Permalänk

Hjälp!! Jag o nätaggregat... :(

Hej!

Det va så att jag skulle installera mer minne samt byta nätagg i en av mina gamla datorer... Jag kopplade in alla sladdar rätt (Trodde jag ), men det ville inte... men så kom jag åt en switch av misstag.. *pang* så rök proppen o agget..:( blev avskräckt för dagen med att pilla i burkar, så jag skulle ta de minnen jag tog från en annan gammal data o sätta till baka dom, skulle även sätta tillbaka ett nätaggregat (ett annat ) Denna gång surrade det i nätagget, och hann stänga av samtigigt som det small , mycket lägre den här gången, för jag hann bryta strömmen, o proppen gick inte den här gången... Jag hade såklart inte på strömmen när jag satte i grejerna, men när det small var strömmen på så klart...
Och jag är nu lite orolig för jag ska köpa ett nytt grafikkort och mer minne till den nya, o vill ju inte förstöra den här också...
Va e felet jag gör??? Det såg så rätt ut...

Visa signatur

NO further comments...

Permalänk

Oj det var rörigt det här det kan inte va så att du har kommit åt den fina lilla röda switchen på baksidan av nätagget, den som ändrar spänningen?

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy

Permalänk

antagligen är det bara säkringen i nätaggregatet som gått. Öpnna upp nätagget, kolla vad det är för säkring och köp en ny

Permalänk
Medlem

Det som händer är att två kondingar och två varistorer blir parallellkopplade vid 110/120V och seriekopplade vid 230V.
Man kommer långt över specen på varistorerna, de smäller av rätt ljudligt, sen händer nästa grej:
Man överbelastar de stora glättningskondingarna, de sväller, tar stryk eller foffar alternativt smäller. Är kondingarna synbart hela dvs ej svullna och toppen verkar plan och fin kan man testa med att bara byta varistorer.

Är agget någorlunda smart uppbyggt så skall det finnas en keramik- eller glasrörs-säkring i serie till likriktningen, den borde dra ungefär samtidigt som varistorerna packar ihop.
Till er andra "glada amatörer" vill jag säga det låter inte mycket när en säkring brinner av, såvida inte kapsel rupterar pga fel säkringstyp. Ibland ger säkringen ifrån sig ett lågt ljud typ.. "...pnick..". Den lyser mer än den låter iaf. Den brukar definitivt inte lukta, åter igen så länge inte kapslingen rupterar.

Resten av PSU och moderkort + krafs och sån't borde klara sig utmärkt eftersom switchen i PSU jobbar <i princip> lika bra på likriktad 230V som på likriktad 120V.

Således blir det till att reparera PSU:t, byt kondingar, byt varistorer, kolla ev säkring, testa och belasta agget på några motstånd, mät med multimeter alla späningar.

Har förloppet pågått för länge kan dock även likriktardioderna paja av långvarig överbelastning. Då kan negativ spänning nått switchenheten med följder som är svåra att förutspå om.

OBS! OBS!
Innan man meckar med switchade aggregat bör man ladda ur de stora kondingarna på ett säkert sätt, ta ett högohmigt motstånd(gärna PR03 eller PR01) typ 33Kohm och koppla på elurtaget där bak när du dragit ur sladden.
OBS! håll i motståndet med en tång som har isolerade handtag, annars får du en obehaglig känga iaf.

I värsta fall ta en metalltråd, men det gistrar och du sliter lite på kondingarna.
Hellre det än att du tar en fet-smäll. Man kan må seriöst dåligt efter en så'n kyss.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

om du öppnar det är chansen liten att du får ut det på garantin vilket annars är att rekomendera..

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk

Det var ett gammalt aggregat... Har bytt till ett tredje som jag hade hemma nu o den funkar.... på den första som small vet jag att jag pilla på den 110/220 volt- switchen, men på den andra vet jag fortfarande inte....

PS: garantin gick ut -99 så nope ingen garanti...

Visa signatur

NO further comments...