Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Melding Plague

Nvidia köper ULI

<font style="font-size: 10pt"><b>Nvidia köper ULI</b></font> <small class="small">onsdag 14 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Nvidia har köpt den Taiwanesiska chipsettillverkaren ULI Electronics, enligt <a href="http://www.theinquirer.net/?article=28331" target="_blank">The Inquirer</a>. Köpesumman uppges vara $52 miljoner US dollar, affären väntar dock på att bli bekräftad. The Inquirer skriver att Nvidia tills vidare kommer att fortsätta sälja ULI:s existerande produkter.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var minsan billigt, men finns det inget konkuransskydd i regionen för att hindra sådana uppköp?

Permalänk
Medlem

jag som trodde uli skulle vara en dem stora chipsettillverkare i framtiden :/ .. om detta nu stämmer såklart..

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem

Trisst, ULI kändes verkligen som en frisk fläkt i chipset-världen...

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

hehe.. då kan väl ATi glömma att de får tillgång till mer ULI bryggor

Permalänk

nVidia skaffar sig verkligen bra plats på markande inom chiptillverklning för MB.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Slut på Crossfire alltså?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X|Rolando
Slut på Crossfire alltså?

Varför då?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar lite synd då nvidia får mindre konkurens och kommer säkerligen inte att tillverka chipset kretsar som stöder både AGP/PCI-Express på samma kort och får därav en större försäljning av sina egenutvecklade kretsar till ett billigt pris av 52 miljoner dollar och även en större marknad att sälja till då folk blir tvungna att köpa PCI-Express moderkort och säkerligen ett PCI-Express grafikkort av märket Nvidia istället för att kanske behålla sitt befintliga.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Synd, ULI var på frammarsch, tror knappast att Nvidia gör annat än att sälja nuvarande kretsar ett tag och sedan lägga ned ULI.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
hehe.. då kan väl ATi glömma att de får tillgång till mer ULI bryggor

"Jätte hehe" Nu kan vi som konsumenter glömma en konkurrens kraftig lösning från ULi i framtiden som kan driva ner priset mera.
ULi som kommer att förlora sammarbete med ATI. ATI kommer att lansera sin egen SB med funktioner som är upp till par med dagens efterfrågan och teknologi. Kan fortfarande använda ULi,s SB med ATI,s NB och "tjäna pengar" på det istället för att sluta. Upp till moderkorts tillverkarna i dags läget.

Tror knappast att Nvidia kommer låta ULi driva/operera oberoende. Budget alernativ är vad dom kommer att bli, M1697 har potential, men nu när Nvidia har köpt(snart) dom, så tror jag knappast att dom låter dom leverera "nån" chipset i par med dom chipseten med Nvidia framför sig i kommande framtid. Eller områden.

M1697 är ett bättre alternativ än NF4 med den förmodade priset som största vikten. Inte undra på att dom köper dom då dom har ett konkurrens kraftig lösning och att det är en chipset med dagens dagliga efterfrågade funktioner, behöver alltså inte nödvändigtviss en SB som just likt Nvidias NF4 chipset.

Det här bådar inget gott för oss konsumenter. Den utsökta(OC,func~ etc.) oberoende platform för grafik kort som man har förväntat sig har tagit sitt slag. Vem ska ersätta dom? VIA eller SiS? Nån annan ser jag inte just nu.
Men man kan hoppas på att det blir bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
"Jätte hehe" Nu kan vi som konsumenter glömma en konkurrens kraftig lösning från ULi i framtiden som kan driva ner priset mera.
ULi som kommer att förlora sammarbete med ATI. ATI kommer att lansera sin egen SB med funktioner som är upp till par med dagens efterfrågan och teknologi. Kan fortfarande använda ULi,s SB med ATI,s NB och "tjäna pengar" på det istället för att sluta. Upp till moderkorts tillverkarna i dags läget.

Tror knappast att Nvidia kommer låta ULi driva/operera oberoende. Budget alernativ är vad dom kommer att bli, M1697 har potential, men nu när Nvidia har köpt(snart) dom, så tror jag knappast att dom låter dom leverera "nån" chipset i par med dom chipseten med Nvidia framför sig i kommande framtid. Eller områden.

