Permalänk
Medlem

Tyst dator

Någon som har några bra tips på vad man ska tänka på när man ska bygga en så tyst dator som möjligt? AMD/Intel? Någon speciell låda som är bra? Speciella hårddiskar, cpu-fläktar? Övriga tillbehör som kan tysta ner datorn?

Permalänk
Medlem

Intel, om du inte vill ha en stor och högljudd prollefläkt där.
Vattenkylning är ju det optimala.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!

Permalänk
Medlem

Thermaltake Viking som prollefläkt. sen diverse silent produkter

Permalänk
Medlem

Eller så bygger man in skiten i 1m tjockt skumgummi lager

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Har en Seagate Barracuda IV, den är jätte tyst, med mina fläktar hörs den inte alls

Visa signatur

MacBook Pro
Min Hemmabio

Permalänk
Medlem

Bygg inte en tyst dator, bygg en bra dator. Släng in skiten i garderoben eller liknande så kan den låta hur mycket den vill.

Visa signatur

Vem har bajsat i min termos?

Permalänk

köp inte en budget CD-ROM utan köp en som är tyst.
edit, självklart gör du ett amd system...

Visa signatur

Annars då?

Permalänk
Medlem

Nån som vet om Lite-On är tysta?

Visa signatur

Kommande dator: Intel P4 2.5A / ABIT TH7-II RAID / Samsung 512MB (2x256MB) PC800 RDRAM / ATI Radeon 9700 Pro / Creative Soundblaster Audigy Player / 2x80GB Seagate Barracuda 4 @ RAID-0 / Samsung 19" SyncMaster 959NF / Addtronics 7896A / Antec TruePower 430W

Permalänk
Medlem

Min samsung spelare e Ganska tyst helt ok alltså (samsung rw24-10-40)

Visa signatur

Min datamaskin: amd 2400+ @ 2005mhz. 2x 120gb disk.

Permalänk
Medlem

Intel Celeron2 (tualatin) är klockrent tycker jag, 1,3ghz, går busenkelt upp i 1,5 och är sval som satan. grym prestanda? amd.

Permalänk
Medlem

Har hört att Zahlman CPU-kylare ska kyla bra och vara tysta, har dock ej testat själv men funderar på att köpa en, har en GlobalWin, väsnas hemskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sadako
Nån som vet om Lite-On är tysta?

Lite tystare än Sony men fortfarande ganska högljudd.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sadako
Nån som vet om Lite-On är tysta?

Jag har 2st liteon en 16x dvd och en 40x brännare och dom är allt annat än tysta måste säga att det är den sämsta saken med dom förutom regionslåsningen av dvdn:(

Jag har dock en Acer 52x den låter mer så allt är väl relativt

Visa signatur

Det är mycket nedslående att leva i en tid då det är lättare att spränga en atom än en fördom.A. Einstein

Öh en dag närmare döden:)

Permalänk
Medlem

Tyst dator? Intel brukar bli tysta
Vill du ha AMD, skaffa den fetaste kylflänsen du kan hitta, sätt en stor tyst lågvarvad fläkt på...

hårddiskar? gummi upphägning... med en 80mm på 5v för svalka av dom lite...

graffikkort... sätt på en större kylfläns (typ från en Pentium 1 eller nåt...) kanske en fläkt på låga varv med på...

nätagg... ja byta fläkt kanske?

Permalänk
Medlem

www.whynoi.se
Bra produkter för ditt ändamål

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk
Medlem

hmm min dator är tyst när alla chassifläktar är av hörs bara HDD:n fast iofs ligger juh prolle tempen på 56c idle då ....

EDIT: Sär skriv ning 2 K

Permalänk
Medlem

-

Här borde du få lite bra tips
www.zerofanzone.co.uk

-

Visa signatur

Ne, nu är det nog dags för ett avatarbyte......

Permalänk
Avstängd

chassifläktar på 7V e tysta oavsett budgetmärke
silentviking som cpu fläkt
liteon e ganska tysta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drone2of8
chassifläktar på 7V e tysta oavsett budgetmärke
silentviking som cpu fläkt
liteon e ganska tysta

Har tempstyrda

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Seagate IV som HD.

