Intresant fakta om Nintendo Revolution
Här om kvällen läste jag en mycket intresant artikel från howstuffworks.com
Det handlade om Nintendo Revolution och hur denna skiljer sig från de övriga kommande konsolerna.
Artikeln skrevs ur en mycket neutral vinkel och varken hånade eller hyllade någon.
Detta skriver jag för jag tror det finns folk på detta forum som är lika intreserad av Revolution som mig.
Men det finns även mycket folk här har totalsågat Revolution utan någon som helst kunskap om maskinen.
MARK REIGN från Epic Games är ett bra exempel.
Här kommer en liten genomgång på vad jag läste:
-------------------------------------------------------------------------
Tanken
Nintendos mål för denna generatins konsol va att bredda publiken och sprida ut spelarna mellan åldrarna samtidigt som de som kan tvspel och spelar ofta känner sig nöjd med konsolen.
Resultatet av detta blev Revolution och dess mystiska handkontroll.
Handkontrollen
Om vi först tittar på handkontrollen till Nintendos Gamecube, Xbox och PS2 så ser vi att dessa handkontroller nästan är identiska funktionsmässigt.
Man håller den med två händer, har en analog styrskap för varje tumme och en D-pad och knappar som är bekvänt placerade.
Kontrollerna har genom tiderna nästan alltid sett likadana ut och fungerat likadant och det kan man ju undra varför...
Är det för att detta sätt att tillverka kontroller är så bra att man inte vill ändra på det eller är det bara ingen som vågar eller vill pröva på något nytt?
Nintendo har nu kommit med handkontrollen till Revolution som verkligen kan revolutionera tvspelets funktioner.
Mer om detta snart...
Första intrycket av denna kontroll av mig, de flesta här (vad jag har hört) och andra personer som va med vid avslöjandet av kontrollet tyckte den såg ganska.... konstig eller ful ut... och knepig... eller nåt av det. Hursomhelst blev då man ganska fundersam när man såg den. Men när man väl förstått hur den fungerar så börjar man mer och mer förstå att denna kontroll kan verkligen vrida till hur vi upplever tvspelen idag.
Handkontrollen i sig är inte menad att bygga på massa knappar och dessa funktioner som de tidigare kontrolellerna.
Denna innehåller en mängd accelerationsmätare och gyroscope.
Här är några av de saker handkontrollen känner igen:
Lutning av kontrollern upp och ned
Lutning av kontrollern höger och vänster
Rotation (som en skruvmejsel)
Acceleration upp och ned
Acceleration höger och vänster
Acceleration mot och från skärmen
Några fördelar man snabbt kan dra av denna uppbyggnad är att kontrollern är mycket lättlärd och förstålig för de inte så vana.
Man behöver helt enkelt bara peka med den på skärmen och trycka för att kontrollerna spelet.
En till, enligt mig mycket stor fördel, är att kontrollen kan styra objekt fortare än man nånsin kunnat tidigare.
Spelar man ett spel där man t.ex måste föra någonting mycket snabbt från en sida till en annan eller flytta någonting mycket snabbt så har denna kontroll verkligen ett stort försprång jämfört med en vanlig handkontroll med analog eller digital styrning.
Även accelerationen av en rörelse kan man få enorm precision över.
Så man kan ju säga att även om första intrycken är "zapper-wannabe", som det va lite för mig först, så är tekniken i denna handkontroll mycket mer annorlunda än en vanlig "pekpinne" kontroller.
I vissa spel behöver man, som alla vet, springa och skjuta samtidigt. First-person-shooter spel alltså.
För att få det att fungera till Revolution har de tagit fram en manick som kopplas till handkontrollen och som då får namnet "nunchuk-style".
Kontrollern kommer då att användas att skjuta med och den analogen styrspaken används till att röra, gå eller springa med karaktären.
Detta är den metod som föredras men Nintendo har även pratat om en metod där man ska kunna "koppla in" hankontrollern i en annan men detta är INTE OFFICIELLT KLART så om detta förblir en tanke återstår att se.
Här är en bild på hur det då skulle kunna fungera.
Notera att detta är ingen prototyp, demoex, mall eller nånting på hur den kan se ut. Detta är bara för att visa hur den andra styrmöjligheten kan bli gjord om så önskas av Nintendo.
Hårdvaran
Nintendo har än inte gått ut med de exakta specefikatioinerna får Revolution än men ve de fakta som finns ute för Revolution så kan vi iallafall få en någotsånär bra bild om hur den komemr att se ut inuti.
Nintendo har med deras konsol gått en helt annan väg och inte ens brytt sig om att kriga mot Microsoft och Playstation 3 i deras "hårdvarukrig".
De fokuserade istället på en "mer strömeffektiviserad, tystare och snabbare maskin."
Nintendo tror att det inte nödvändigt behövs den största, snabbaste processorn för att skapa fängslande spel.
NOTERA: Detta är inte min eller källas åsikt utan Nintendos eget uttalande under olika preskonferanser.
Detta är Satoru Iwata, Nintendos högstechef, egna ord:
"I could give you our technical specs, as I'd know you'd like that, but I won't for a simple reason: they really don't matter. The time when horsepower alone made all the difference is over."
