lagg med relativt låg skärmupplösning och ett gfs 7800 gtx

Permalänk

lagg med relativt låg skärmupplösning och ett gfs 7800 gtx

lirar bf2, bf2 SF, ut 2004 mm. min fru fick en ny hemdator som jag spelar på som har:

AMD Athlon (TM) 64 3700+ 2.2 HT2000 1M 939.
GeForce 7800 GTX (256 mb endast)
1024 MB PC3200 (400MHz DDR SDRAM 184-Pin DIMMs)
något atx moderkort
Hårddisk: 250GB SATA/7200rpm 8MB cache
windows xp home
får 8000 poäng utan att överklocka på 3dmark 05.

problemet är att när jag lirar spelen så funkar det oftast kanonfint och laggar inte någonting, men plötsligt laggar det till. Det hackar inte i grafiken som det brukar när det laggar som det brukar när man kör förhöga inställningar,, utan det blir helt "stilla" för att sedan funka igen. Ibland känns det som om det "släpar" men sen funkar det fint som fan igen.

Jag kör alla spelen på max alla inställningar, 1280 * 1024.

Jag funderar på om det kan vara som så att antingen:

så är det bara så det skall vara, men eftersom jag inte känner igen "stoppen" så misstänker jag antingen att..

Minnet på 1 gig inte räcker, måste kanske tanka från hårddisken.

256 mb är förlite på grafikkortet, borde sänka ner inställningarna

jag kör med trådlös mus och tangentbord, är det något som kan göra att det inte funkar, känns som om det är lite fördröjning.

MYCKET tacksam för hjälp, skall jag handla mer minnen, nya minnen, köra med vanlig mus och tangentbord som ej är trådlösa eller blir det bara så här?

Mycket tacksamm för hjälp

jonny

Permalänk
Medlem

du kan ju testa att sänka upplösningen lite och sen är väl 1gb ram lite för lite att köra på med hög upplösning etc.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Kan nog vara så att minnet inte räcker och börjar då swappa till hårddisken istället för minnena. Fast säker är jag inte. Men med tanke på systemet i övrigt så skulle ju mera ramminne inte skada.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

så hur mycket minne skall man inhandla, räcker 512 till att börja med, eller 1024?

Permalänk
Medlem

Det har inte med internet att göra då?
Jag kan spela BF" på högsta inställningarna när jag spelar single player, men när jag är uppkopplad mot en server måste jag ställa ner inställningarna eftersmo det går segare då.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnylocktong
så hur mycket minne skall man inhandla, räcker 512 till att börja med, eller 1024?

Beror ju på hur många platser du har på moderkortet, har du fyra så köp en 512, till att börja med, tycker du inte det gjorde någon skillnad, smacka in 512 till. Fast börja med att sänka grafikinställningarna och se vad som händer. Uppdatera drivrutiner, kolla tempraturer osv. Trotts att minnen är billiga idag så är det änndå onödigt att köpa "bara för att det kan vara det som är fel".

Men hur som helst, varken spel eller dator kommer klaga över 1 gig extra i ram.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Kan ju faktiskt vara det med. har 10 mbit så det borde visserligen räcka, men vad vet jag... jaja, får testa köpa lite mer minnen - kanske behövs ändå. kan man köra ett 1gig minne med 2 st 512? eller måste allt vara samma?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnylocktong
Kan ju faktiskt vara det med. har 10 mbit så det borde visserligen räcka, men vad vet jag... jaja, får testa köpa lite mer minnen - kanske behövs ändå. kan man köra ett 1gig minne med 2 st 512? eller måste allt vara samma?

Nu hänger jag inte med, du säger att du har 10 megs lina. Då är frågan, hackar spelet för dig eller laggar det för dig? Lagg = tappar paket som skickas och tas emot från servern du spelar på, vilket kan medföra att det "hackar". Hack = när din dator inte klara av att driva spelet fullt ut och måste stanna upp för att "tänka". Testa att spela singelplayer, alltså enbart på din dator och inte mot internet över huvud taget och se vad som händer.

