Effekter av datalagringen

Permalänk
Medlem

Som det står i artikeln är det UPPKOPPLINGARNA som ska lagras. Något förenklat: (förmodligen uppkopplingens varaktighet också)

200.200.200.1 -> 200.123.39.12 @ 2005-12-03 10:02.91
asdf@mail.com -> fdsa@mailnet.org @ 2005-12-04 20:09.12
08-1234567 -> 070-7654321 @ 2005-12-05 19:01:94

Det blir dock enorma mängder data. Jag är ganska nyfiken på hur dom har tänkt lösa detta...

Permalänk
Medlem

Har redan skickat mail till åtta idioter (förlåt, ledare) som har med denna fråga att göra.
Lika bra att bara luta sig tillbaka med sossbidraget och vänta på revolutionen om x antal år. Ska som sagt bli roligt att se hur chockade människor kommer bli när 40-talisterna går i pension och Sveriges ekonomi rasar sönder och samman.

Permalänk

Thomas Bodström är en jaula møkkaman! Att han ser ut som en avdankad cola-sniffande spybar-reject gör ju inte saken bättre. Avsätt omedelbart!

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem

Jag var faktiskt nere i Bryssel under veckan på uppdrag utav EU-Parlamentet samt Charlotta Cederschiöld (även en god vän till mig).

Min resa dit gick ut på just den nya datalagringslagen, som i grund och botten bygger på att efter terrordåden den 11/9 - 01 ville England samt Sverige (med Bodström i spetsen) införa denna lag. Lagen lades nästan omgående i en malpåse där lagen låg tills terrorbombningarna i Madrid 2004 samt årets händelser i London. Därefter så togs datalagringslagen genast upp ur malpåsen och återupplivades tack vare det tumult terrorismen orsakat i Sverige.

Det som är lite synd är att som det ser ut just nu så kommer lagen träda i kraft efter parlamentets votering på måndag. Vad jag vet är att ett extensivt lobbying-arbete finns i Bryssel för att förmå den Europeiska vänstern.

Den enda fördelen är att Moderaterna samt EPP-ED (Majoritetsgruppen inom Eu) står bakom ett klart nej. Men åandra sidan bör vi vara glada ifall det blir ett Ja då våran information endast kommer lagras i 2år, jämfört med Polens 15... Ett tips är även att sälja aktier i telefonibolag / isp-er då den svenska staten inte tillåter kompensation för lagring, tillskillnad från övriga europeiska länder.

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem

"I worry about my child and the Internet all the time, even though she's too young to have logged on yet. Here's what I worry about. I worry that 10 or 15 years from now, she will come to me and say 'Daddy, where were you when they took freedom of the press away from the Internet?'"
--Mike Godwin, Electronic Frontier Foundation

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Hedersmedlem

Arrgh

Det är något jävla stort fel på samhället när man vill bli politisk aktiv för att ändra och få bort sådana här idiotiska förslag, inte för att förbättra samhället allmänt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Internet är ju ganska bra uppbyggt så att man kan fritt utbyta information och ideer. Därför har man nu plockat fram Internet2, en betydligt snabbare modell, och helt under kontroll av de som driver det.
Snart i var mans hem.

Sen är jag lite oroad över de som skriver "typiskt socialdemokrater, allt är sossarnas fel o.s.v". Tror ni verkligen att det skulle vara annorlunda om moderaterna satt vid makten? Moderaterna är ju ännu mer inne på att företagen och storebror ska ha makten. Ett maktskifte vid valet kommer inte att ändra på den här politiken, men det kommer att göra det mycket sämre för de lägst ner i samhället som ska få ännu mindre att leva på än vad de har nu.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
I min värld så låter det som Nazi Tyskland. Alla skall tycka samma sak och staten skall ha stenkoll på allt. OTROLIGT Historien upprepar sig själv, fast då som "demokrati". Jag ser dock ingen skillnad på detta och 3:e riket. Farligt när man vill styra folk.

Du måste driva med mig?! Läs historia och kom tillbaka när du vet mer tack.

Att byta parti är absolut inte lösningen på detta problem. Vi lekmän måste göra oss hörda helt enkelt så att politikerna inte glömmer bort oss. Det är lösningen.

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Medlem

Bra.nu är det slut på privatlivet med.

