Mac OSX: Firefox - hur byta tangentkombos?

Permalänk

Mac OSX: Firefox - hur byta tangentkombos?

Nu vill jag inte få de stackare som slavar under Windows XP och alla dess hemskheter, så jag skippar snacket om hur underbar min iMac är

Nejdå, men jag har ett problem:
Min Logitech MX1000 funkar fint tillsammans med OSX, och bakåtknapparna - för det är om dem det här handlar om - gör sitt jobb som de ska i både Findern och Safari. Men i Firefox (1.0.7 och även i 1.5RC1) är det stopp, eftersom en annan tangentkombination används där.

I Safari och Finder: shift+äpple+Ö för att gå bakåt, Ä för att gå framåt.
I Firefox: äpple+[ för att gå bakåt, ] går framåt.

Givetvis vill jag ju att Firefox rättar sig efter OSX, inte tvärtom (hur skulle det se ut? )

Hur ska jag gå till väga? Finns det nån extension som gör att man kan bestämma knappvalskombinationer, och på så sätt ändra dem till bättre?
Eller ska jag in i about:config och rota?

Tacksam för alla svar För det är en av anledningarna till att jag inte riktigt vill använda Firefox på macplattformen.

Visa signatur

burr3.se iMac G5 || Shuttle SN25P || Världens sötaste MacBook || Philips HD-Ready LCD-TV || Acer TravelMate 292LCi, skitig skoldator.

Permalänk
Medlem

Sedan senaste firefox har de ändat de där jävla keyboard shortcutsen... Fattar inte varför... Förr var det Kringla+piltangenter...

Att få musen att fungera till de nya lyckades jag inte, då [ ] inte är en tangent på svenska tangentbord...
Detta skapar ett problem när man ska göra mus-shortcuts för det specifika programmet.

Ingen aning hur dert kan lösas. Jag använder inte firefox längre utan jag har emigrerat till Opera och Safari på heltid.

Permalänk
Medlem

Finns inte motsvarigheter till ResEdit numera?
i ResEdit ändrade man ju sådant jättelätt (ibland som bus för andra ), och jag tror recourcer kommer åt samma sak…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

1.5RC1 har minsann Kringla+piltangenter Sidde lille...

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Zapher, lille, så är det inte för mig
Jag kör RC1 och för mig är det alltså äpple+[ eller ] som gäller. Det är vad som står i "Gå till" menyraden, men jag provade lite olika grejer nyss, och såg att även äpple+alt+vänster- och högerpil funkade. Hur som helst är det synd att den inte använder samma system som Safari och Finder, tycker jag.

Visa signatur

burr3.se iMac G5 || Shuttle SN25P || Världens sötaste MacBook || Philips HD-Ready LCD-TV || Acer TravelMate 292LCi, skitig skoldator.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapher
1.5RC1 har minsann Kringla+piltangenter Sidde lille...

Det har det inte på någon utav mina datorer...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen skrivet av tva
< http://simon.incutio.com/archive/2004/06/08/remappingShortcut... > för att ändra???

TACK! That is just what I needed (som Jack White sjunger i Take, Take, Take )

Stort tack - nu kan jag äntligen uppleva FF1.5 med Fasterfox-extension. (OT: Helt otrolig, har provat många extensions/program/och det beryktade tweaket, men det här är den enda där man verkligen kan känna skillnaden - och se den när man ser hur tabeller och bilder fullkomligt sprängs upp på skärmen. Prova!

Visa signatur

burr3.se iMac G5 || Shuttle SN25P || Världens sötaste MacBook || Philips HD-Ready LCD-TV || Acer TravelMate 292LCi, skitig skoldator.