Samsung 930BF HJÄLP!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Samsung 930BF HJÄLP!!!!!!!!

Fick min skärm idag, kopplade in o installerade drivrutiner o program från CDn som följde med. Satte upplösning på 1280x1024. Vilken skillnad från min gamla 17" CRT.
Vill ha den upplösningen, det är max förresten.

Märkte lagg när jag drog fönster runt, såg refreshrate o den var på 60Hz. Gick inte o sätta på 75Hz, VA I ******** tänkte jag då...

Den ska klara 1280x1027 @ 75Hz ju! 60Hz e förjävligt när man drar runt fönster o annat.

Vad gör/gjorde jag för fel?

Jag avmarkerade rutan "Dölj lägen som bildskärmen inte kan visa" och valde 75Hz tryckte OK och fick bild och de valda 75Hz. Konstigt nog...

En annan sak, när jag ska starta BF2 så startar spelet inte, den laddar lite blir svart skärm sen återgår den till desktop.

Dator spec:
AMD 3500+ 64bit
XFX GeForce 7800 GTX 256mg DDR3 (den klarar högre upplösningar än monitorn och 85Hz max på samtliga)
1gb ddr400
2x80gb Maxtor
Win XP Pro SP2
Resten är oviktigt.

Värt o nämna att jag använder digital ingången.

Permalänk
Medlem

Ladda ner och kör memtest86 för att se om det är fel på minnet. Kör även dxdiag i kör för att se om det är något krångel med grafikkortets drivrutin eller chipsetdrivrutin.

Permalänk

Nu är det ju så att med DVI så kan man endast köra monitorn i 60Hz.
Du kan köra den i 75Hz analogt.

Edit: "60Hz e förjävligt när man drar runt fönster o annat."
Vad menar du? Att det flimmrar?
Den digitala signalen ska inte flimmra.

Permalänk

På min Samsung 172x kan jag köra 75 hz när jag använder DVi.
Varför verkar det inte fungera med dom nyare skärmarna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Pruple
På min Samsung 172x kan jag köra 75 hz när jag använder DVi.
Varför verkar det inte fungera med dom nyare skärmarna?

Hm. Kanske är olika på olika skärmar trots allt. Har alltid fått för mig att 60Hz är det enda läget när man kör DVI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B@nd/nVidia
Hm. Kanske är olika på olika skärmar trots allt. Har alltid fått för mig att 60Hz är det enda läget när man kör DVI.

Det tror jag att du har aldeles rätt i. 60Hz är det som gäller när man kör över DVI.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

"Problemet löst". Tror jag iaf.

Avinstallerade BF2, samt nvidia drivrutiner. Startade om, installerade BF2, laddade ner senaste nvidia drivers.

Nu funkar allt. Kör dock desktop i 1024*768 @ 75Hz. Det är helt ok, var ändå lite jobbigt o läsa viss text vid 1280*1024. Jag kan iaf köra spel i max upplösning med 75Hz frekvens och det är där jag behöver det =), inte så viktigt med maxupplösning på skrivbordet för mig iaf.

PS. Det går med 75Hz via DVI hos mig iaf, så där har ni fel.

B@nd/nVidia>> nä det flimrar inte men det märks att uppdateringen är inte så snabb, man ser pyttelite förvrängning på kanterna av fönster man flyttar runt snabbt. Nu med 75Hz märks inget sånt.

Permalänk
Medlem

ja har åxå haft problem med min samsung 930bf och mitt 7800GTX kort till bf2 ja har dock inte försökt så mkt att få upp den till 75 hz än pga den är bara 2 dar gammal men bf2 har ja inte fått igång normalt än så ja har setat å mailat EA å dom kommer inte med några vetiga svar men de finns en snubbe som hade fixat nått med nvidias drivrutier så man slipper sådana problem har nu fått igång spelet men nån idiot har tydligen snott min cd key vilket gjorde mig ganska pisst off men men thats life får se om man kan lösa de
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1221

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är rent av förjävligt...när man lagt ut 4000kr+ på en ny platt skärm så blir det bara skit redan från början. Det borde inte hända på en skärm i den prisklassen, eller är jag ensam om att tycka så?