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz BE@3.9Ghz |A-Data DDR3 4GB 1600Mhz Game Series|Asus M4785TD-V EVO DDR3|Asus HD4850 1GB| Fractal 400W|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Sen är jag lite oroad över de som skriver "typiskt socialdemokrater, allt är sossarnas fel o.s.v". Tror ni verkligen att det skulle vara annorlunda om moderaterna satt vid makten? Moderaterna är ju ännu mer inne på att företagen och storebror ska ha makten. Ett maktskifte vid valet kommer inte att ändra på den här politiken, men det kommer att göra det mycket sämre för de lägst ner i samhället som ska få ännu mindre att leva på än vad de har nu.

Den här frågan drivs inte av Moderaterna, varken på en svensk eller europeisk-nivå. Utan vi kan istället tacka Folkpartiet för deras lojalitet till datalagringsfrågan.

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem

Tror inte det spelar någon roll, sossar, folkpartister, moderater eller vad det nu kan vara... de är ju likadana alihopa... som jag sa tidigare, frågan är bara vilken väg man går till katastrofen...

Felet är inte vilket parti som sköter saken, felet är att allihopa vägrar inse det mest grundläggande i demokrati, att styret är till för folket, inte tvärt om...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Tror inte det spelar någon roll, sossar, folkpartister, moderater eller vad det nu kan vara... de är ju likadana alihopa... som jag sa tidigare, frågan är bara vilken väg man går till katastrofen...

Felet är inte vilket parti som sköter saken, felet är att allihopa vägrar inse det mest grundläggande i demokrati, att styret är till för folket, inte tvärt om...

eller i det här fallet, styret är till för visst folk. (det är bra att ha en egen lobby)

men det finns även några bra saker med det kan man ju inte förneka.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Thomas Bodström är en sån jävla brown-nose, som slickar uppåt o sparkar neråt för att göra karriär och vinna cred hos högre kostymbögar med ambitioner att styra det nya tredje riket.

Att han gör det "för att stoppa terrorism" i detta fallet, eller skapar helt orimliga anti-piratlagar i andra fall gör det bara ännu bajsnödigare.

Visa signatur

a64 3500+ 1gig RAM corsair (2x512 dualch.) dfi infinity mobo. gainward 6800U pcie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Tror inte det spelar någon roll, sossar, folkpartister, moderater eller vad det nu kan vara... de är ju likadana alihopa... som jag sa tidigare, frågan är bara vilken väg man går till katastrofen...

Felet är inte vilket parti som sköter saken, felet är att allihopa vägrar inse det mest grundläggande i demokrati, att styret är till för folket, inte tvärt om...

Helt riktigt Belga..

Problemet är att våra styrande politiker (när dom väl har blivit invalda) skiter fullständigt i oss utan tänker mer på att ge ett så bra intryck på EU folket i Bryssel.
På så sätt hoppas dom på ett litet lätt och välbetalt jobb som EU snubbe samtidigt som dom får pension från riksdagen.

Dom måtte vara bra korkade om dom tror att verkliga terrorister är så dumma att dom inte krypterar sina meddelanden och byter kommunikationssätt när allting kommer att loggas.

Och sedan kommer tanken. Kommer detta till att användas i andra rättsfall.
Kan man bevisa t.e.x. otrohet i ett skilsmässomål bara genom att kolla dataloggningen.

Nästa steg i denna övervakning blir väl att dom börja öppna posten och läsa vad folk skriver.

Fan vet om inte posten själva har lite lobbying för att få igenom detta bara för att få folk till att sluta med e-mail.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Som det står i artikeln är det UPPKOPPLINGARNA som ska lagras. Något förenklat: (förmodligen uppkopplingens varaktighet också)

200.200.200.1 -> 200.123.39.12 @ 2005-12-03 10:02.91
asdf@mail.com -> fdsa@mailnet.org @ 2005-12-04 20:09.12
08-1234567 -> 070-7654321 @ 2005-12-05 19:01:94

Det blir dock enorma mängder data. Jag är ganska nyfiken på hur dom har tänkt lösa detta...

Ja, det är tillräckligt.
Förr eller senare kommer de att fortsätta om vi tar första steget.
Allt i lögnen "skydda oss mot terrorister" trots att extremt få dör/blir skadade av terrorism idag. (i i-länder dvs).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Hur är det möjligt att det här ska skydda mot terrorister egentligen?