M1697 är ett bättre alternativ än NF4 med den förmodade priset som största vikten. Inte undra på att dom köper dom då dom har ett konkurrens kraftig lösning och att det är en chipset med dagens dagliga efterfrågade funktioner, behöver alltså inte nödvändigtviss en SB som just likt Nvidias NF4 chipset.

Det här bådar inget gott för oss konsumenter. Den utsökta(OC,func~ etc.) oberoende platform för grafik kort som man har förväntat sig har tagit sitt slag. Vem ska ersätta dom? VIA eller SiS? Nån annan ser jag inte just nu.
Men man kan hoppas på att det blir bra.

Vad fan bryr jag mig om du inte kan köpa ULi eller ej? Kör på SiS756 NB istället.... Har inga som helst problem att matcha nForce4 mobbos

Jo verkligen. ATi lanserar sina sydbryggor, får gärna ske innan nästa generation har kommit i så fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad fan bryr jag mig om du inte kan köpa ULi eller ej?

Varför undrar du i första taget? Och skriver det.

Citat:

Kör på SiS756 NB istället.... Har inga som helst problem att matcha nForce4 mobbos

Har inte dom funktionerna jag vill ha eller den överklockbarheten jag söker efter. Men annars så verkar det vara ett bra budget alternativ, men det beror mycket på vad för SB dom använder ur deras sortiment.

Citat:

Jo verkligen. ATi lanserar sina sydbryggor, får gärna ske innan nästa generation har kommit i så fall.

Deras problem och förlust, men åtminstone vet vi vad som kommer. Förhoppningsviss så annonserar Nvidia sina kommande chipset snart.

Permalänk
Medlem

*aaaargh* ULi behövs, inte bara förkonkurrensen utan även för min del, jag behöver billiga chipsets! Sorgligt helt klart.. Dom som var på så bra väg..

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Det som förvånar mig mest är att inte ATi (som också gått i planer över att köpa Uli..) slog till först! Med tanke på kompetensen som ATi absolut behövt gällande sydbryggor.. kanske är som theinq skriver dock och ATi har stor tillit till sin egna avdelning och SB600 kommer bli riktigt lyckad.

mera logisk med uli+ati som redan delade samma pinout osv..

men ett mkt smart drag av nvidia måste jag säga

Permalänk
Hedersmedlem

R.I.P ULI....:sad:

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Trisst, ULI kändes verkligen som en frisk fläkt i chipset-världen...

Håller med. Väldigt trist detta. Känns lite som om NVIDIA har monopol på AMD chipsets. VIA använder inte många längre och nu är ULI borta.

Kommer nog försöka att skaffa ett icke-NVIDIA mobo-hipset nästa gång.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte mycket om ULI än det ni skrev nu... Skulle någon kunna beskriva det bättre eller ge en bra länk. Tex vilka features den har o sånt.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan bara säga att jag har ett 939 kort med ULI chip och den är helt perfekt och den har både AGP och PCIe stöd.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ja klart de köper upp Uli. Uli-korten S939 är förkrossande bra i pris/prestanda ratio jämfört med Nvidias Nforce-chipset

Permalänk
Medlem

först 3dfx.. nu ULi..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

tuffING

ULi, eller tidigare ALi har länge gjort chipsets för budgetmoderkort, men det blev väldigt mycket fuzz över deras M1695 NB / M1567 SB kombination som tillåter både AGP och PCI-E i full hastighet på ett och samma moderkort. Jag och många andra såg chansen att kunna behålla AGP kortet och senare byta upp sig till PCI-E utan att behöva köpa nytt moderkort. Det visade sig emellertid att ULi M1695 kunde ge samma prestanda som nForce4 och desutom kunde klara riktigt höga FSB hastigheter (400mhz är max så vitt jag vet, vilket beror på begränsningar i BIOS) Och allt detta till ett pris av drygt 600 spänn.

Jag blev snabbt väldigt förtjust i ULi, för som Anadtech sa "alla gillar när den lille killen vinner".

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p