt. Tyvärr finns den inte med i Ubuntu 5.10, eftersom den helt enkelt inte blev klar och testad i tid, men jag tror att den kommer så småningom. (jag antar att även debian slänger/har slängt in den i unstable)

Så du behöver faktiskt inte byta bort deb

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

Det flesta pakethanterare har någon funktion för att göra det, heter olika över allt dock, depclean, orphans etc.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Hm. Aptitude säger inget om överblivna paket, deborphans säger att jag har ett paket jag kan ta bort (libarts1-xine, som jag inte har nån aning om jag faktiskt använder eller inte).

Finns det nån anledning till att helt sluta använda apt till förmån för aptitude? Kommer de förstöra för varandra?
Vanligtvis kör jag Synaptic eller Adept för att leta och bläddra, eller apt-get om jag ska ha ett visst paket snabbt. Det senare kan jag tänka mig att ersätta med aptitude, men Synaptic vill jag ha kvar (kör ububub).
Men att köra deborphan för att hitta dem tror jag räcker ganska långt.

Gnome App-install verkar ganska kasst. Enkelt och bra för nybörjare, men man väljer inte enskilda paket, utan bara hela "applikationer". Och väljer man "advanced", så startar den Synaptic...

Finns liknande saker till andra paketsystem? RPM borde väl ha nåt, men portage och slack?

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

debfoster är också ett program för att ta bort program som inte behövs längre.

Visa signatur

Cry havoc and lets slip the dogs of war!