De kan ju inte direkt se några terroristkopplingar bara genom att titta på vilka som mailar vilka, det är helt omöjligt.

Så de måste ha en misstänkt.
Det roliga är ju att nästan ingen mail (och troligtvis ingen mail som terrorister använder) är kopplat till någon speciell person (som kan uppsökas med ett sånt här register). Vilket betyder att det enda praktiska man kan göra är att logga trafiken och meddelandena i sig för att ta reda på vad som ligger bakom. Och då har man ju redan överskridigt gränserna för vad den här lagen tillåter.

Det går ju säkert med hjälp av andra lagar men det visar ju bara än mer att den här lagen är helt värdelös för sitt "syfte".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaWey
Snart sätter dom väl upp en kamera hos folk på toaletten, jävla skith*gar som vill vara som deras storebror USA, fy skäms!

har du inte sett stasis övervakning då? dom hade just en kamera på toan hoss en snubbe när han stog o piss<a! snacka om nojig regering.

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaWey
Snart sätter dom väl upp en kamera hos folk på toaletten, jävla skith*gar som vill vara som deras storebror USA, fy skäms!

Nej, sånt gör bara tv3 i underhållningssyfte... tillsammans med alla andra fjantiga såna där serier...
Fast det är nog fullt möjligt att om de skulle göra det skulle man få höra ursäkten "men det blir som på tv, och tv skadar ju ingen, eller hur?"

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Fan, man blir sugen på att köpa sig en plats på Baracudas medelhavsö nu. Det suktar riktigt bra!

OnT: Vad är chanserna för att detta går igenom. Detta måste ju bara va ett taskigt förslag som kommit lite längre än "spawnar-stadiet" men det kan ju inte finns en jotta i helvetet att dom röstar igenom det va?

Visa signatur

Barton +2500 @ + 3200 ][ Radeon 9700Pro ][ 2x120 Seagate ][ Asus A7N8X Deluxe ][ Twinmos 2x512 ][ Samsung 913N ][Tagan 480W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redmac
Du måste driva med mig?! Läs historia och kom tillbaka när du vet mer tack.

Att byta parti är absolut inte lösningen på detta problem. Vi lekmän måste göra oss hörda helt enkelt så att politikerna inte glömmer bort oss. Det är lösningen.

Det är vi "lekmän" som är målet för åtgärderna. Så jag tror knappast vi är bortglömda...
Hur illa det kommer att gå om man fortsätter att överge principer som är till för att skydda våra mänskliga rättigheter kan man bara gissa. Men sådana rättigheter är till för att hindra att staten begår övergrepp mot vanliga människor och det är så det börjar när en totalitär diktatur uppstår...

Om du läste lite historia skulle du kanske inse den saken. I tyskland anlade nazisterna en brand i riksdagen och skyllde på kommunisterna. Just för att få en ursäkt för att avskaffa de individuella och demokratiska rättigheterna. Och innan dess hade man kommit till makten genom demokratiska val...Numera är det "kamp mot terrorism" som är ursäkt för liknande övergrepp. Så även om det är lite väl saftigt att jämföra med nazityskland finns det helt klart otäcka paralleller som inte bör ignoreras...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Det finns inget som ger mer makt är rädsla imo.
Vill du leda ett splittrat folk? Skapa en "terrorgrupp" som lamslår samhället, driv igenom hårda krav och skyll alla problem/dåd/attacker/ekonomiska problem osv på en specifik grupp. Börja sedan förfölja den gruppen samtidigt som du trappar ner på "terrorgruppens" aktiviteter. Tadaaa du har nu skapad din första hjärntvättade folkmassa.
När vanligt (i-lands) folk är rädda bryr de sig bara om en sak, sin, och sin egen avkommas säkerhet. Då dyker någon handlingskraftig (i Sverige, yea right) person upp och säger,
- Tat lungt, vänd ryggen till så ska jag trolla bort alla bekymmer.
Sedan var allt frid och fröjd och människorna i det lilla landet levde lyckliga i alla sina dagar.
Slut

Ironin i det hela är att jag fortfarande har kvar boken som (s) tryckte ut till alla skolor, "Om detta må vi berätta" tror jag var titteln. Lustigt att landets ledare (eller dess kandidater) som vill verka lite smartare än oss vanligt folk inte kan se några som helst paralleller.

