mindre en 1mb/sec transferrate (fran imac genom airport express till XPbox)

Permalänk
Medlem

mindre en 1mb/sec transferrate (fran imac genom airport express till XPbox)

Tjenare

kopte nyligen en airport express som jag anvender som tradlos router mellan min iMac, en Xp-laptop och en ubuntu box.

Skulle for forsta gangen transferera over en fil mellan iMacen och Xp laptopen och till min forvaning gick det veldigt segt (mindre en 1mb / sec)

er det ngt jag missat i airport admin utility eller liknande eller er det normalt att det gar sa her langsamt.

Kan det bero pa att XP laptopen har en d-link usb 1.1 wireless "vad det nu heter" sa att den er flaskhalsen i samanhanget?

Tacksam for svar

Visa signatur

Så, då har jag äntligen mappat om mina tangenter så att jag nu använder mig av å, ä och ö i mina inlägg, hoppas att det uppskattas....

Permalänk
Medlem

Re: mindre en 1mb/sec transferrate (fran imac genom airport express till XPbox)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av liquido
Tjenare

kopte nyligen en airport express som jag anvender som tradlos router mellan min iMac, en Xp-laptop och en ubuntu box.

Skulle for forsta gangen transferera over en fil mellan iMacen och Xp laptopen och till min forvaning gick det veldigt segt (mindre en 1mb / sec)

er det ngt jag missat i airport admin utility eller liknande eller er det normalt att det gar sa her langsamt.

Kan det bero pa att XP laptopen har en d-link usb 1.1 wireless "vad det nu heter" sa att den er flaskhalsen i samanhanget?

Tacksam for svar

vad jag vet så är bandbredden på usb 1.1 runt 12mbit så det motsvarar ju strax över 1mb/s
hur snabbt är wlan-kortet i xp-laptopen då? kolla hur många mbit det är anslutet med mot basstationen. är det 11mbit så vet du ju var flaskhalsen är.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

USB 1.1 har teoretisk hastighet på 11Mbit... det betyder att det är knappt möjligt att få ut det. Sedan Wlan är inte mycket snabbare. Visst, sitter du en meter från basstationen och kopierar småfiler så går det snabbt.
Men ökar avståendet eller filernas storlek blir större går hastigheten ner.
TCP hastigheten är inte sagolik i wlansammanhang. Däremot med UDP kan man åtminstone få snyggare grafer

Permalänk
Medlem

jo d-link usb er pa 11 mbit (max) sa det har ni rett i, man ska nog inte forventa sig mycket mer.

Tackar

Visa signatur

Så, då har jag äntligen mappat om mina tangenter så att jag nu använder mig av å, ä och ö i mina inlägg, hoppas att det uppskattas....