Permalänk

Vattenkylningsproblem.

Tjena!

Har fått problem med min vattenkylning vad gäller tempen. Tempen går upp och lägger sig runt 50C.

Det jag använder är:

Danger Den TDX 775
Danger Den MAZE4GPU
Danger Den 12V DD-D5 Pump
Danger Den Dual 5 1/4" Bay Reservoir [Plexi tank]
Danger Den Double Heater Core

Jag har sågat hål i botten för 2st 120mm papst fläktar. Och har har radiatorn ovanpå. Sedan så har jag en 120mm på baksidan, som drar ut luften och en 92mm i toppen som drar ut luften där. Om man känner på radiatorn så känns denn varm.

Det finns väl något ställe där mina slangar är lite snävt draga, altså inte 100% raka. Men kan detta verkligen påverka så mkt?

Min tanke var att det kanske inte är vatten i alla slangar? Altså om man håller vattentanken i högsta läge och låter det gå ut i alla slangar vilket jag inte gjort när den sitter i. Tänkte på om det altså bildats luftfickor så den inte driver vatten hela tiden? Eller sköter pumpen detta och gör så det inte kan bildas?

// N

Permalänk
Medlem

allt vatten kommer ju till slut till vattentanken där (om det finns luft i slangarna) äker upp och kägga sig vid taket på tanken.
annars brukar man kunna se att det åker runt luftbubblur om man har för lite vatten.
kan oxo vara att din pump pumpar för snabbt så vattnet inte hinner bli avkylt.
jag skulle tro mest på det sista altenativet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benadam
allt vatten kommer ju till slut till vattentanken där (om det finns luft i slangarna) äker upp och kägga sig vid taket på tanken.
annars brukar man kunna se att det åker runt luftbubblur om man har för lite vatten.
kan oxo vara att din pump pumpar för snabbt så vattnet inte hinner bli avkylt.
jag skulle tro mest på det sista altenativet

Ja, luftfickor kan finnas i systemet.
Kontrollera att inga kinkar på slangen har bildats. Fyll systemet fullt. Lossa blocken från sina komponenter, kör systemet och vrid och vänd lite på blocken för att ev. luft skall följa med (Speceillt i radiatorn).
Det finns ABSOLUT INTE någon "..din pump pumpar för snabbt så vattnet inte hinner bli avkylt."-Effekt. Detta är en myt och direkt fel.

Skriv vad du har för komponenter i datorn, spänningar på fläktar, shrouds, överklockning, lufttemperatur, etc. annars är det omöjligt att ge några konkreta råd.

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk

Asus moderkort
Intel P4 Prescott 775
GeForce 6800 Ultra 256mb
EJ ÖVERKLOCKAD

Temperaturen i huset ligger på ca 22C

Radiatorn ligger på 2 papst fläktar 120mm (16,5db). Baksidan av chassit finns 1 120mm som drar ut luft och 1 92mm o toppen. Allt är kopplat till en zalman fläktkontroller som, allt kör på max och det ska vara på 12v.

När jag startar datorn så ligger den på ca 32C och sedan bara klättar uppåt.

Jag funderade på om det kan vara så att Papst fläktarna är för klena.

Edit: Satt och kollade på grafikkortets temp och märkte att den är ändå okej. Har droppat rätt mkt i temp. Så då borde felet kunna rundas av runt cpu blocket. Några spec grejor som jag borde tänka på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av netgear24
Några spec grejor som jag borde tänka på?

Kanske att din P4 drar 115 Watt i 75% load ORGINAL, och utvecklar en helvetes massa värme.

Vad min drar i load vågar jag inte äns tänka på, men jag har fått en fet bukett blommor av VD:n på Vattenfall.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

Jag tror att själva problemet beror på mina fläktar + Double Heater Core radiatorn. Känner man på radiatorn så är den varm. Tror att min lösning på att ha en liggande radiator på fläktar kanske inte var någon bra kombination.

Vad tror ni?

Skall nog köpa mera slang och sedan dra ur radiatorn ur chassit och testa lite olika metoder.

Funderar på att investera i 2 st Black Ice Pro Radiatorer. Och göra som:

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=739...

Återigen tipps, vad tror ni ?

Permalänk
Medlem

radiatorn blir varm oavsett hur du gör skulle jag tro. det optimala med vattenkylning skulle väl vara rumstemperatur på vattnet men det är nog ganska svårt att lyckas med. tempen stiger hela tiden i början tills systemet når den genomsnittliga tempen på vattnet baserat på vad varmt systemet blir och hur mycket du orkar kyla det med fläktar. så 50 grader låter inte helt galet.
Jag kör med ett stormblock och en MCP655 pump på en p4 3,4 Ghz och ligger på ca 45 grader idle

Visa signatur

TT Mozart Tx, ABIT AW9D-MAX, c2duo E6600, 2048mb DDR2 corsair dominator 800mhz, 2x80gb samsung sata II i raid, maxtor 300gb, seagate 250gb, corsair HX620W ,powercolor X1950pro, swiftech storm, MCP655, BIE m.m