Suck, suck, suck

Bra skrivet Belga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoff
http://www.stoppa-storebror.se/aktuellt.htm

"Polen har deklarerat att man tänker införa 15 års lagring."

Bwhaha, jani, lycka till med det. ^^

Nej, men allvarligt är det här inte kul, kommer det gå igenom så kan de ge dig fan på att jag kommer köra krypterat i ännu större utsträckning än nu.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Inaktiv

En låt som känns mer angelägen än på länge är New Model Army - 225.
Sedan den gjordes 1988 så har många som hört den propagerat för hur dess text bör sättas upp på monument i mitten av alla länders huvudstäder
heh, jag bryr mig inte om deras i övrigt anti-kapitalistiska budskap, men om ni känner för det, så läs igenom texten..
http://www.newmodelarmy.org/Lyrics/225.htm

Utdrag:
Turn off the TV just for a while
Let us whisper to each other instead
And we'll hope that the Corporate ears do not listen
Lest we find ourselves committing some kind of treason
And filed in the tapes without rhyme, without reason
<i>While they tell us that it's all for our own protection,
I swear we never asked for any of this</i>

Jag hoppas någon bryr sig, för jag börjar tröttna på skiten som inte tycks mottaglig för påverkan..

Permalänk
Medlem

Sånt här strider väll mot mänskliga rättigheterna? Isåfall borde man ta kontakt med FN och förklara läget. Om någon skulle kunna lösa detta skulle det vara dom.

Permalänk
Glömsk

Kolla nyheten på http://www.dn.se/

Lyckat att det kommer nu, så kommer säkert några EU-personer rösta med knäna.

Läst på Slashdot:

Citat:

Europe's privacy advocates are rightly worried. It is the sheer speed of the assault (all happening in a few months) that has left most of us staggered. No time to lobby, no time to mount a resistance, almost no time even for journalists to notice what's happening.

Lastly, and most worryingly for EU citizens, is the way criminal law and new definitions of crime are being created by the unelected Council and Commission burocracy - these groups have basically coerced the European Parliament into accepting "compromises" or being left out of the legislative process completely.

In other words... we cannot vote these laws away. There is no mechanism for appeal. There is no supreme court. There is no constitution. When French and Dutch voters threw out the consitution, they threw out a last chance for European democracy. If only they had known...

http://yro.slashdot.org/comments.pl?sid=170852&cid=14232804

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Ehm.. Vad menar du LicKeN? Vad skulle strida mot mänskliga rättigheter i detta fall?

Permalänk
Medlem

Har skrivit ett brev till de svenska ledamöterna: http://machinalibera.blogspot.com/2005/12/s-var-det-dags-igen...

När det gäller mänskliga rättigheter så står det i artikel 12 i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna att "Alla har rätt till skydd för sitt privat- och familjeliv, sitthem och sin korrespondens." Lägg ihop det med massövervakning...

Permalänk
Medlem

Då är jag med. Välskrivet brev.

Permalänk
Medlem

En liten knorr på e-mailet skulle ju vara att köra det genom en annonym re-mailer, och påpeka det längst nere i brevet typ :

"PS

Detta E-mail är skickat via en annonymisernade tjänst så om jag inte undertecknat med mitt namn så skulle du inte veta vem som har skickat det, med eller utan övervakning av tele och datakommunikation"

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
´

Det stämmer inte:
http://www.cnn.com/2005/POLITICS/12/08/patriot.act/index.html

Här är en kort analys av Patriot Act 2:
http://www.rickieleejones.com/political/patriotact.htm

Vet inte hur bra det stämmer, men det är ingen trevlig läsning.

Jag vet inte hur trovärdig min källa är, men han är en amerikanare som var på besök som temporär lärare i vår gymnasieskola. (Orkade inte läsa det där =P ) Om jag inte minns fel så kallade han det hela för Patriot Act (som i din länk) och det skulle tydligen avskaffas, mycket pågrund utav att lagen hade sin grund i en halvtaskig metod att smyga in det hela tillsammans med ett mindre viktigt lagbeslut.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11