En massa tips om hur man kan tysta ner sin dator finnes på min hemsida, för de som orkar...

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk

Jag har en Lite-on 24x brännare.. Den e klockren.. Även fast jag tycker det kvittar rätt mkt om en brännare väsnas eller inte.. Den snurrar ju inte konstant..

Visa signatur

I´m not a player, I just fuck a lot...

Ingen tjej kan någonsin tillfredställa mig lika mycket som min dator gör.

Permalänk
Medlem

Zahlman är bäst!!!

Jag har en dator som ligger på under 20dB...

Jag har:
*Celeron II Tulatin med Zahlman CPU fläkt som jag kör på 5v
*Kyro2 grafikkort med en fet kylfläns istället för fläkt..
*SegateU6 diskar som jag har tystat genom att vira gummisnoddar runt skruvarna..
*Zahlman 8cm i nätaggregatet som jag kör på 5v

Inte det snabbaste systemet men kanske det tystaste..

//Dava

Edit: Jag har ingen intern CD-ROM, utan använder mig av en ljudlös extern SCSI CD-ROM från NEC som jag sätter på när jag behöver den..

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

Skulle rekommendera dig att lägga några extra slantar på att få en tyst processorkylare. Det är ofta den och nätagget som skapar en massa oväsen. Och gammal hårddiskar såklart.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Min dator är den tystaste fläktkylda dtorn någonsin fan ;)... jag har hängt upp mina hårddiskar i gummisnoddar=0 vibbrations spridning, har en sempron 2800+ @2,2Ghz med en Articcooling kylare, 12-24 db (ligger på 12 typ hela tiden ;)... har en 16 db i fronten som dessutom kan stängas av... okej, den är inte värdens tystaste, Men när jag ligger i min säng i samma rum så låter mina andetag mer än datorn; sov-vänligt! och inte särskillt dyrt har det varit heller :)....
bara så att ni vet alltså!

Permalänk
Medlem

Tycker min är ganska tyst
Har precis skaffat ett mATX chassi med en Pentium M 750 i, som kyls av en XP-90C med en nexus 92mm fläkt på runt 700 rpm. Ett C3D X800GTO med en Be-Quiet Polar Freezer samt en likadan nexus fläkt blåsandes på den. Hårddisk kör jag en Samsung 2,5" SATA 80GB. Kan ju nämna att nexus fläktarna på 12v ska låta 19db och då ligger de på 1500 rpm.

Eller ja just nu ligger de på en kartong, chassit har inte kommit ännu, men tyst är det iaf.

EDIT: glömde nämna att ja även kör med ett Elan Vital Greenerger 400W som fläkten inte snurrar

Visa signatur

RHCE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ondskehem
Min dator är den tystaste fläktkylda dtorn någonsin fan ;)... jag har hängt upp mina hårddiskar i gummisnoddar=0 vibbrations spridning, har en sempron 2800+ @2,2Ghz med en Articcooling kylare, 12-24 db (ligger på 12 typ hela tiden ;)... har en 16 db i fronten som dessutom kan stängas av... okej, den är inte värdens tystaste, Men när jag ligger i min säng i samma rum så låter mina andetag mer än datorn; sov-vänligt! och inte särskillt dyrt har det varit heller :)....
bara så att ni vet alltså!

Du har precis dragit upp en över TRE ÅR gammal tråd. Vi har ett nytt Sweclockers-rekord!

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

AMD eftersom det är det bästa valet i dagsläget, seagate diskar är väldigt tysta. De flesta lådor som inte är jättebilliga och skrangliga är bra, antec P180 är ett bra chassi som går att få tyst. Thermaltake Big Typhoon är en väldigt bra och extremt tyst CPU fläkt, 16dB. NV/ati silencer till grafikkortet. Stora fläktar (120mm), papst gör tysta sådana. Sen kan du ju kyla nordbryggan passivt med zalmans blåa sak, NBJ47 eller vad den heter.

Där har du lite info iaf

Oj, såg precis att tråden var hemskt gammal :S Smart att dra upp den vem det nu var, men detta är iaf lite info för de som vill göra något liknande i dagsläget.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

den här tråden var lite i äldsta laget

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||