Hårdvaran - CPU
Av det världen (människorna utanför Nintendos innersta krets) vet så kommer Revolution ha en kärna alá 2.5 Ghz PowerPC chip.
Chipet är tillverkad av IBM och har 512MB minne.
Den stora fördelen med detta är att det gör det extremt mycket lättare för spelprogramerarna att skapa spel till Revolution. Utvecklarna och programerarna känner till den teknik som sitter i maskinen bättre än Xbox360 och PS3 maskiner med 6-7 CPU kärnor.
Många spelutvecklare har sagt att det kommer bli en utmaning med de flerkärniga konsolerna.
Hårdvaran - minne
Grafikprocessorn kommer bestå av ett ATI chip på 600Mhz och 256MB ram.
Den kommer även ha 32 pipelines - 16 mindre än Xbox360, men, grafikprocessor kärnan till Revolution har ryktas av säkra källor att den kommer att kunna köra upp till närmare 500 miljoner polygon trianglar per sekund, precis så många som Xbox360 är specade till.
Inte illa pinkat, men detta återstår såklart att se.
Men med tanke på Gamecubens prestanda och pappers spec. jämfört med Xboxens så är det inte omöjligt.
Det ryktas även om att maskinen kommer ha en PPU, physics processing unit.
Revolution kommer isåfall vara den enda konsolen av de tre kommande som har en.
En PPU är en specialtillverkad processor som hanterar alla fysisk räkningar. Till detta räknas kollisioner och ihopsättning av komplexa objekt som t.ex rörande hår och kläder.
Med en PPU avbelastas CPUn enormt på beräkningar.
Om, notera om, Nintendo kommer att kunna leverera det vi alla hoppas så kommer den vara lika kraftfull som Xbox360 och ha mycket enklare uppbyggnad som gör det enklare för mjukvarutillverkarna att programera för maskinen.
Plus att den även kommer bli billigare.
Priset är satt till $199 och Nintendo hoppas de kan hålla den siffran för försäljning.
Hur detta bli kommer vi få reda på nån gång under de första månaderna 2006.
Revolution vs. Gamecube
En jämförelse mellan dessa är mycke intresant.
Först får man se hur fort tekniken går framåt (cuben kom 2001), och man får även en bra bild om hur mycket bättre Rev. är i jämförelse mot Gamecuben.
Jag personligen tycker att Gamecubens grafik räcker gott och väl för spelen och enligt Revolutions specifikationer så kommer även den räcka gott och väl.
GC har en en "single-threaded" PowerPC processor på 485 Mhz.
Rev. kommer ha en "dual-threaded" processor på 2.5 Ghz.
Detta kan nästan beräknas till 10ggr snabbare än cuben.GC har 25MB ram minne.
Rev. kommer ha ungeför 20ggr så mycket, 512MB.Grafikortsminnet i GC är 16MB.
Rev. ligger på 256MB. Ungefär 16ggr mer.Grafikkortsprocessorn i GC körs i 162Mhz.
Rev. kör med 600Mhz på deras. Nästan 4ggr snabbare.GC kan rita upp 20 mijloner polygoner per sekund.
Rev. kommer kunna rita över 100 miljoner per sekund.Rev. kommer även kunna spela upp DVD filmer.
Rev. handkontroller skiljer sig enorm jämfört med GC.
-------------------------------------------------------------------------
Så... personligen kan jag inte hålla mig tills Revolution kommer!
Jag ser mycket fram emot denna maskin.
Det kommer alltid finnas folk som tycker att Revolution just är
revolutionerande medans det finns vissa som tycker den inte är mer revolutionerande än t.ex Xbox360 eller PS3.
Jag själv tycker att Revolution kan läggas i ett fack och Xbox360 och PS3 tillsammans i ett annat.
Tittar man på tekniken i Revolution och i handkontrollen och säger att det inte alls är nå annorlundare än de övriga konsolerna, ja då har man helt enkelt hakat upp sig "hata Nintendo" trenden eller bara scrollat igenom denna text och redan haft en sådan åsikt.
Om konsolen sedan faller alla i smaken, det är en annan sak.
Visst kan konsolen verka annorlunda och nytänkande men det behöver inte betyda att man tycker den verkar bra.
Det finns massor av trådar på detta forum där folk krigar om vilken konsol som kommer "bli bäst" och jag vill inte detta ska bli en sådan, så ni som har tänkt snacka skit kan gå och prata med toan.
Jag kommer personlig köpa Revolution för spelen som Nintendo kommer släppa. Det är min främsta anledning. Zelda... mums.
Sedan är jag grymt nyfiken på hur den fungerar och min fantasi går genast igång när jag tänker på vad för spel det kan göras för Revolution.
Varför jag inte vill ha Xbox360 är för jag ser den bara som den gamla Xbox fast med bättre grafik.
Spelen som kommer lockar mig inte heller.
PS3 vet jag inte sådär jätte mycket om så det är svårt att säga nåt... men av vad jag sett grafikmässigt så skulle de va kul att ha en för grafiken verkar ska bli grym! Vilka spel som kommer komma dit för vi dock se.
Men först blir det iaf Revolution för mig.
Finns det nån mer än jag här som är sugen på Revolution?
Been leveling up since 1983