Permalänk
Medlem

partitionskrångel och grub...

Hej

Jag kör windows xp och ubuntu på min dator. har en 80gb hd som är partionerad så att win ligger på en partition NTFS och linux har ju då en partition.

Nu gjorde jag så att jag i Windows tog bort linux partitionen för att jag ville fixa om lite bland partitionerna. Problemet då är ju att grub ligger kvar.. MEN.. nu blev det så att när jag tog bort linux partitionen så fick jag helt plötsligt unallocated space på 796 gb !?

Testade att starta om datorn får då såklart ntldr fel och grub fel....
TEstade att dra in XP installationsskivan för att reparera (fixmbr o.s.v) men reparera kan jag inte göra för datorn hittar ingen Windows installation längre..
Testade att installera ubuntu men då hittar den inget ledigt utrymme utan isådanafall måste jag formatera om disken..

Så vad jag undrar är väl egentligen hur jag kan få igång windows igen utan att behöva formatera min disk.
Jag har ingen diskettstation.

I värsta fall har jag ju tänkt att ta en annan disk å lägga in Xp på och sen göra backup på disken som den "trasiga" win installationen är på och sen formatera om allt. Men om någon har en enklare lösning så..

Permalänk
Medlem

Om den inte hittar nåt Windows har du nog klantat till dig, boota upp med livecd och kolla med fdisk/cfdisk för att se så att din NTFS-partition är kvar. Jag råkade för inte så längesen ta bort en Linux-partition, då utan att tänka på Grub, så när jag bootade fick jag error 22, jag löste det temporärt genom att installera Linux igen

Permalänk
Medlem

har en fråga angående Ubuntu och Grub.

Har försökt få igång ubuntu ca 10ggr, men jag får alldrig igång bootloadern... tydligen ska Grub läggas i "huvudstartsektorn" eller något liknande, men vart fan hittar jag den? :S Jag kommer så långt att installationen av Ubuntu blir klar, men när jag startar om blir det antingen error och går inte att boota öht, eller så bootas XP utan att jag ser skymten av Grub. Hur ska jag göra för att få igång det? :S

Vilket är att föredra föresten? LILO eller Grub?

Visa signatur

System: - P4 @ 3,2GHz - ATI Radeon X300 @ 400/240 - 512Mb DDR-ram