Permalänk
Medlem

Få igång SATA disken?

Jag har just fatt fart pa Suse 10, men jag far inte igang min SATA disk som jag har all film och musik pa.
Den gar att hitta i "Partitioner" i YaST2 som "/dev/sda", men det gar inte att hitta den i "My Computer".
Screenshot: http://img491.imageshack.us/img491/7090/yast20011ay.png
Vad ska jag gora for att fa den att synas i "My Computer"?

Som ni kanske marker har jag inga kunskaper alls om linux. Jag har sokt hjalp pa FAQ's, Google, SweC, med mera hela kvallen men jag hittar ingenting. Jag skulle vara valdigt tacksam om jag fick hjalp med det har.

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem

du måste montera disken i ditt filsystem.

sök på 'fstab'.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Jag hittade lite grejer pa tuxfiles, men jag far ingenting att funka. Tex kan jag inte spara fstab filen.
Kan nagon bara skriva hur man ska gora fran borjan?

Tack for tipset, tubgirl

Visa signatur

heh..

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml?part=1...
Där har du lite info.

Raden du ska lägga till *borde* bli:
/dev/sda1 /mnt/win ntfs ro,umask=000 0 0

Spara den sedan, du måste vara root för detta.
Tre saker:
1) Du måste skapa /mnt/win manuellt (du kan givetvis ta ett annat namn)
2) "ro" = read-only. Du kan inte skriva till NTFS-partitioner i Linux.
3) Alla användare kommer åt disken pga umask=000, vill du inte detta så sök reda på hur umask funkar, alt. fråga om du känner för det

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

bra svar. Men... hur ska man gora sa att man kan spara filen? Jag skrev "su" och pass i konsollen sa att jag blev root (?), men det gick anda inte att spara den. Gar det att starta fstab ifran konsollen, eller vad ska man gora?

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem

Lättast är det väl att du tar dig dit där du tog printscreen:en och klickar på sda1 (första partitionen på SATA hårddisken som har filsystemet NTFS (windows))

Klickar på edit och väljer i vilken katalog du vill mounta det. ex. /windows/share ( som du kan skapar genom att skriva 'sudo mkdir /windows/share' i en terminal och skriva in root lösenordet).

Välj att du _inte_ vill formatera partitionen om det skulle stå något där, såklart.

Detta kommer förhoppningsvis resultera i samma sak som ovanstående inlägget, men är lättare för en nybörjare.

Permalänk
Medlem

Tack zyk! Det funkade ocksa.
De forsta gangerna valde jag "/dev/sda" istallet for "/dev/sda1" nar jag trock pa edit, sa den visade bara hur mycket utrymme den hade kvar.

Tack sa mycket for hjalpen allihopa!

Visa signatur

heh..