Bästa sättet att föra över filer från min stationära till bärbara?

Permalänk
Avstängd

Bästa sättet att föra över filer från min stationära till bärbara?

Jag ar precis köpt en bärbar dator.

Har mängder med filer (ca 40 GB) som jag vill kopiera från den stationära till den bärbara.

vilket är bästa sättet att föra över infon?

finns det USB kablar man kan koppla mellan dom? (vad kostar en sån?)

finns det annars någon annan typ av kabel man kan använda?

Visa signatur

Nätverk i Idol 2005 - "Operation Rädda Jens" - Gör idoljurryn till åtlöje.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52466...

Permalänk
Hedersmedlem

Via ethernet är nog bäst, om du har NICar i båda datorerna och en korsad kabel.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

korsad kabel + ftp?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
korsad kabel + ftp?

korsad kabel... vad är det?

ftp? måste jag lägga upp det på nätet?

ethernet..?

Nics?

hmm. Jag kanske inte är tillräckligt insatt för det här.

Visa signatur

Nätverk i Idol 2005 - "Operation Rädda Jens" - Gör idoljurryn till åtlöje.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52466...

Permalänk
Medlem

Korsad kabel: http://wiki.fz.se/Korsad_n%E4tverkskabel - används för att nätverkskoppla två datorer direkt utan exempelvis en hubb eller switch emellan.
NIC: Network Interface Card - nätverkskort
FTP: Nix, du måste inte lägga upp det på Interner. Det finns andra nät än Internet. Ethernet är en vanlig nätverksstruktur.

Det Vicotnik och ksw menar är att du med hjälp av nätverkskort i båda datorerna och en korsad kabel kan skapa ett lokalt nätverk bestående av båda datorerna, och sedan använda FTP-mjukvara för att flytta filerna.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LT
Korsad kabel: http://wiki.fz.se/Korsad_n%E4tverkskabel - används för att nätverkskoppla två datorer direkt utan exempelvis en hubb eller switch emellan.
NIC: Network Interface Card - nätverkskort
FTP: Nix, du måste inte lägga upp det på Interner. Det finns andra nät än Internet. Ethernet är en vanlig nätverksstruktur.

Det Vicotnik och ksw menar är att du med hjälp av nätverkskort i båda datorerna och en korsad kabel kan skapa ett lokalt nätverk bestående av båda datorerna, och sedan använda FTP-mjukvara för att flytta filerna.

ok. tackar för förklaringen. låter lite krångligt. med mjukvara och allt.

det finna ingen USB kabel eller? (eller anna kabel där inte mjukvara krävs)

Ska bara göra en engångsöverföring..

Visa signatur

Nätverk i Idol 2005 - "Operation Rädda Jens" - Gör idoljurryn till åtlöje.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52466...

Permalänk
Medlem

det finns nätverkskabel för USB...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
det finns nätverkskabel för USB...

men måste jag ha mjukvara eler är det bara att sätta in i USB portaran och föra över?

Visa signatur

Nätverk i Idol 2005 - "Operation Rädda Jens" - Gör idoljurryn till åtlöje.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52466...

Permalänk

Du behöver ingen mjukvara för att föra över filer med en korsad nätverkskabel. Dock går det oftast fortare och säkrare med ftp.

Permalänk
Medlem

Vet ej hur det är på Laptop med gåre inte bara att flytta in laptopens hdd in till din stationära och föra över filerna så, fast det kanske är lite trångt i bärbara :S

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

wtf? detdär verkar ju inte var till någon hjälp...

iaf, har du någon Mp3-spelare eller USB-minne? då kan du ju föra över på sås sätt...

annars tar du bara din internetkabel och sätter mellan datorerna, sen tar du och skapar ett nätverk mellan de två och sedan lägger in filerna i Delade dokument eller delar ut alla mappar (högerklick --> dela ut)
sedan går du in på mina nätverksplatser och för över filerna som du vill ha...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Gör inte det så complicerat!
Sitter du på samma nätverk så är saken biff.
Msn!
Jag och en polare gjorde så, tog typ 5 min att skicka en 1 gigs film via msn!
Det självklara, enkla valet.

Permalänk
Medlem

nätverk, lokal dc hubb, done

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KAO
ok. tackar för förklaringen. låter lite krångligt. med mjukvara och allt.

det finna ingen USB kabel eller? (eller anna kabel där inte mjukvara krävs)

Ska bara göra en engångsöverföring..

Har du en stationär och en bärbar dator kan det vara bra att ha ett fungerande nätverk mellan dem, behöver inte vara inkopplat jämt dock. Har du ingen typ av nätverkskoppling alls som det ser ut nu? Ingen internet-uppkoppling du kopplar in via ett nätverkskort till den stationära eller liknande?

Har du något nätverkskort i den bärbara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av redcap
Gör inte det så complicerat!
Sitter du på samma nätverk så är saken biff.
Msn!
Jag och en polare gjorde så, tog typ 5 min att skicka en 1 gigs film via msn!
Det självklara, enkla valet.

Frågan verkar vara det fysiska. Sitter man på samma nät är man redan klar och kan överföra via Windows fildelning, FTP, MSN eller whatever.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
wtf? detdär verkar ju inte var till någon hjälp...

Tråden som UndCon länkar till handlar om att koppla in 2,5"-diskar (laptop-diskar) till en vanlig stationär dator, vilket är ett sätt att få över filerna. Kanske inte det enklaste sättet, men ett alternativ helt klart.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

om det är finns nätverkskort i båda är det väl bara att köra en korsad kabel eller en hub/router/switch, och dela ut de filer som ska flyttas och sen kopiera över dom i windows

Visa signatur

| AMD Ryzen 3700X | FD Nano S | Noctua NH-U12A | Asus ROG Strix B450-I | Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 32GB 16CL | Corsair MP510 1TB | Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce 11GB | Corsair RM850X V2 850W | Logitech G710/G305 | Acer Predator Z301C |