Skivor från sony kan installera DRM på din dator utan att du vet om det!

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Skräpet ringer hem oxå tydligen..
- http://www.sysinternals.com/blog/2005/11/more-on-sony-dangero...

hehe, inte varje dag en moderator bumpar en tråd ;P

men jävlar i helvete vad sjukt! artisterna som är signade av sony records borde också gå med i stämningen. det var förresten på tiden att nån stämmer dem

jag förstår verkligen inte varför sony dementerar att programmet kopplar upp sig mot dem, då det inte var alltför svårt att komma fram till det för "russin".

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Skräpet ringer hem oxå tydligen..
- http://www.sysinternals.com/blog/2005/11/more-on-sony-dangero...

Det är inte rootkitet som kontaktar sonys hemsida. Det är själva spelaren. Det är en funktion som nästan alla mediaspelare har idag. I just detta fallet är det för att ladda hem den nyaste lyricen till skivan. Vilket är en trevlig funktion för en spelare.

Permalänk
Medlem

Ja visst är det en trevlig funktion för en spelare, men varför ska IP-nummret till datorn där skivan spelas upp sparas på någon av Sonys servrar för?

Eller har jag missuppfattat något?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nubben81
Ja visst är det en trevlig funktion för en spelare, men varför ska IP-nummret till datorn där skivan spelas upp sparas på någon av Sonys servrar för?

Eller har jag missuppfattat något?

??

Jag hänger inte med. Var står det att Sony loggar ditt IP-nummer?

Citat:

I doubt Sony is doing anything with the data, but with this type of connection their servers could record each time a copy-protected CD is played and the IP address of the computer playing it.

Det är självklart att ditt IP-nummer finns i headern på paketet när spelaren begär texten för en skiva. Annars kan ju inte paketet skickas tillbaka till din dator? Det är inte konstigare än att ditt ip-nummer skickas med när du besöker sweclockers.

Och att Sony sparar ner den här informationen för att kontrollera när någon startar deras mediaspelare är inte mer än spekulationer som killen inte ens själv tror på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim
??

Jag hänger inte med. Var står det att Sony loggar ditt IP-nummer?

Det är självklart att ditt IP-nummer finns i headern på paketet när spelaren begär texten för en skiva. Annars kan ju inte paketet skickas tillbaka till din dator? Det är inte konstigare än att ditt ip-nummer skickas med när du besöker sweclockers.

Och att Sony sparar ner den här informationen för att kontrollera när någon startar deras mediaspelare är inte mer än spekulationer som killen inte ens själv tror på.

Var har jag sagt att de gör något med informationen?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nubben81
Var har jag sagt att de gör något med informationen?

Ok. Från början. Du skrev: "varför ska IP-nummret till datorn där skivan spelas upp sparas på någon av Sonys servrar för?"

*OM* ip-nummret sparas så är det inte konstigare än att vilken annan webserver som helst gör det. Kanske 99.99% av alla servrar på nätet?

Permalänk
Medlem

Men du kan inte svara på på frågan varför just Sony sparar informationen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nubben81
Men du kan inte svara på på frågan varför just Sony sparar informationen?

OM de sparar informationen... OM!
Varför ska andra webservrar spara ett IP-nummer?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nubben81
Men du kan inte svara på på frågan varför just Sony sparar informationen?

Var har du fått ifrån att dom sparar undan ditt ip-nummer?

Om dom gör det så är det antagligen samma anledning som webservrar och andra nättjänster. För att förhindra missbruk och intrångsförsök.

Du behöver inte oroa dig. Dom har ingen mapp med ditt namn på där det står att du spelar Celine Dion dygnet runt.

Permalänk
Medlem

Nästa gång lovar jag att vara ännu tydligare när jag skriver ett ironiskt sista inlägg

Permalänk
Medlem

Gartner: Tejpbit räcker för att överlista cd-kopieringsskydden
http://nok.idg.se/ArticlePages/200511/23/20051123084147_NOK61...

EFF drar fram Sonys Mediamax-DRM-skydd i ljuset
http://nok.idg.se/ArticlePages/200511/22/20051122105823_NOK45...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

tejp, eller det gamla hederliga shift-knepet

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!