Ny Mp3 spelare, så lik iRiver IHP-120 som möjligt!

Permalänk

Ny Mp3 spelare, så lik iRiver IHP-120 som möjligt!

Tjenare, tänkte ni kunde få hjälpa mig med en sak.
Jag har en 20gb Mp3-spelare, och börjar störa mig på dess size, och att jag enbart fyller 4gb av 20 möjliga som högst!

Vad jag är ute efter är en ny iRiver (iAudio sägs vara bra, men är den lika bra med menyer, samt ljudet??) som jag INTE INTE INTE(!!!!!) måste installera massa mjukvara för att kunna lägga över låtar till!!!

Det är det värsta systemet som kommits på, bl.a. för Ipod, att man måste ha ett förbannat oönskat program att lägga in låtarna med.
Det jag gör nu, är att jag pluggar in min spelare via USB-porten, och DING-DONG, så öppnas den som en vanlig flyttbar hårddisk. Smidigt eller vad?

Någon som kan tipsa om någonting av det jag beskriver? Vill ej ha Ipod, men hdd-utrymme bör gärna vara på 5-10gb!

MVH

/Daniel

Permalänk
Medlem

iRiver H10?

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på vad du skriver om storlek och vad du gillar så skulle jag också tro en Iriver H10 5GB alt 6GB passar bäst.
Fast du bör testa navigeringsknappen innan köp.

Permalänk
Medlem

Re: Ny Mp3 spelare, så lik iRiver IHP-120 som möjligt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
Det jag gör nu, är att jag pluggar in min spelare via USB-porten, och DING-DONG, så öppnas den som en vanlig flyttbar hårddisk. Smidigt eller vad?

Nej, det är inte smidigt. Smidigt är när jag bara pluggar in iPoden i FireWire-porten och iTunes automatiskt öppnas och synkar in alla nya låtar.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Det kallar jag värdelöst. Har använt Ipod när jag hjälpt brorsans med hans system.
Man måste "synka" och lägga över spellistor och drittla o druttla. Helt kasst ju?!

Ser det som en enorm fördel att kunna öppna mappen som en vanlig hårddisk, lägga in det man vill ha, klart slut och allt är som det ska.
Behöver inte program whatsoever.

Gjorde precis lite research på H10, den på 6gb. Kom på att pappa har en sån, men det som är värdelöst med den är att man måste använda program för att bläddra mellan filerna på spelaren, dock INTE för att lägga över dem. Helskumt.
Ganska seg och liten display också.

iAudio då? någon som har någon rekommendation?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
Det kallar jag värdelöst. Har använt Ipod när jag hjälpt brorsans med hans system.
Man måste "synka" och lägga över spellistor och drittla o druttla. Helt kasst ju?!

Ser det som en enorm fördel att kunna öppna mappen som en vanlig hårddisk, lägga in det man vill ha, klart slut och allt är som det ska.
Behöver inte program whatsoever.

Gjorde precis lite research på H10, den på 6gb. Kom på att pappa har en sån, men det som är värdelöst med den är att man måste använda program för att bläddra mellan filerna på spelaren, dock INTE för att lägga över dem. Helskumt.
Ganska seg och liten display också.

iAudio då? någon som har någon rekommendation?

Behövs inget program för H10 om man inte vill konvertera spellistor. Om man inte använder något program så hittar man musiken i "Browser" istället för i "Music" i spelaren.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yonaz333
Behövs inget program för H10 om man inte vill konvertera spellistor. Om man inte använder något program så hittar man musiken i "Browser" istället för i "Music" i spelaren.

Jo precis, men att gå in i Browsern gör att den står och tänker mycket mera än tidigare. Blev irriterad på det. Dessutom "känns" det fel att gå "bakvägen" bara för att iRiver vill få alla att installera deras skit-software ://

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate

Jo precis, men att gå in i Browsern gör att den står och tänker mycket mera än tidigare. Blev irriterad på det. Dessutom "känns" det fel att gå "bakvägen" bara för att iRiver vill få alla att installera deras skit-software ://

Du klistrar in allt i typ Media\Music så ploppar det upp.
Har aldrig installerat nått från iRiver och det funkar perfa!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Du klistrar in allt i typ Media\Music så ploppar det upp.
Har aldrig installerat nått från iRiver och det funkar perfa!

