PHP administration till iptables ?

Permalänk
Medlem

PHP administration till iptables ?

Jag söker ett php script som kan administrera iptables, likt det som finns i smoothwall, clackconnect etc. Det jag främst är ute efter är ett gränssnitt för portforwarding, port filtrering och blockering. Visst går det att göra det via commandoraden oxå men tycker det är besvärligt att komma ihåg alla långa textsträngar, dessutom blir det lätt fel.

Jag provade med phpfwgen men det verkar inte ha uppdaterats det senaste tiden och fungerade inte, eller väldigt buggigt med senare version av iptables.

Där har ni lite exempel på vad jag söker Och nej! jag är inte intresserad av några färiga router distributioner utan endast ett php script.

Permalänk
Medlem

ja har för mej att de finns någon sån funktion i webmin

Permalänk
Medlem

Det finns en webmin-modul för iptables men jag är inte så förtjust i denna själv. Letar vidare efter ett php-baserat skal. I värsta fall får man väll fixa ett php-frontend till arno's iptables firewall eller något sådant om man får lite tid över någon gång i framtiden.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Kanske det vore idé att slå sina kloka huvuden ihop och göra ett litet projekt av det?
Jag är hyffsat haj på php och iptables, och har haft funderingar på ett liknande projekt själv...

Permalänk
Medlem

Finns ju en bra grund i de äldre projekten, så det gäller väll bara att få det att fungera även med senare versioner av iptables och php och eventuellt lägga till lite nya funktioner. Det verkar ju onödigt att uppfinna hjulet en gång till?

Detta går dock över min kunskapsnivå vad det gäller php så ett eventuellt projekt får någon annan hålla i