Permalänk
Medlem

Datorbrand

Vet ej om det e rätt tråd?

Hade en diskution vid matbordet om hur stor risk det är för en dator att börja brinna!

Jag brukar ha datorn på medans jag är i skolan för datorn står på för nedladdning osv.

Och mina föräldrar påstår att datorn ej bör stå på för att risken för att huset ska brinna upp ska vara rätt så stor!

Min fråga är stämmer detta? Hur stor e risken för datorn ska börja brinna? I så fall vad kan orsaka det (branden)?

Är det någon som har erfarenheter av datorbrand/bränder??

Tacksam för svar!

//NitRolution

Visa signatur

GameStation: ||Gigabyte K8NXP-9||AMD A64 3700+ "San Diego"||Corsair XMS 2x1024||XFX 7800GT 450/1100 + ArticCooling||75Gb Raptor + 250Gb Hitachi||Hiper Type-R 580W||Lian-Li PC7 "Scandinavian-edition"||Razer Coperhead-blå||
3DMark05 - 7220p 3DMark06 - 3528p

Permalänk

Är inte jätte haj på det här men mitt nätaggregat börja "brinna" en gång. Dock så utvälades ingen eld endast rök.
Själv har jag gämt min dator på när jag är i skolan.
Ett bra knep är att datorn ren ifrån dam och smuts.
Om datorn står öppet osv så är de nog inte så stor risk. Värre om den står i trånga utrymmen där de lätt blir varmt.

Jag tror själv att riken för brand är ytters liten. Beronde på klimat osv.

Ps. får en känsla av att dina föräldar är lite rädda för att få en stor elräkning

Permalänk
Medlem

Om nåt i datorn skulle börja brinna som t.ex nätaget så brukar det oftast bara bli rök men det kan ju hända att det kommer ut en låga så smartast är väl att ha datorn rätt så öppet. För 2 veckor sen så brann strykhjärnet och en varmluftsfläkt upp hemma hos oss, vart värdens låga men som tura va så stod det inte nära nån gardin eller nåt...

Permalänk
Medlem

Ett strykjärn är inte precis samma sak som en dator, i övrigt så tror jag chansen att en dator börja brinna e VÄLDIGT liten, visserligen finns den, men krävs nog en jäädra massa damm och varm luft

Permalänk
Medlem

Mitt gamla nätagg gick sönder för cirka 2 månader sen. Den började inte brinna. Det luktade dock om den. Jag tror chansen för brand är löjligt liten...

Visa signatur

Asus G75V

Old baby:Amd 64 3000+ Winchester @ 3800+, ASUS A8N SLI, Corsair Twinx 1024 C2, Gainward 7800GT(470/1300), Tagan 420W X-eye, Samsung Syncmaster 730 BF, Samsung Spinpoint P120 250GB, Antec Plusview II, 3Dmark, 05: 8047, 06: 4045

Permalänk
Medlem

Jag känner absolut ingen som har haft en dator som börjat brinna.
Eller jo, en snubbe, han la smällare i sin gamla burk när han fick en ny

Nä, men chansen är inte speciellt stor, såvida du inte strippar burken från alla fläktar, överklockar allt, sätter datorn i ett väldigt varmt rum och slänger in ditt täcke i chassit :D:D:D

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Jag känner absolut ingen som har haft en dator som börjat brinna.
Eller jo, en snubbe, han la smällare i sin gamla burk när han fick en ny

Nä, men chansen är inte speciellt stor, såvida du inte strippar burken från alla fläktar, överklockar allt, sätter datorn i ett väldigt varmt rum och slänger in ditt täcke i chassit :D:D:D

Njaa, de flesta datorer stänger ju av sig själv när de börjar bli allt för varma.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

om päronen blir för oroliga kan du ju alltid få DOm att köpa brandsäker ljuddämpning till dig.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Njaa, de flesta datorer stänger ju av sig själv när de börjar bli allt för varma.

Ja, men om man inte får fyr på skiten är det bara att följa ovanstående exempel med smällare :D:D:D

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Ja, men om man inte får fyr på skiten är det bara att följa ovanstående exempel med smällare :D:D:D

Ähh, orka elda upp en dator

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Tack för allting, tror nu att mina föräldrar e lite mer övertygade!!

Visa signatur

GameStation: ||Gigabyte K8NXP-9||AMD A64 3700+ "San Diego"||Corsair XMS 2x1024||XFX 7800GT 450/1100 + ArticCooling||75Gb Raptor + 250Gb Hitachi||Hiper Type-R 580W||Lian-Li PC7 "Scandinavian-edition"||Razer Coperhead-blå||
3DMark05 - 7220p 3DMark06 - 3528p

Permalänk
Medlem

Du behöver nog inte oroa dig från en brand. Det ända du bör göra är som andra har sagt, håll borta damm o smuts och ha inte datorn i trånga utrymmen, jag har min på bordet brevid skärmen och det är helt öppet minst 1 meter åt varje håll, och man får alltid ha alla chassi delar på, som "väggarna" ;P. Mitt gammla nätagg exploderade dock i Oktober -05. Men det var för hela datorn kortslöts när jag skulle starta den. Men då köpte jag ny dator istället för nätagg. orkade inte med den, men oroa dig inte för branden, Kan också säga att jag och en kompis räknade ut vad en dator skulle kostade o ha 24/7 i en månad. = 100kr för en månad. Det är inte mer.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.