Hmm.. har du en H10??

Om det är så att man inte behöver något program alls för att lyssna på musik, och egentligen bara kan använda sig av Browse-menyn, så är ju det okej.. men inte bra..

Har ingen användning för bild-funktion på min etc ork-schmork

Permalänk

Väl talat

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Ny Mp3 spelare, så lik iRiver IHP-120 som möjligt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fo'shizzle
Så låt säga att jag åker o hälsar på min kompis som bor i andra delen av landet, har med mig min iPod, min kompis säger innan jag åker hem: du, jag har några nya album som du bara måste ta med dig o lyssna på hemresan, denna kompis har ingen internetanslutning o inget iTunes, då är det ju hur smidigt som helst att föra över hans album till min iPod eller HUR!?

Man kan ju ha myPod liggandes på sin iPod, är på <2MB (ung 1/2 sång) och körs på Java så det funkar över allt…
Fast vill man inte så slipper man
Men kalla inte folk för fanboys bara för du missat en massa…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Avstängd

Om jag laddar ner en plugin till winamp ja...right?

tva: min poäng är att det ALLTID kommer vara smidigare att plugga i en spelare som funkar med UMS oavsett vilket filöverföringsprogram man har liggandes på sin ipod... det måste du väl ändå hålla med om eller?

Sen tycker jag inte att jag kallar DrRotmos för fanboy utan anledning... gör en sökning här på forumet i hans applerelaterade inlägg så tror jag du ser vad jag menar...jag tycker han uppfyller dom flesta kriterier för uttrycket "fanboy"

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fo'shizzle
tva: min poäng är att det ALLTID kommer vara smidigare att plugga i en spelare som funkar med UMS oavsett vilket filöverföringsprogram man har liggandes på sin ipod... det måste du väl ändå hålla med om eller?

Enklare om man inte har ett bra program, men krångligare än om man har något som iTunes ex.v.
Men frågan var du skulle göra hemma hos polaren Perka som inte hade något mer än två bra album, och det var att starta javaappen.

(Jag vet mycket väl vad han tycker, men det finns så många fler som har än värre fanboytendenser och dom är det ingen som öser epitetet över… …måhända för att just dessa brukar vara de första att ta fram det i brist på argument.)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

iAudio M5 kanske? Den är som X5 men utan allt lull-lull, den har ingen färgskärm, och är lite mer old-school som iRiver H120 (iHP-120). http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/personal-audio/mp3...

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tråden handlar inte om iPod.

*Rensad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
iAudio M5 kanske? Den är som X5 men utan allt lull-lull, den har ingen färgskärm, och är lite mer old-school som iRiver H120 (iHP-120). http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/personal-audio/mp3...

Jo ja har tittat in den, men den har ju 20gb :/ en av anledningarna till att ja ska sälja min IHP-120 är att den just är för stor i size, men även att jag inte har användning för 20gb hdd på den.
6-10 skulle vara perfekt, men jag är inte sugen på iRiver H10 om jag ska va ärlig. Blev irriterad när jag använde farsans

Det finns typ EN spelare på marknaden som har 10gb idag. Är en sunkig Creative eller Avoc eller vad det är.

/D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fo'shizzle
Sen tycker jag inte att jag kallar DrRotmos för fanboy utan anledning... gör en sökning här på forumet i hans applerelaterade inlägg så tror jag du ser vad jag menar...jag tycker han uppfyller dom flesta kriterier för uttrycket "fanboy"

Menar du att du verkligen gjorde en sökning för det? Räcker det inte med att kolla i min signatur?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Re: Re: Ny Mp3 spelare, så lik iRiver IHP-120 som möjligt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Nej, det är inte smidigt. Smidigt är när jag bara pluggar in iPoden i FireWire-porten och iTunes automatiskt öppnas och synkar in alla nya låtar.

tss... man kanske inte ens vill ha med alla låtar?