Angående om du kan ha en 1024 och 2 512 så funkar det utmärkt, kör själv med 1 512 och 2 256 och funkar hur fint som helst. Ännda nackdelen är att du inte kan köra "dual", minns inte exakt vad det är bra för, men var att man får lite mer prestnda eller liknande. Så vill du köra dual så köp ett 1024 på en gång. För att garanterat undvika minnesproblem, köp minne av samma märke/modell som det som redan sitter i. Om du inte lyckas lista ut vad det är för minne, köp vilket som helst, brukar funka fint änndå, men för att vara 100% på att det inte ska krocka med varandra, köp samma märke/modell.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Låter det inte som värmeproblem eller nåt?
Har du kollat hur varm din processor/grafikkort blir?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beelzi
Låter det inte som värmeproblem eller nåt?
Har du kollat hur varm din processor/grafikkort blir?

Nja, värmeproblem brukar väll snarare visa sig när det blir artefekter is pel, grfiken är konstig eller att datorn startar om sig. Att den bara ska hacka till är i så fall konstigt, men visst, det kan vara värmeproblem.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Tror mer på hans hårddisk. Har du inställt i windows att dom skall "vila" efter en viss stund om dom inte används? Om du har det så kan det ju ta en liten stund för den att vakna vilket ger ett sådant lagg/låsning som du säger att du får. Hade för inte alls så länge sen en gammal disk som tog lite lång tid på sig att vakna så datorn kunde låsa sig i ca 5sek utan att jag kunde göra något. Det jag menar är att om du har fler diskar så kankse den vill komma åt swapp filen när du spelar och då har disken "somnat"

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Medlem

Jag har en exakt likadan dator som dej (hem-pc från gbg-komun) och på den hackar BF2 om man kör samma upplösning som dej, allt på high och 4 i AA. Det beror på att det "endast" sitter 1 gb ram i burken.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Jag har en Fujitsu simens dator, 3år gammal visserligen men den låste sig också hela tiden när jag spelade. Det visade sig att tempraturen var runt 70-80grader där inne, graffekortet bränndes när man tog på det:)
Sen så köpte jag en extern fläkt till den och temraturen sjönk men ca 20-25 grader. Skulle tro att det är samma i ditt fall.

Permalänk
Medlem

Kul att ämnet togs upp. Har precis samma problem.
Följer trådens utveckling.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Jag har en exakt likadan dator som dej (hem-pc från gbg-komun) och på den hackar BF2 om man kör samma upplösning som dej, allt på high och 4 i AA. Det beror på att det "endast" sitter 1 gb ram i burken.

Om du syftar på trådskaparens dator tror jag nog det är något allvarligt fel på din dator. Jag kan med datorn i sign maxa BF2 i 1152x764 (det är väll rätt) max på allt inkl. AA. Prollen är dock fel det skall vara en Opteron 2.85Ghz.

*edit* fel graffe också det skall vara ett Gainward 6600GT 256mb 1980/Ultra Golden Sample AGPx8....

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Avstängd

Har nästan exact samma sytem som dig (se sign) och mit bf funkar prima på 1280x1024 med allt annat på max. Så skulle tro att det är minnet det trycket på.

Permalänk

jap - det är en gbg dator.

hittade 1 gig extra minne, hjälpte inte mot problemet.

Misstänker dock att överföringen från tangentbordet ibland inte funkar, när man springer så slutar gubben springa ibland (märkte att det nog är detta som är problemet) och misstänker helt enkelt att man inte skall lira datorspel med trådlöst tangentbord. Skall testa slänga ut det.

visserligen har 75 - 80 grader på graffekortet - men står att max är typ 110 så det borde inte vara några problem?

jkonny

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnylocktong
jap - det är en gbg dator.

hittade 1 gig extra minne, hjälpte inte mot problemet.

Misstänker dock att överföringen från tangentbordet ibland inte funkar, när man springer så slutar gubben springa ibland (märkte att det nog är detta som är problemet) och misstänker helt enkelt att man inte skall lira datorspel med trådlöst tangentbord. Skall testa slänga ut det.

visserligen har 75 - 80 grader på graffekortet - men står att max är typ 110 så det borde inte vara några problem?

jkonny

Man ska väll helst ligga under 70-75 grader på grafikkortet. Om tangentbordet slutar att reagera ibland så beror det nog på att batteriet är dåligt.

Permalänk
Medlem

Rekomenderar att du testar att byta mus/tbord till något med sladd (har bara dåliga erfarenheter av sladdlösa saker). Sen så kan du ju alltid testa att sänka upplösning och eller grafikinställningarna och se om det funkar bättre då, är det bara i BF2 det hakar upp sig eller är det även i UT 2004 och andra spel ?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB