Permalänk
Medlem

Definiera egna HTML-element

Hejsan!

Finns det möjlighet till att definiera egna HTML-element?

Jag skulle vilja kunna ersätta följande kod:

<div id="logotypruta">MinHemsida.se</div> <div class="enkeltext">Enkel text, Enkel text, Enkel text, Enkel text, Enkel text, Enkel text, Enkel text, Enkel text.</div>

Med följande kod:

<logotyp>MinHemsida.se</logotyp> <enkeltext>Enkel text, Enkel text, Enkel text, Enkel text, Enkel text, Enkel text, Enkel text, Enkel text.</enkeltext>

Jag vill kunna skapa namn på helt egna element och använda dessa i HTML. Skulle vilja slippa använda id="" & class="" tillsammans med befinliga element. Skulle vara mycket enklare, plus mindre kod om man kunde definiera sina egna element.

Är detta möjligt?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Opteron 144 @ 1800 mhz - 1024 mb corsair-CMX 3200 - Gainward Geforce7800gt - DFI-NF4-ultra-D

Permalänk

Det är XML du letar efter... http://www.w3schools.com/xml/default.asp

stakes: Är inte XSL det som används för att styla XML?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Holmer
Det är XML du letar efter... http://www.w3schools.com/xml/default.asp

stakes: Är inte XSL det som används för att styla XML?

Ja.

Permalänk
Testpilot

Hur är det egentligen med XSL och XML? finns det nån som använder det och funkar det i alla webläsare? har inte riktigt förstått hur det funkar men tycker det verkar väldigt intressant.

Finns det ingen sida som kör med det och man kan se nått exempel?

Eller är det jag som fattat fel och att alla XML/XSL-sidor typ kompileras om till "vanliga" sidor så att man inte kan skilja dom från alla andra?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Du kan skriva egna taggar i XML och sedan definiera dem med XSLT. Det är bra mycket krångligare men man kan få en sån sanslös kontroll att det är den våta drömmen får många, däribland mig

Det ska funka i alla läsare vad jag vet... men jag har varit tvungen att ladda ner en fil från microsoft till IE för att den ska visa xml-strukturen eller nåt sånt där... det var längesen jag höll på med ren xml så jag kommer inte riktigt ihåg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Holmer

stakes: Är inte XSL det som används för att styla XML? [/B]

XSL (eller XSLT) är så mycket mer än att bara "styla med"... XSLT är ett väldigt kraftfullt scriptspråk som kan hantera stora och svåra konverteringar...

Dock är XSL vanligtvis använt för att "presentera" xml i HTML format. Litet exempel nedan:

Spara denna som t.ex. "news.xml":

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?> <?xml-stylesheet type="text/xsl" href="parse_news.xsl"?> <news> <agency>My news</agency> <item id="1" added="2005-12-07"> <subject>XML / XSL test</subject> <text>Hello World!</text> </item> <item id="2" added="2005-12-07"> <subject>More samples</subject> <text>Hello Once Again World!</text> </item> </news>

Och denna MÅSTE sparas som "parse_news.xsl" (eftersom den refereras i "news.xml"):

<?xml version="1.0"?> <xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform"> <xsl:template match="/news"> <html> <head> <title>News</title> </head> <body> <table> <tr> <td>News items from <xsl:value-of select="agency"/>...</td> </tr> <xsl:for-each select="item"> <tr> <td> <xsl:value-of select="./@added"/> <br/> <xsl:value-of select="./text"/> </td> </tr> </xsl:for-each> </table> </body> </html> </xsl:template> </xsl:stylesheet>

Välj sedan att öppna "news.xml" i din browser... Då ska resultatet av parsningen dyka upp...

Denna är nu helt oformaterad men XSL stöder alla vanliga HTML objekt som javascript, CSS, m.m. Man kodar in det "som vanligt" i XSL filen.
XML filen innehåller endast data ("content") för sidan, alltså alla texter o.dyl.

Kolla in http://www.w3schools.com/ som har en bra liten "skola" för ändamålet...

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Bara kolla här så ser ni hur effektivt och användbart det är med XML/XSLT

Permalänk
Medlem

Om man vill vara säker på att det funkar i alla webbläsare så kan man ju låta parsningen ske på serversidan.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Eller så kan du skapa ett style sheet och sedan lägga in det som tabeller/divs?

Visa signatur

Intel Celeron 2633 MHz | Asus P4SGX-MX (3 PCI, 1 AGP, 2 SDR DIMM, 2DDR DIMM) | 256 DDR | Fujitsu e178 17" CRT | Nvidia GeForce MX 440 AGP8X 128 MB | Analog Devices AD1980 SiS 7012 Audio Device | Microsoft© Windows XP Home Edition

Permalänk
Medlem

Det var ju precis det han inte ville göra, eller hur?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lothar
Ja.

Jo, är nog svaret du letar efter. Annars var det rätt.