och om man ska lägga in grejjer på datorer utan programvara för överföring så är det inte så smidigt längre

Du är typisk en sån fanboy som försvarar det du har för att det ska låta bra eller? låter så på dig iaf för det är absolut INTE smidigt.

om iPod inte krävt programvara så hade du antagligen sagt att den är smidig pga det, eller hur?

och det finns ju inget som hindrar en att synka in låtarna med program på spelare som ej kräver det heller så varför krångla till det med att KRÄVA programvara ist för valfritt?

anser du fortfarande att det är smidigare att en mp3-spelare KRÄVER programvara för att föra in filer så vet jag inte vad som är fel på dig...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Ny Mp3 spelare, så lik iRiver IHP-120 som möjligt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
tss... man kanske inte ens vill ha med alla låtar?

och om man ska lägga in grejjer på datorer utan programvara för överföring så är det inte så smidigt längre

Du är typisk en sån fanboy som försvarar det du har för att det ska låta bra eller? låter så på dig iaf för det är absolut INTE smidigt.

om iPod inte krävt programvara så hade du antagligen sagt att den är smidig pga det, eller hur?

och det finns ju inget som hindrar en att synka in låtarna med program på spelare som ej kräver det heller så varför krångla till det med att KRÄVA programvara ist för valfritt?

anser du fortfarande att det är smidigare att en mp3-spelare KRÄVER programvara för att föra in filer så vet jag inte vad som är fel på dig...

Hmm, låt mig se. Jag har en 20 GB iPod, och ett musikarkiv på 15 GB. Alltså finns det ingen anledning till varför jag inte skulle vilja ha med alla låtar.

Sedan ska vi se hur många datorer jag överför min musik från... Låt se... En. Jag tycker inte det är en särskild pina att behöva ha ett program installerat på en dator.

Så då ska vi se... Vilket är smidigast? Att bara plugga in min iPod i datorn och några minuter senare ha all ny musik insynkad eller att manuellt behöva leta upp all ny musik och sedan kopiera den till en MP3-spelare manuellt. Hmm... Jag vet inte vad du tycker men jag tycker alternativet där jag inte behöver göra något verkar smidigast?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Avstängd

Lägg ner!

tråden blev redan rensad en gång...

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk

Well.. har kanske 5.5gb musik på datorn, men lyssnar enbart på typ 1.5 skulle jag gissa.
Vill ha lite space över för att kunna föra över filer med mera mellan min studio-dator och annat. Transportera större iso-filer med mera.
En 6gb blir nog ganska bra. På snudd till för lite.

Finns det någon annan spelare ni kan rekommendera på 6gb som inte är iRiver h10? Vill display, bra ljud och en som ej tar lika stor plats som IHP120n

Permalänk
Medlem

Tror inte att det finns någon spelare mellan 6 och 10gb som är UMS. Creative har några olika spelare som jag tror funkar som en flyttbar disk om man har XP och WMP 10. Sony har NW-A1000 (6gb) som man kan lägga in ett program på och sedan köra när man anslutit den till datorn, då blir det ungefär som en flyttbar disk.
Iaudio M5/X5 är faktiskt inte alls stora, de är mycket mindre än vad du verkar tro. M5:an kommer Onoff sälja billigare under mellandagarna, jag gissar på 2200kr för 20gb.

Visa signatur

THE STATUS QUO IS GAINING MOMENTUM

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Ny Mp3 spelare, så lik iRiver IHP-120 som möjligt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Hmm, låt mig se. Jag har en 20 GB iPod, och ett musikarkiv på 15 GB. Alltså finns det ingen anledning till varför jag inte skulle vilja ha med alla låtar.

Sedan ska vi se hur många datorer jag överför min musik från... Låt se... En. Jag tycker inte det är en särskild pina att behöva ha ett program installerat på en dator.

Så då ska vi se... Vilket är smidigast? Att bara plugga in min iPod i datorn och några minuter senare ha all ny musik insynkad eller att manuellt behöva leta upp all ny musik och sedan kopiera den till en MP3-spelare manuellt. Hmm... Jag vet inte vad du tycker men jag tycker alternativet där jag inte behöver göra något verkar smidigast?

Du är ju fan bra dum du...
finns fler som kanske inte vill ha in alla sina låtar, finns sånna som har mer än 30GB...

och det finns en bra mäng personer som skulle vilja kuna slänga in låtar eller annat från andra datorer, te.x om man är hos en polare eller någon annan stans.

Du vet (eller... tydligen inte) man kan inte bygga ett helsiktsegenskap eller vad man ska kalla det som på 1 enskild person, utan man får ta det allmänt...

och om alternativen är "1. Kräver programvara på alla datorer där den pluggas i" och "2. kräver ingen programvara över huvudet taget, det är frivilligt." så Kan man Inte påstå att alternativ 1 är smidigare än 2...

tänk efter vad du skriver för fan, du dumförklarar ju bara dig själv...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Ny Mp3 spelare, så lik iRiver IHP-120 som möjligt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
Du är ju fan bra dum du...
finns fler som kanske inte vill ha in alla sina låtar, finns sånna som har mer än 30GB...

och det finns en bra mäng personer som skulle vilja kuna slänga in låtar eller annat från andra datorer, te.x om man är hos en polare eller någon annan stans.

Du vet (eller... tydligen inte) man kan inte bygga ett helsiktsegenskap eller vad man ska kalla det som på 1 enskild person, utan man får ta det allmänt...

och om alternativen är "1. Kräver programvara på alla datorer där den pluggas i" och "2. kräver ingen programvara över huvudet taget, det är frivilligt." så Kan man Inte påstå att alternativ 1 är smidigare än 2...

tänk efter vad du skriver för fan, du dumförklarar ju bara dig själv...

Vilken tur att det finns iPodar med 60 GB disk då

Menar du att man ska begå olagliga handlingar och piratkopiera musiken? Sånt uppskattas inte på det här forumet.

Nu är det ju tyvärr så att smidighet är en subjektiv egenskap, vilket innebär att var och en själv måste avgöra vad den tycker är smidigt. På så sätt så kan du omöjligt påstå att jag har fel när jag säger att jag tycker iPoden är smidigare. Du kanske inte tycker det, men det gör jag.

Det finns en god anledning till varför man måste använda programvara för att föra över låtar till iPod. För att iPoden ska vara så lättnavigerad som den är så lagras all information i en databas. Denna databas skapas av datorn (som redan har en sån databas) när man synkar iPoden med datorn.

Då kanske du undrar varför man inte kan skapa den databasen på iPoden istället för på datorn? Svaret är att det skulle ta onödigt lång tid.

Kravet på iTunes kommer alltså från det enligt mig utmärkta interfacet som finns på iPod. Jag tycker även att kombinationen riktigt bra interface men krav på programvara för överföring är mer värt än kasst interface men utan krav på programvara.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Ny Mp3 spelare, så lik iRiver IHP-120 som möjligt!

Citat:

tänk efter vad du skriver för fan, du dumförklarar ju bara dig själv...

Du är snarare den enda som gjort det i denna tråd.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ny Mp3 spelare, så lik iRiver IHP-120 som möjligt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Du är snarare den enda som gjort det i denna tråd.

AMEN!

Permalänk
Medlem

Apropå filöverföring, skulle ni klaga mindre om ni var tvungna att använda WMP, i och med att programmet följer med Windows XP?

Edit: stavfel.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Avstängd

Känns som det börjar bli dags för nån moderator att rensa igen, börjar likna flamewar detta...

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk

Har förstått att du inte är ute efter en iPod, låt så vara...

Tänkte tipsa om två spelare. Kan dock inte rekomendera dem helt enkelt för att jag varken har testat eller läst några tester, men jag tycker de verkar intressanta.
Kenwood HD 20 GA 7-B: (ska tydligen utmärka sig ljudmässigt)
http://www.technikdirekt.de/main/page.html?pageid=%7B86383F04...

THOMSON MP3 spelare PDP2812 5 Gb:
http://www.pixmania.com/se/se/104237/art/thomson/mp3-spelare-...