Permalänk
Melding Plague

X1800 även till AGP

<font style="font-size: 10pt"><b>X1800 även till AGP</b></font> <small class="small">måndag 14 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Även om både ATI och Nvidia med deras senaste grafikkortsserier gått ifrån AGP, verkar det finnas tillverkare som inte är nöjda med att begränsa sig till PCIe skriver <a href="http://www.theinquirer.net/?article=27657" target="_blank">The Inquirer</a>. Tillverkaren Diamond Multimedia har nämligen <a href="http://www.diamondmm.com/X1800256PCI.php" target="_blank">lanserat ett X1800</a> för både AGP och PCIe. Närmare specifikationer för kortet är i dagsläget knapphändiga.
<br />
<br /><i>”It's obvious that the custom-built PCB features RIALTo PCIe-to-AGP bridge chip, and only makes us wonder why no single vendor stepped up and offered 7800GT(X) on a custom PCB with nVIDIA's own BR02 bridge chip”</i>
<br />
<br />Kan vara en trevlig nyhet för dem som fortfarande sitter på en AGP-plattform där övrig utrustning fortfarande är modern, och vill kunna uppgradera sitt grafikkort utan att köpa ännu mer dyr hårdvara. Kortet skall finnas tillgängligt någon gång denna månad enligt The Inquirer.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Diamond,det var länge sen att de fanns i Butikerna,eller hur???
Men jag tänka inte kasta min AGP Radeon PowerColor X850XT-PE borta nä,aldrig-den go 1År till att använda och har skoj med den där Skapelse.Och jag som tänkte att jag har den sista riktigar Graffekort till AGP-Porten,nu komma de med ett till,vad nu då....Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk

SYnd att det bara var 256mb version av agp kortet.

Permalänk
Medlem

Kommer inte AGP strypa kortet? Känns som X1800 är lite för snabba för AGP iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Kommer inte AGP strypa kortet? Känns som X1800 är lite för snabba för AGP iaf.

Bandbredden på AGP 8x är 2,2GB/s vilket räcker gott och väl.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Kommer inte AGP strypa kortet? Känns som X1800 är lite för snabba för AGP iaf.

Kan du bevisa ditt påstående att AGP har någon begränsning med dagens grafikkort...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk

AGP är fortfarande minst lika bra som pci-e i dagsläget. Anledningen till att alla företag har gått över till pci-e är att det går att utveckla mer senare.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Trevligt som tusan i min mening... Frågan är bara om man kommer kunna hitta nåt av dessa kort i svenska butiker?

Permalänk
Medlem

Shit vad bra alltså, jag som hade hoppats på en till agp serie , antar att nvidia kommer också att släppa en agp version av 7800 ...

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Shit vad bra alltså, jag som hade hoppats på en till agp serie , antar att nvidia kommer också att släppa en agp version av 7800 ...

Jo, de lär väl svara så att ATI inte är bäst på agp-marknaden

Permalänk

Menas hela x1800-serien, eller finns det ett x1800-kort (utan suffix)?
Är mycket intresserad om de släpper det i AGP-version, då slipper jag köpa nytt moderkort

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Hmmm, jag hoppas dessa kort kommer att gå att få tag på ett tag till eftersom jag fortfarande är ganska nöjd med mit 6800GT kort...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Ja, det här var bra nyheter. Nu slipper jag byta moderkortet som jag är så nöjd med. Även om jag inte har nåt emot ATi (har haft 9800PRO och XT) så skulle det vara pricken över i:et om det släpptes en 7800GT(X).

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk

TACK! detta blir ett givet köp

Permalänk
Medlem

Äntligen någon som tar tag i detta och fortsätter med AGP.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Ah, det var trevligt att höra!

Permalänk
Medlem

Intressant nyhet, ska bli kul och se hur de blir utformade, ifall de får plats i Shuttlen, eller om man får köra vidare på det inbyggda ytterligare...
Priset lär ju så klart vara intressant det med.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

I mitt tycke ser det ut som om Diamond använt sidan för X800XL som förlaga och på några ställen missat att redigera bort referenserna till AGP.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Update: Verkar som Diamond bara kopierat systemkraven från x1600 spec. sidan när dom skapade x1800 sidan.
För nu är AGP delen borttagen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

så surt, för det skulle lätt vart nästa uppgradering =P

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk

vi går bakåt inte framåt. Agp är dött och det är bara för folket att inse det. Ati släpper till agp ENDAST för att dom har gått back så mycket och eftersom så många har AGP så blir dom personerna lessna om inte Ati ex då släpper dom korten till agp och på så sätt så tjänar dom in "fans".. enkel att räkna ut..

Nvidia fo the win

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
vi går bakåt inte framåt. Agp är dött och det är bara för folket att inse det. Ati släpper till agp ENDAST för att dom har gått back så mycket och eftersom så många har AGP så blir dom personerna lessna om inte Ati ex då släpper dom korten till agp och på så sätt så tjänar dom in "fans".. enkel att räkna ut..

Nvidia fo the win

Du missade förståss helt den delen i artiklen som säger att ATi inte på vilkors vis hävdar sig stödja det här, och att det görs möjligt via tredjeparts adaptor chip? Lite frågan om hur det funkar, men det är möjligt att ATi kan vara så elaka att de vägrar stödja en sådan här produkt med drivrutiner, och helt enkelt kväva det innan det överhuvudtaget finns en riktig produkt...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Nej nej.. falsklarm juh!.. suck... och jag som fick upp förhoppningarna..

Permalänk

Härligt med nya AGP kort