Permalänk
Medlem

ubuntu: skuggor & transparens

Har sett att fönster och menyer är semitransparenta och har skuggor i diverse skärmdumpar på nätet. Hur åstadkommer jag detta i Ubuntu 5.10?

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken fönsterhanterare eller desktop du använder. Jag gissar att du använde gnome. Sök på det så har du större chans att hitta något. Jag är inte säker på om gnome stödjer dessa egenskaperna.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Jag har googlat lite men inte hittat något speciellt ännu. Verkar möjligt men jag har hitils itne hittatt någon handfast guide. Därför jag vände mig hit.

Permalänk
Medlem

composite extension till X.org. Fungerar bäst med Nvidiakort vad jag vet. Ostabilt och krångligt dock.

Permalänk
Medlem

address? har ett nvidiakort dock.... men ostabilt låter dåligt...

Permalänk
Medlem

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=20769

Tack för att du tar dig 3 minuter att söka någon igång sådär ibland.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Den sidan har jag hittat. Funderade på om det fanns något bättre sätt då den modulen verkar lite instabil minst sagt. Dessutom är effekterna av en sådan installation mycket vagt beskrivna. Jag får inte ut av den sidan om det är reversibelt, vad som påverkas etc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlfonsA
Den sidan har jag hittat. Funderade på om det fanns något bättre sätt då den modulen verkar lite instabil minst sagt. Dessutom är effekterna av en sådan installation mycket vagt beskrivna. Jag får inte ut av den sidan om det är reversibelt, vad som påverkas etc.

För min del gav det den roliga effekten att efter jag skrivit in användarnamn och lösen kommer enbart ubuntus bruna bakgrundsfärg upp, samt muspekaren men inget annat. Går helt enkelt inte att komma in, så nu ser jag fram emot att få installera om allt till helgen...

Permalänk
Medlem

Inte behöver du installera om, gå in i en terminal och skriv killnånting compmgr, sen testar du att starta gnome-panel.

Permalänk
Medlem

killnånting = killall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
killnånting = killall

Så var det ja

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
composite extension till X.org. Fungerar bäst med Nvidiakort vad jag vet. Ostabilt och krångligt dock.

Stämmer bra med composite, kör med Radeon 9250 och det fungerar bra. Verkar inte så instabilt hos mig och jag behövde bara aktivera composite i xorg.conf, samt starta xcompmgr tillsammans med FVWM. Sen kan man ju leka med transset-df också.

Permalänk

Jag körde med transparens i KDE. Det laggade med x.org och med ati:s drivrutiner funkade det inte

Ati kan skita ner sig

Permalänk
Medlem

Har nu testat composite ett tag. Fungerar mycket dåligt. Däremot var hårdvaruacc. väldigt effektivt. Känns som ett nytt op. Har nu avinstallerat composite helt men behållt hårdvaruaccen o xorg.conf. (antar att de flesta redan kör det)

Composite segade ner främst menyerna och när man minimerade fönstren så blev skuggspår kvar på skrivbordet. Intressant koncept dock, borde fixas till och levereras med ubuntu.

Permalänk
Medlem

Har kört med composite förrut. Väldigt mysigt, men småbuggigt, det är fortfarande beta.

Kör KDE genom Ubuntu (Kubuntu om ni vill kalla det så) och installerade ett paket som ersatte kwin med kwin-transp eller något (kommer inte ihåg namnet).

Problem syntes när man minimerade fönster, maximerade fönster (måste flytta lite på dom för att få dom att synas ex.) och att X servern dog ibland, men högst en gång om dagen kanske.

Det var inte segt eller något sånt för mig (nVidia 6800GT).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlfonsA
Har nu testat composite ett tag. Fungerar mycket dåligt. Däremot var hårdvaruacc. väldigt effektivt. Känns som ett nytt op. Har nu avinstallerat composite helt men behållt hårdvaruaccen o xorg.conf. (antar att de flesta redan kör det)

Composite segade ner främst menyerna och när man minimerade fönstren så blev skuggspår kvar på skrivbordet. Intressant koncept dock, borde fixas till och levereras med ubuntu.

Hur får du igång hårdvaruacc?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.